Koniec walki Adidasa z Kanye Westem. „Nikt nie jest nikomu nic winien”

Adidas zakończył trwającą dwa lata prawną batalię z kontrowersyjnym raperem Ye, znanym niegdyś jako Kanye West. Przedstawiciele niemieckiego koncernu zapewniają, że strony osiągnęły porozumienie. „To, co się wydarzyło, jest już historią”. Co dalej z marką Yeezy?

Publikacja: 30.10.2024 16:07

Współpraca między Adidasem a raperem Ye została zerwana w 2022 roku.

Współpraca między Adidasem a raperem Ye została zerwana w 2022 roku.

Foto: Angel Garcia/Bloomberg

Adidas zakończył trwającą dwa lata prawną batalię z amerykańskim raperem Ye, znanym wcześniej jako Kanye West. Spór zakończył się ugodą. Problemem dla Adidasa wciąż pozostają niesprzedane buty marki Yeezy. Od zakończenia współpracy z Ye w 2022 roku, część z nich udało się sprzedać, ale wiele par wciąż znajduje się w magazynach.

Koniec prawnej batalii Adidasa z raperem Ye. Co dalej z marką Yeezy?

Adidas zerwał współpracę z amerykańskim raperem Ye w grudniu 2022 roku. Dla wielu obserwatorów był to niezbędny ruch ze strony Adidasa, który postanowił odciąć się od rapera po serii jego antysemickich i rasistowskich wypowiedzi.

Dalsza współpraca z tak kontrowersyjną postacią, jaką stał się Ye, odbywałaby się ze szkodą dla tak znanej marki odzieży sportowej jak Adidas. Aby rozstrzygnąć konflikty natury biznesowej, strony zaczęły spór prawny.

Po dwóch lach Adidas i Ye doszli do porozumienia na drodze ugody pozasądowej, o czym jako pierwsza poinformowała agencja Reuters. Na konferencji prasowej prezes Adidasa Bjorn Gulden oświadczył, że co prawda „istniało wiele punktów spornych w różnych kwestiach”, jednak „obydwie strony stwierdziły, że nie muszą dalej walczyć i wycofały swoje zarzuty”.

„Nikt nie jest już nikomu nic winien. To, co się wydarzyło, jest już historią” — podsumował swoją wypowiedź Gulden. Prezes Adidasa odmówił jednocześnie ujawnienia szczegółów ugody.

Należąca do Ye marka Yeezy, którą posługiwał się podczas współpracy z Adidasem (a także w projektach realizowanych z amerykańską marką odzieżową Gap, które również zostały przerwane po skandalach z jego udziałem), przetrwała te zawirowania, ale w ostatnich dwóch latach przeszła sporą ewolucję. Ye uczynił dyrektorem kreatywnym marki znanego rosyjskiego projektanta Goshę Rubchinskiy'ego, owocem ich współpracy były między innymi skarpeto-buty Yzy Pods, w których Ye często był widziany podczas swoich podróży. 

Yeezy sprzedawało także ubrania zaprojektowane przez Mowalolę Ogunlesiego, brytyjskiego projektanta nigeryjskiego pochodzenia. Marka Yzy wyszła też poza branżę odzieżową – obecnie na stronie można między innymi kupić w przedsprzedaży nową płytę Ye, a także ubrania, które promują nowy album. 

Historia sporu Adidasa z Kanye Westem

Adidas nawiązał współpracę z Ye w 2014 roku. Jej efektem była kolekcja sportowego obuwia, odzieży i akcesoriów, sygnowana wspólną marką Yeezy. Swego czasu buty Yeezy zrobiły gigantyczną furorę wśród „sneakerheadów”. Sprzedaż wyrobów Yeezy przynosiła ogromne zyski i uczyniła Ye miliarderem.

Na tle kontrowersji, które jesienią 2022 roku narosły wokół rapera, Adidas zerwał kontrakt z Ye. Przedstawiciele niemieckiej marki oświadczyli wtedy, że „nie tolerują antysemityzmu ani żadnej innej formy mowy nienawiści” oraz że „komentarze Ye są nieakceptowalne, pełne nienawiści i niebezpieczne, naruszają też wartości marki: różnorodność, inkluzywność, wzajemny szacunek i uczciwość”.

Szereg spornych kwestii, jakie pojawiły się wtedy między Adidasem a Ye, wymagało rozstrzygnięcia na drodze prawnej. Głównym problemem były buty marki Yeezy zalegające w magazynach Adidasa. Niemcy mieli poważny problem – ewentualne zniszczenie butów ściągnęłoby na koncern krytyczne komentarze, nie wspominając o kosztach takiej operacji. Koszty rodziło też przetrzymywanie butów w magazynach. Z kolei ich sprzedaż wydawała się niemożliwa w atmosferze skandalu, a także bez zgody Ye. W 2022 roku szacowano, że w magazynach leży sygnowany marką Yeezy towar o wartości ponad miliarda euro. Wstrzymanie sprzedaży przyniosło Adidasowi straty rzędu kilkuset milionów euro. Rozpoczęła się batalia, obejmująca wiele osobnych procesów, zatrudniono również mediatora.

Tymczasem popyt na produkty Yeezy nie osłabł nawet na tle kontrowersji wokół Ye. Buty nadal świetnie się sprzedawały, osiągając na rynku wtórnym ceny wielokrotnie wyższe od pierwotnych. Adidas postanowił więc za wszelką cenę pozbyć się kłopotliwych produktów, sprzedając je w cenach hurtowych. Zyski ze sprzedaży przekazano organizacjom dobroczynnym.

Po blisko dwóch latach w magazynach Adidasa wciąż znajduje się sporo niesprzedanych wyrobów marki Yeezy. Niemiecka marka zapowiedziała jednak niedawno, że te produkty powinny ostatecznie zniknąć z magazynów do końca 2024 roku.

Adidas zakończył trwającą dwa lata prawną batalię z amerykańskim raperem Ye, znanym wcześniej jako Kanye West. Spór zakończył się ugodą. Problemem dla Adidasa wciąż pozostają niesprzedane buty marki Yeezy. Od zakończenia współpracy z Ye w 2022 roku, część z nich udało się sprzedać, ale wiele par wciąż znajduje się w magazynach.

Koniec prawnej batalii Adidasa z raperem Ye. Co dalej z marką Yeezy?

Pozostało 90% artykułu
Moda
Znana marka odzieżowa stawia na innowacyjne rozwiązanie. Kasy w przymierzalniach
Materiał Promocyjny
Firmy same narażają się na cyberataki
Moda
Chrześcijański streetwear stał się trendem. Generacja Z manifestuje religijność
Moda
Nowy gracz wśród najbardziej pożądanych marek świata mody. Awans do czołówki
Moda
„Chińskie Vinted” podbija rynek. Nowa zmora europejskich marek luksusowych
Materiał Promocyjny
Grupa Volkswagen nie zwalnia. 30 nowości to dopiero początek.
Moda
Pierwszy tego typu projekt Zary. Wspólna kolekcja ze znaną węgierską marką