Śledztwo we Włoszech: ujawniono, ile kosztuje produkcja luksusowych torebek

Śledztwo włoskiej prokuratury wykazało rażące nieprawidłowości związane z produkcją torebek na zlecenie znanych europejskich domów mody. Przy okazji ujawniono, ile wynosi koszt wyprodukowania luksusowych torebek.

Publikacja: 16.07.2024 04:19

Śledztwo we Włoszech ujawniło metody działania podwykonawców pracujących dla czołowych marek luksuso

Śledztwo we Włoszech ujawniło metody działania podwykonawców pracujących dla czołowych marek luksusowych.

Foto: Tamara Bellis Unsplash

Ile naprawdę kosztuje torebka znanych europejskich marek luksusowych? Śledztwo włoskiej prokuratury wykazało rażące nieprawidłowości w fabrykach produkujących torebki dla takich marek jak Dior i Armani. W fabrykach dochodzić miało do łamania praw pracowniczych, przez co koszt wyprodukowania jednego wyrobu mógł być zaskakująco niski.

Ile kosztuje produkcja luksusowych torebek? Wyniki śledztwa we Włoszech

Wiele marek luksusowych regularnie podnosi ceny swoich wyrobów. Aby choć częściowo uzasadnić te praktykę, dbają one o to, aby produkty powstawały z najlepszej jakości materiałów. Zapewniają też, że takie produkty jak torebki wytwarzają najlepsi rzemieślnicy na świecie.

Czytaj więcej

Raport: Polacy pokochali używane produkty luksusowe. Kupujemy na potęgę

Praktyka jest jednak taka, że marki często zlecają część zadań związanych z produkcją danego wyrobu firmom zewnętrznym. One z kolei zatrudniają własnych podwykonawców, niekoniecznie pochodzących z danego kraju.

Im dłuższy łańcuch podwykonawców, tym łatwiej o różnego rodzaju nieprawidłowości, które głównemu zleceniodawcy, mającemu nawet najlepsze zamiary, trudno kontrolować. Nieprawidłowości w kwestii przestrzegania praw pracowniczych doszukała się włoska prokuratura w wyniku inspekcji, których policja dokonała w tym roku we włoskich fabrykach produkujących na zamówienie znanych marek luksusowych. Sprawę szeroko opisał między innymi amerykański dziennik „The Wall Street Journal”.

Śledztwo wykazało, że w fabrykach, które produkują torebki i inne wyroby dla znanych marek włoskich czy francuskich, część pracowników to nielegalni imigranci, głównie z Chin. Niektórym z nich płacono 2-3 euro za godzinę pracy, czyli znacznie mniej, niż nakazuje włoskie prawo.

W rezultacie koszt wyprodukowania torebki kosztującej kilkanaście czy kilkadziesiąt tysięcy złotych jest wielokrotnie niższy. Wykazała to zresztą analiza znalezionych na miejscu dokumentów dotyczących cen za pojedynczy wyrób, jakie marki płacą fabrykom.

Śledztwo we Włoszech: marki luksusowe na cenzurowanym

Okazuje się, że za torebkę, która na półce kosztuje około 2600 euro, dom mody Dior płaci swojemu podwykonawcy zaledwie 53 euro. Z kolei cena produkcji kosztującej 1800 euro torebki marki Armani wynosi 250 euro. Ze śledztwa wynika również, że problem ten dotyczy również innych marek.

Policyjne inspekcje wykazały też, że warunki, w jakich pracowały osoby zatrudnione w fabrykach, miały niewiele wspólnego z wymogami BHP. Aby zwiększyć wydajność maszyn, usunięto z nich zabezpieczenia. Pracownicy pracowali od świtu do późnego wieczora, również w weekendy i święta, a także spali na terenie fabryki.

Jak informuje „Wall Street Journal”, marki, których dotyczy opisywany w mediach problem, nie poniosą żadnych konsekwencji prawnych. Co innego podwykonawcy, wśród których znajdują się zarówno firmy z Włoch, jak i z Chin. Będą one musiały liczyć się z karami za wykorzystywanie pracowników, a także zatrudnianie ich „na czarno”.

Ile naprawdę kosztuje torebka znanych europejskich marek luksusowych? Śledztwo włoskiej prokuratury wykazało rażące nieprawidłowości w fabrykach produkujących torebki dla takich marek jak Dior i Armani. W fabrykach dochodzić miało do łamania praw pracowniczych, przez co koszt wyprodukowania jednego wyrobu mógł być zaskakująco niski.

Ile kosztuje produkcja luksusowych torebek? Wyniki śledztwa we Włoszech

Pozostało 88% artykułu
Moda
Branża luksusowa odkryła nową „żyłę złota”. Na tym rynku nie ma kryzysu
Moda
Prezes słynnego domu mody krytykuje branżę luksusową. „Zdradziliśmy klientów”
Moda
Ulubiona marka Elżbiety II w kryzysie. Co zostało z potęgi brytyjskiego stylu?
Moda
„Cicha logomania” podbija branżę mody. To nowy symbol statusu i zamożności
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Moda
Słynny producent butów wchodzi do Chin. Koniec sporu trwającego ćwierć wieku