Znana włoska marka odzieżowa w tarapatach. O krok od bankructwa

Trussardi, włoska marka odzieżowa o ponadstuletniej historii, znalazła się w trudnej sytuacji. Z powodu dużego zadłużenia konieczne okazało się sięgnięcie po radykalne środki: w firmie rozpoczęto proces restrukturyzacji.

Publikacja: 07.03.2023 08:34

Palazzo Trussardi w Mediolanie, historyczna siedziba firmy.

Palazzo Trussardi w Mediolanie, historyczna siedziba firmy.

Foto: Trussardi, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons

Historia Trussardi, firmy która nadal pozostaje we włoskich rękach, sięga początków XX wieku. Niestety, ostatnie lata to czas kryzysu dla tej marki. Trussardi zmaga się ze sporym zadłużeniem, co wymusiło radykalne posunięcia.

Trussardi w długach: zaczyna się restrukturyzacja

W listopadzie 2022 roku po generalnym remoncie hucznie otwarto Palazzo Trussardi, siedzibę znanej na całym świecie włoskiej marki, której historia liczy ponad 100 lat. Budynek mieszczący butik, kawiarnię, restaurację i przestrzeń wystawienniczą, uważa się za jeden z pierwszych „concept store’ów” na świecie. W 1996 roku sąsiadującą z operą La Scala siedzibę otworzył Nicola Trussardi, wnuk założyciela domu mody.

Czytaj więcej

Słynna włoska marka otworzy butiki tylko dla milionerów. Będzie bardzo drogo

Podczas uroczystego otwarcia, były już prezes Trussardi, Sebastian Suhl, nazwał Palazzo Trussardi „lifestyle’owym hubem mody, gastronomii i kultury”. Niestety, sytuacja finansowa firmy nie odzwierciedla splendoru siedziby marki Trussardi.

Trudności pojawiły się już kilka lat temu, a ostatnio pogłębiły je problemy z produkcją i dystrybucją oraz globalny kryzys gospodarczy, wynikający po części z wojny w Ukrainie. Nie pomaga również coraz większa konkurencja w branży luksusowej mody.

W rezultacie firma stanęła przed koniecznością restrukturyzacji. Ze stanowisk zrezygnowali członkowie zarządu firmy, podobnie jak CEO Trussardi, Sebastian Suhl. Zwolniono część pracowników, a niektórym butikom Trussardi grozi zamknięcie. Branżowe media informują, że nie wykluczona jest też sprzedaż całej firmy.

Jak na razie stanowiska dyrektorów kreatywnych zachowują Serhat Işık i Benjamin Huseby, których Sebastian Suhl zatrudnił w Trussardi w maju 2021 roku. Ich zadaniem było odmłodzenie wizerunku marki – jako projektanci słyną z inkluzywnego i zrównoważonego ekologicznie podejścia do mody.

Trussardi – od manufaktury rękawiczek do globalnej marki

Trussardi, założony w 1911 roku przez Dante Trussardiego, to jeden z najstarszych włoskich domów mody. Początkowo był producentem jedynie skórzanych rękawiczek wytwarzanych w Bergamo, z czasem jednak firma urosła do rangi sporego modowego imperium.

Za jego stworzenie odpowiada wnuk Dantego, Nicola Trussardi, który przejął rodzinny biznes w latach 70. Jego wizją było tworzenie mody luksusowej, na którą jednak każdy może sobie pozwolić. Nicola poszerzył asortyment o takie skórzane wyroby jak paski, portfele i buty.

W kolejnych dekadach w portfolio Trussardi pojawiły się ubrania dla mężczyzn, kobiet i dzieci, perfumy, okulary, a nawet elementy wyposażenia samolotów. Choć długo markę tę kojarzono z galanterią skórzaną, to teraz lwią część dochodów firmy przynoszą przede wszystkim perfumy, przedmioty do domu i produkowane na licencji ubranka dziecięce.

W 1999 roku Nicola Trussardi zginął w wypadku samochodowym, był to dla firmy spory cios. W ciągu ostatnich dwóch dekad kilkukrotnie zmieniano dyrektorów kreatywnych. Sposobem na stabilizację sytuacji miało być kupienie 60 procent udziałów marki w 2019 roku przez włoską firmę inwestycyjną QuattroR. Przedtem firma Trussardi pozostawała w rękach potomków Dante Trussardiego.

W 2020 roku nowym prezesem Trussardi został Sebastian Suhl, amerykański manager, wcześniej pracujący między innymi w Pradzie czy Givenchy. Oprócz zatrudnienia Serhata Işıka i Benjamina Huseby’ego, Amerykanin przywrócił logo, które powstało w latach 70., i którym zastąpił loga kilku pomniejszych marek należących do rodziny Trussardi. Niestety, próby uspójnienia i odświeżenia wizerunku włoskiego domu mody nie wystarczyły, aby wyciągnąć firmę z tarapatów.

Moda
Marki luksusowe tracą cierpliwość do Rosji. „Po co utrzymywać puste butiki?”
Moda
Rekordowy wzrost rynku odzieży używanej. To nie tylko kwestia niższych cen
Moda
Nadchodzi „Fashion-tainment”. Wielka moda staje się luksusem dla wszystkich
Moda
Wraca trend, który wypromowało pierwsze pokolenie influencerek. „Styl szafiarek”
Moda
Dom mody Valentino znalazł się na krawędzi. Co dalej ze słynną marką?