Europejska ojczyzna mody na równi pochyłej. Zamknięto 17 tysięcy butików

Globalny kryzys ekonomiczny boleśnie dotknął włoską branżę odzieżową. W ciągu ostatnich 4 lat zamknięto w tym kraju tysiące sklepów i butików. Nie widać na razie nadziei na poprawę sytuacji.

Publikacja: 21.05.2024 15:23

W ciąg 4 lat we Włoszech zamknięto prawie 17 tysięcy sklepów i butików z ubraniami.

W ciąg 4 lat we Włoszech zamknięto prawie 17 tysięcy sklepów i butików z ubraniami.

Foto: Xavier von Erlach Unsplash

Włochy od lat uznaje się za jeden z najważniejszych krajów w europejskiej oraz światowej branży mody. Tymczasem właściciele sklepów i butików z modą w tym kraju boleśnie odczuwają skutki globalnego spowolnienia gospodarczego. Na przestrzeni ostatnich czterech lat zamknęły się tysiące sklepów i butików odzieżowych.

Włoska branża odzieżowa w kryzysie. Zamknięto prawie 17 tysięcy sklepów

Od wielu dekad nieodłącznym elementem włoskich miast były niewielkie sklepy odzieżowe i butiki, należące do niezależnych przedsiębiorców sprzedających wysokiej jakości ubrania, z których od lat słynie włoska branża odzieżowa. Od pewnego czasu ich miejsce zajmują sklepy należące do globalnych sieci lub firm działających w zupełnie innych branżach.

Na łamach włoskiego serwisu ekonomicznego Milano Finanza Federacja Mody Włoskiej (Federazione Moda Italia) opublikowała bardzo niepokojący raport, który powstał we współpracy z organizacją Confcommercio, zrzeszającą włoskich właścicieli sklepów odzieżowych. Raport cytuje poświęcony modzie, sztuce i designowi serwis NSS Magazine.

Czytaj więcej

Najbogatszy człowiek na świecie znów na zakupach. Przejmuje kolejną włoską markę

Okazuje się, że na przestrzeni ostatnich czterech lat trudna sytuacja ekonomiczna zmusiła właścicieli sklepów i butików odzieżowych do zamknięcia prawie 17 tysięcy sklepów i butików. Jak obliczono, przez ten okres każdego dnia w kraju zamykało się 11 sklepów stacjonarnych. Rezultatem były również zwolnienia – w raporcie mowa o ponad 13 tysiącach pracowników sklepów z ubraniami, którzy stracili miejsca pracy.

Perspektywy na przyszłość nie są optymistyczne. Z raportu wynika, że w 2023 roku sprzedaż w sklepach z ubraniami spadła o 2,7 procent. W styczniu 2024 roku wartość ta wynosiła już 4,5 procent, w lutym – 4,6 procent, zaś w marcu – 3,1 procent – w porównaniu z tymi samymi miesiącami rok wcześniej.

Co dalej z włoskimi butikami?

Dlaczego niezależne sklepy i butiki znikają z krajobrazu włoskich miast? Autorzy raportu winią nie tylko kryzys ekonomiczny będący rezultatem pandemii, ale również dynamiczny rozwój sfery e-commerce, który odbył się na przestrzeni ostatnich lat.

Eksperci zauważają przy tym jaskrawe nierówności między handlem internetowym a stacjonarnym, które negatywnie odbijają się na tym drugim. Zdaniem analityków problem tkwi między innymi w tym, że firmy z branży e-commerce płacą we Włoszech znacznie niższe podatki niż właściciele sklepów stacjonarnych.

Cytowany przez Milano Finanza prezes Federacji Mody Włoskiej Giulio Felloni zauważa, że spowolnienie w sektorze sklepów odzieżowych trwa już od dekady. W okresie tym zamknięto około 70 tysięcy sklepów i butików.

Rezultatem tego zjawiska jest nie tylko utrata pracy przez tysiące pracowników tych lokali. Teraz w krajobrazie włoskich miast dominują stacjonarne sklepy wielkich sieciówek.

Felloni wskazuje na jeszcze jeden negatywny aspekt. Chodzi o dwukrotny wzrost produkcji ubrań, jaki zanotowano od 2000 roku. Ekspert zauważa, że nie idzie on w parze z większą konsumpcją wysokiej jakości ubrań z emblematem „Made in Italy”.

W cytowanej publikacji Felloni wysuwa kilka propozycji, mających uzdrowić sytuację na rynku rodzimej branży mody. Wymienia między innymi obniżkę podatku VAT na ubrania i akcesoria, zachęty podatkowe dla przedsiębiorców wynajmujących lokale usługowe oraz takie uregulowanie prawa, aby nie dyskryminowało właścicieli sklepów stacjonarnych.

Włochy od lat uznaje się za jeden z najważniejszych krajów w europejskiej oraz światowej branży mody. Tymczasem właściciele sklepów i butików z modą w tym kraju boleśnie odczuwają skutki globalnego spowolnienia gospodarczego. Na przestrzeni ostatnich czterech lat zamknęły się tysiące sklepów i butików odzieżowych.

Włoska branża odzieżowa w kryzysie. Zamknięto prawie 17 tysięcy sklepów

Pozostało 88% artykułu
Moda
Popularna marka odzieżowa nie zniknie z rynku. Ratunek w ostatniej chwili
Moda
Marki luksusowe tną ceny. Obniżki dla wybranych. Nadchodzi wojna cenowa?
Moda
Najmodniejszy trener na Euro 2024 zmienia styl. Koniec „efektu Southgate'a”?
Moda
Wyśmiewany trend w modzie powraca. Czy to wielki comeback maksymalizmu?
Akcje Specjalne
Firmy chcą działać w sposób zrównoważony
Moda
Popularna europejska marka odzieżowa znów ma kłopoty. Upadłość rok po odrodzeniu
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży