Adidas przegrał spór o prawa do motywu pasków. „Dawid pokonał Goliata”

Kto ma prawo używać motywu pasków w świecie mody? Adidas poniósł kolejną porażkę w prawnej batalii dotyczącej znaku, który stał się symbolem tej marki.

Publikacja: 03.12.2024 11:16

„Dawid zwyciężył Goliata. Postrzegam to jako triumf projektantów z całego świata” – powiedział amery

„Dawid zwyciężył Goliata. Postrzegam to jako triumf projektantów z całego świata” – powiedział amerykański projektant Thom Browne po ogłoszeniu decyzji sądu w Londynie.

Foto: Angel Garcia/Bloomberg

Marka Adidas poniosła kolejną porażkę w trwającej już trzy lata prawnej batalii, którą niemiecki sportowy gigant prowadził przeciwko amerykańskiemu projektantowi mody, Thomowi Browne’owi. Kolejny sąd – tym razem w Londynie – rozstrzygnął spór na korzyść Amerykanina, który w swoich kolekcjach od lat wykorzystuje motyw pasków.

Adidas przegrywa walkę w sądzie o trzy paski

Prawna batalia między Adidasem a amerykańskim domem mody, którego twórcą jest projektant Thom Browne, trwa od 2021 roku. Niemiecka marka zarzuca 59-letniemu Amerykaninowi bezprawne wykorzystywanie motywu równolegle umieszczanych pasków – elementu, który od lat 50. ubiegłego wieku jest doskonale rozpoznawalnym emblematem niemieckiego giganta.

W ostatnich kilku latach w amerykańskich i europejskich sądach odbył się szereg spraw sądowych. Właśnie dobiegła końca ostatnia z nich, tocząca się w Londynie. W lipcu 2024 roku Adidas podjął bowiem kolejną próbę walki z Browne'em o paski, które stanowią zastrzeżony znak towarowy niemieckiej marki.

Czytaj więcej

Słynna włoska marka odzieżowa w tarapatach. W planach 500 sklepów do zamknięcia

Thom Browne słynie między innymi z projektowania męskich garniturów, w których szorty zastępują spodnie, a także – plisowane spódnice. Zwykle towarzyszą im długie skarpety z czterema paskami. To właśnie te paski stały się kością niezgody między Brownem a Adidasem.

Podobnie jak w przypadku poprzednich spraw, sąd rozstrzygnął spór na korzyść Amerykanina. Cytowana przez dziennik „Financial Times” sędzia Joanna Smith stwierdziła, że przeciętny konsument z łatwością dostrzeże różnicę między trzema a czterema paskami i że Thom Browne nie naruszył własności intelektualnej Adidasa.

W reakcji na decyzję londyńskiego sądu amerykański projektant stwierdził: „Dawid zwyciężył Goliata. Postrzegam to jako triumf projektantów z całego świata”.

Choć to kolejna porażka Adidasa w sporze z Browne'em, Niemcy nie zamierzają dać za wygraną. „Pomimo pewnych aspektów tej decyzji, Adidas będzie w dalszym ciągu chronił charakterystyczne trzy paski w Wielkiej Brytanii i na całym świecie” – deklarują przedstawiciele marki.

Adidas kontra Thom Browne: trzy lata prawnej batalii

Thom Browne po raz pierwszy użył motywu pasków w 2007 roku. Wówczas umieścił na swoich projektach trzy paski, co wywołało sprzeciw Adidasa – i w ramach ugody projektant zrezygnował z tego motywu.

Później jednak Browne zaczął umieszczać na swoich projektach cztery paski, co również nie spodobało się niemieckiej marce. W 2021 roku Adidas pozwał Browne’a po raz pierwszy – w sądzie w Nowym Jorku. Spór rozstrzygnięto na korzyść amerykańskiego projektanta w maju ubiegłego roku.

W międzyczasie Adidas wszczął dwie inne prawne batalie – po drugiej stronie Atlantyku. Pierwsza toczyła się w Urzędzie Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej i dotyczyła zablokowania Browne’owi prawa do używania pasiastej wstążki, podobnej do tej, którą Adidas umieszcza na swoich wyrobach. W styczniu 2024 roku niemiecka marka poniosła porażkę.

We wrześniu z kolei Adidas przegrał również w swojej ojczyźnie, gdzie trwał jeszcze jeden spór. Sąd Rejonowy dla Norymbergi-Fürth uznał, że pretensje niemieckiego giganta są bezpodstawne i że różnica między trzema a czterema paskami jest wystarczająco wyraźna, aby nie było mowy o pomyłce.

Marka Adidas poniosła kolejną porażkę w trwającej już trzy lata prawnej batalii, którą niemiecki sportowy gigant prowadził przeciwko amerykańskiemu projektantowi mody, Thomowi Browne’owi. Kolejny sąd – tym razem w Londynie – rozstrzygnął spór na korzyść Amerykanina, który w swoich kolekcjach od lat wykorzystuje motyw pasków.

Adidas przegrywa walkę w sądzie o trzy paski

Pozostało jeszcze 90% artykułu
Moda
Adidas pokonał „klątwę Kanye Westa”. Zaskoczenie analityków i moda na styl retro
Materiał Promocyjny
Jaką Vitarą na różne tereny? Przewodnik po możliwościach Suzuki
Moda
Paryż będzie mieć swoją Met Galę. Europa rzuca wyzwanie Ameryce
Moda
„Efekt Ozempiku” w świecie mody. Ten trend staje się coraz powszechniejszy
Moda
Słynny producent butów musi zmienić nazwę. Przegrana z amerykańskim gigantem
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Moda
Nie słabnie popularność „mody dla milionerów”. Słynny włoski projektant świętuje
Materiał Promocyjny
Psychologia natychmiastowej gratyfikacji w erze cyfrowej