Adidas przegrał spór o prawa do motywu pasków. „Dawid pokonał Goliata”

Kto ma prawo używać motywu pasków w świecie mody? Adidas poniósł kolejną porażkę w prawnej batalii dotyczącej znaku, który stał się symbolem tej marki.

Publikacja: 03.12.2024 11:16

„Dawid zwyciężył Goliata. Postrzegam to jako triumf projektantów z całego świata” – powiedział amery

„Dawid zwyciężył Goliata. Postrzegam to jako triumf projektantów z całego świata” – powiedział amerykański projektant Thom Browne po ogłoszeniu decyzji sądu w Londynie.

Foto: Angel Garcia/Bloomberg

Marka Adidas poniosła kolejną porażkę w trwającej już trzy lata prawnej batalii, którą niemiecki sportowy gigant prowadził przeciwko amerykańskiemu projektantowi mody, Thomowi Browne’owi. Kolejny sąd – tym razem w Londynie – rozstrzygnął spór na korzyść Amerykanina, który w swoich kolekcjach od lat wykorzystuje motyw pasków.

Adidas przegrywa walkę w sądzie o trzy paski

Prawna batalia między Adidasem a amerykańskim domem mody, którego twórcą jest projektant Thom Browne, trwa od 2021 roku. Niemiecka marka zarzuca 59-letniemu Amerykaninowi bezprawne wykorzystywanie motywu równolegle umieszczanych pasków – elementu, który od lat 50. ubiegłego wieku jest doskonale rozpoznawalnym emblematem niemieckiego giganta.

W ostatnich kilku latach w amerykańskich i europejskich sądach odbył się szereg spraw sądowych. Właśnie dobiegła końca ostatnia z nich, tocząca się w Londynie. W lipcu 2024 roku Adidas podjął bowiem kolejną próbę walki z Browne'em o paski, które stanowią zastrzeżony znak towarowy niemieckiej marki.

Czytaj więcej

Słynna włoska marka odzieżowa w tarapatach. W planach 500 sklepów do zamknięcia

Thom Browne słynie między innymi z projektowania męskich garniturów, w których szorty zastępują spodnie, a także – plisowane spódnice. Zwykle towarzyszą im długie skarpety z czterema paskami. To właśnie te paski stały się kością niezgody między Brownem a Adidasem.

Podobnie jak w przypadku poprzednich spraw, sąd rozstrzygnął spór na korzyść Amerykanina. Cytowana przez dziennik „Financial Times” sędzia Joanna Smith stwierdziła, że przeciętny konsument z łatwością dostrzeże różnicę między trzema a czterema paskami i że Thom Browne nie naruszył własności intelektualnej Adidasa.

W reakcji na decyzję londyńskiego sądu amerykański projektant stwierdził: „Dawid zwyciężył Goliata. Postrzegam to jako triumf projektantów z całego świata”.

Choć to kolejna porażka Adidasa w sporze z Browne'em, Niemcy nie zamierzają dać za wygraną. „Pomimo pewnych aspektów tej decyzji, Adidas będzie w dalszym ciągu chronił charakterystyczne trzy paski w Wielkiej Brytanii i na całym świecie” – deklarują przedstawiciele marki.

Adidas kontra Thom Browne: trzy lata prawnej batalii

Thom Browne po raz pierwszy użył motywu pasków w 2007 roku. Wówczas umieścił na swoich projektach trzy paski, co wywołało sprzeciw Adidasa – i w ramach ugody projektant zrezygnował z tego motywu.

Później jednak Browne zaczął umieszczać na swoich projektach cztery paski, co również nie spodobało się niemieckiej marce. W 2021 roku Adidas pozwał Browne’a po raz pierwszy – w sądzie w Nowym Jorku. Spór rozstrzygnięto na korzyść amerykańskiego projektanta w maju ubiegłego roku.

W międzyczasie Adidas wszczął dwie inne prawne batalie – po drugiej stronie Atlantyku. Pierwsza toczyła się w Urzędzie Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej i dotyczyła zablokowania Browne’owi prawa do używania pasiastej wstążki, podobnej do tej, którą Adidas umieszcza na swoich wyrobach. W styczniu 2024 roku niemiecka marka poniosła porażkę.

We wrześniu z kolei Adidas przegrał również w swojej ojczyźnie, gdzie trwał jeszcze jeden spór. Sąd Rejonowy dla Norymbergi-Fürth uznał, że pretensje niemieckiego giganta są bezpodstawne i że różnica między trzema a czterema paskami jest wystarczająco wyraźna, aby nie było mowy o pomyłce.

Marka Adidas poniosła kolejną porażkę w trwającej już trzy lata prawnej batalii, którą niemiecki sportowy gigant prowadził przeciwko amerykańskiemu projektantowi mody, Thomowi Browne’owi. Kolejny sąd – tym razem w Londynie – rozstrzygnął spór na korzyść Amerykanina, który w swoich kolekcjach od lat wykorzystuje motyw pasków.

Adidas przegrywa walkę w sądzie o trzy paski

Pozostało 90% artykułu
Moda
Słynna włoska marka odzieżowa w tarapatach. W planach 500 sklepów do zamknięcia
Moda
„Zmęczenie luksusem”. Eksperci o nowym zjawisku, które wywoła rewolucję na rynku
Moda
Branża luksusowa odkryła nową „żyłę złota”. Na tym rynku nie ma kryzysu
Moda
Prezes słynnego domu mody krytykuje branżę luksusową. „Zdradziliśmy klientów”
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Moda
Ulubiona marka Elżbiety II w kryzysie. Co zostało z potęgi brytyjskiego stylu?
Walka o Klimat
„Rzeczpospolita” nagrodziła zasłużonych dla środowiska