Słynny dom mody ciągnie w dół giganta branży luksusowej. Gwiazda, która zgasła

Do niedawna był uważany za jedną z najbardziej pożądanych marek luksusowych. Jego kolekcje budziły ogromne zainteresowanie i wielkie emocje, za którym szła rosnąca sprzedaż. To już przeszłość – niedawny lider branży boryka się z problemami, a ich końca na razie nie widać.

Publikacja: 02.08.2024 16:09

Gucci to perła w koronie koncernu Kering, który kontroluje też takie marki jak Saint Laurent czy Bal

Gucci to perła w koronie koncernu Kering, który kontroluje też takie marki jak Saint Laurent czy Balenciaga.

Foto: Lisa Maree Williams: Bloomberg Finance LP

Liczący prawie 90 lat historii włoski dom mody Gucci to perła w koronie jego właściciela, francuskiego koncernu Kering. Tymczasem włoska marka przedstawiła rozczarowujące wyniki sprzedaży, ciągnąc tym samym w dół całe imperium François-Henriego Pinaulta, kontrolującego koncern Kering. Co się stało z niedawną gwiazdą branży luksusowej?

Gucci ma kłopoty. Koniec epoki w modzie czy zmiana generacyjna?

Włoski dom mody Gucci to kluczowa marka w portfolio koncernu Kering, który posiada również takie marki jak Saint Laurent, Balenciaga, Bottega Veneta czy Boucheron. Gucci odpowiada za około 60 procent rocznych zysków oraz połowę sprzedaży wyrobów wszystkich marek należących do francuskiego giganta.

Czytaj więcej

Słynny pałac we Wrocławiu stanie się luksusowym hotelem. Dwie koncepcje odbudowy

Niestety, w ostatnim czasie Gucci stało się przyczyną zmartwień francuskiego miliardera. W drugim kwartale 2024 roku włoski dom mody zanotował w spadek sprzedaży aż o 19 procent do kwoty nieco ponad czterech miliardów dolarów.

Sytuacja jest jeszcze gorsza niż w poprzednim kwartale. Spadek sprzedaży przewyższył też  prognozy. W rezultacie zysk operacyjny zmalał o połowę do około miliarda dolarów.

Na tle innych marek z portfolio Keringa wyniki Gucci są zastanawiająco słabe. Dla porównania, spadek sprzedaży wyrobów Saint Laurenta był nieco mniej dotkliwy – minus siedem procent. Bottega Veneta z kolei zanotowała trzyprocentowy wzrost. To zresztą jedyna marka należąca do Keringa, która może pochwalić się wzrostem sprzedaży.

Wszystkie te liczby przełożyły się na spadek zysków operacyjnych koncernu François-Henriego Pinaulta aż o 42 procent w pierwszym półroczu 2024 roku, zaś na drugą połowę roku analitycy przewidują dalszy spadek na poziomie 30 procent.

W rezultacie Kering zarobił w tym roku łącznie „tylko” 1,6 miliarda euro. Również wartość akcji Keringa jest najniższa od 2017 roku.

Gucci: co się dzieje z gwiazda świata mody? 

Z czego wynikają problemy marki Gucci, która jeszcze niedawno należała go grona najbardziej pożądanych marek luksusowych? Źródeł problemów włoskiego domu mody oraz jego właściciela należy szukać na Dalekim Wschodzie, choć nie tylko.

Od dawna kluczową rolę w zyskach Gucci odgrywali klienci z Chin – zarówno ci, którzy robią zakupy we własnym kraju, jak i za granicą. Tymczasem w drugim kwartale 2024 roku zyski Gucci pochodzące z rynku chińskiego spadły aż o 25 procent.

Zupełnie inaczej sytuacja wygląda na rynku japońskim, który w pierwszej połowie tego roku przyniósł wzrost zysków na poziomie 22 procent. Apetyt Japończyków na wyroby Gucci nie zdołał jednak zapewnić zadowalających wyników finansowych włoskiej marki – i całej grupy Kering.

W ostatnim czasie w Gucci nastąpiły też rewolucyjne zmiany. Na stanowisku dyrektora kreatywnego włoskiego domu mody powołano projektanta Sabato De Sarno, który zastąpił Alessandro Michele.

Projekty De Sarno są zdecydowanie bardziej wyważone i „doroślejsze” niż te, które sygnował Michele. Gucci chce w ten sposób trafić do starszych i zamożniejszych klientów, w odróżnieniu od strategii, która przyświecała marce za czasów Michele, kiedy skupiano się na młodszej, aspirującej, ale nie tak zamożnej klienteli. Zmiana wizerunku nie przychodzi jednak łatwo, a spowolnienie na rynku dóbr luksusowych nie pomaga, zwłaszcza tym markom, które w znaczącym stopniu uzależnione były od sprzedaży w Chinach.

Liczący prawie 90 lat historii włoski dom mody Gucci to perła w koronie jego właściciela, francuskiego koncernu Kering. Tymczasem włoska marka przedstawiła rozczarowujące wyniki sprzedaży, ciągnąc tym samym w dół całe imperium François-Henriego Pinaulta, kontrolującego koncern Kering. Co się stało z niedawną gwiazdą branży luksusowej?

Gucci ma kłopoty. Koniec epoki w modzie czy zmiana generacyjna?

Pozostało 89% artykułu
Moda
Słynna włoska marka odzieżowa w tarapatach. W planach 500 sklepów do zamknięcia
Moda
„Zmęczenie luksusem”. Eksperci o nowym zjawisku, które wywoła rewolucję na rynku
Moda
Branża luksusowa odkryła nową „żyłę złota”. Na tym rynku nie ma kryzysu
Moda
Prezes słynnego domu mody krytykuje branżę luksusową. „Zdradziliśmy klientów”
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Moda
Ulubiona marka Elżbiety II w kryzysie. Co zostało z potęgi brytyjskiego stylu?
Walka o Klimat
„Rzeczpospolita” nagrodziła zasłużonych dla środowiska