Potentat rynku dóbr luksusowych zamyka pierwszy „demokratyczny dom mody”

AZ Factory, marka stworzona przez słynnego projektanta Albera Elbaza we współpracy z koncernem Richemont, gigantem branży dóbr luksusowych, funkcjonowała świetnie. Po śmierci projektanta zmienia jednak całkowicie kierunek. Odtąd będzie funkcjonować jako szkoła mody oferująca programy edukacyjne.

Publikacja: 23.05.2024 16:02

AZ Factory stworzył Alber Elbaz, nieżyjący już projektant, w przeszłości współtwórca sukcesów domu m

AZ Factory stworzył Alber Elbaz, nieżyjący już projektant, w przeszłości współtwórca sukcesów domu mody Lanvin.

Foto: AZfactory/Facebook

Dziewięć lat temu światem mody wstrząsnęła informacja o nagłym odejściu Albera Elbaza z domu mody Lanvin, pod którego sterami ta marka na nowo rozkwitła. W 2019 roku słynny projektant – uważany w branży za wielkiego wizjonera – powrócił jednak z własnym startupem o nazwie AZ Factory, w który zainwestował Richemont – szwajcarski holding działający w branży dóbr luksusowych, należy do niego m.in. Cartier, IWC, Panerai czy Montblanc.

W 2021 roku Elbaz zmarł w Paryżu, z powodu zakażenia koronawirusem. Trzy lata później uruchomiona przez niego marka AZ Factory kończy swoją działalność jako dom mody. Projekt stworzony przez Elbaza będzie kontynuowany, ale w zupełnie innej formie – jego celem będzie odtąd wspieranie młodych projektantów mody i pomoc w rozwijaniu ich kariery. 

Czytaj więcej

Europejska ojczyzna mody na równi pochyłej. Zamknięto 17 tysięcy butików

Dom mody stworzony przez Albera Elbaza kończy działalność 

Trzy lata po śmierci Albera Elbaza, grupa Richemont zdecydowała się kontynuować projekt AZ Factory bez jego twórcy, ale za to w innej formie. W oficjalnym komunikacie poinformowano, że marka stworzona przez słynnego projektanta zakończy swoją działalność jako jednostka komercyjna. ”W ramach nowego rozdziału rozwoju firmy, AZ Factory przekształci się z obecnej działalności komercyjnej w AZ Academy: Business for designers through the Richemont Creative Academy we współpracy z Accademia Costume & Moda (ACM), historyczną włoską szkołą mody” – czytamy. 

Do wzięcia udziału w przedsięwzięciu grupa Richemont zaprosiła szereg projektantów. Wśród nich znaleźli się twórcy, którzy założyli już swoje marki – tacy jak Thebe Magugu i Ester Manas – czy bardziej uznani niezależni projektanci: Lutz Huelle, Colville i Lucinda Chambers oraz Molly Molloy. Pojawią się jednak też tacy, którzy są dopiero na początku swojej przygody w branży – to między innymi świetnie zapowiadająca się projektantka Jenny Hytönen, która w 2022 roku otrzymała Grand Prix Première Vision – główną nagrodę festiwalu w Hyères. 

Jak czytamy, celem projektu AZ Academy jest rozwinięcie koncepcji "smart fashion that cares" opracowanej przez AZ Factory. „Dzięki AZ Academy, Richemont pragnie wypełnić lukę, oferując unikalny program mający na celu wyposażenie projektantów w umiejętności i wiedzę potrzebne do przekształcenia ich kreatywnych pomysłów w udane biznesy, które mogą przyciągnąć inwestorów” – podkreślono. Jak dodano, program skierowany jest w szczególności do "wschodzących talentów kreatywnych i nowych projektantów, którzy po ukończeniu międzynarodowych szkół mody aspirują do założenia własnych marek.”

Do AZ Academy projektanci aplikować mogą już od maja. Zgłosić się mogą niezależnie od tego, czy są wschodzącymi projektantami o udowodnionym już talencie czy też świeżo upieczonymi absolwentami szkół modowych bądź profesjonalnymi projektantami, którzy są na przełomowym etapie swojej kariery. Spośród chętnych wybranych ma zostać około 20 osób. O tym, kto zasili szeregi AZ Academy już we wrześniu zadecyduje jury złożone z cenionych osobistości z branży mody. Wybrani projektanci otrzymają stypendium, pozwalające im na odbycie zaawansowanego rocznego kursu w Mediolanie, który rozpocznie się w styczniu 2025 roku.

Czytaj więcej

Słynna brytyjska marka w tarapatach. Przegrała z modą na „cichy luksus”?

Nowy projekt giganta branży dóbr luksusowych

„Program obejmuje takie zagadnienia jak kreatywność, innowacyjność, zrównoważony rozwój, produkcja, finanse, prawo, marketing i inkluzywność, a także immersyjne doświadczenia z dostawcami oraz mentoring” – czytamy w opisie projektu. „Celem jest przygotowanie uczestników do prezentacji przed potencjalnymi inwestorami z gotową kolekcją i planem biznesowym” – zaznaczono. 

Jak zauważa Richemont, „AZ Academy stworzy pomost między projektantami a inwestorami, przekształcając kreatywne wizje w realne plany biznesowe, które przyciągną inwestorów”. „Czyż nie jest to najlepszy sposób na oddanie hołdu Alberowi?” – mówi Mauro Grimaldi, doradca Philippe Fortunato, CEO działu mody i akcesoriów w grupie Richemont.

AZ Factory już od jakiegoś czasu przygotowywało się do tej transformacji. W styczniu marka zrezygnowała z pokazów mody – podczas Haute Couture Week we Francji przekazała między innymi swoje miejsce Lutzowi Huelle, który od półtora roku współpracował z domem mody.

"Jeśli chodzi o obecną działalność AZ Factory, to nie będą wprowadzane nowe kolekcje, ale strona e-commerce będzie działać do końca lipca – tak, aby klienci mogli zakupić pozostałe produkty i uzyskać potrzebną pomoc” – wyjaśnia firma.

Alber Elbaz, który wraz ze szwajcarską grupą Richemont stworzył AZ Factory był cenionym na całym świecie projektantem. Był dyrektorem kreatywnym domu mody Lanvin, pracował też dla Yves Saint Laurent czy Guy Laroche. AZ Factory założył w 2019 roku. Artysta zmarł 24 kwietnia 2021 roku w Paryżu z powodu zakażenia koronawirusem. W sieci żegnało go wiele gwiazd związanych ze światem mody – między innymi Gosia Baczyńska, Anja Rubik, Kim Kardashian czy Sarah Jessica Parker.

Dziewięć lat temu światem mody wstrząsnęła informacja o nagłym odejściu Albera Elbaza z domu mody Lanvin, pod którego sterami ta marka na nowo rozkwitła. W 2019 roku słynny projektant – uważany w branży za wielkiego wizjonera – powrócił jednak z własnym startupem o nazwie AZ Factory, w który zainwestował Richemont – szwajcarski holding działający w branży dóbr luksusowych, należy do niego m.in. Cartier, IWC, Panerai czy Montblanc.

Pozostało 91% artykułu
Moda
Popularna marka odzieżowa nie zniknie z rynku. Ratunek w ostatniej chwili
Materiał Promocyjny
Naszą siłą jest różnorodność
Moda
Marki luksusowe tną ceny. Obniżki dla wybranych. Nadchodzi wojna cenowa?
Moda
Najmodniejszy trener na Euro 2024 zmienia styl. Koniec „efektu Southgate'a”?
Moda
Wyśmiewany trend w modzie powraca. Czy to wielki comeback maksymalizmu?
Akcje Specjalne
Dekarbonizacja gospodarki bez wodoru będzie bardzo trudna
Moda
Popularna europejska marka odzieżowa znów ma kłopoty. Upadłość rok po odrodzeniu
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży