Pasta Kiwi to produkt znany na całym świecie. Niemal pod każdą szerokością geograficzną ludzie sięgają po nią od wielu dekad, by wypastować buty. Podobnie było dotąd w Wielkiej Brytanii, w której nienagannie wypolerowane buty były jednym z symboli klasycznej angielskiej elegancji.
Nic jednak nie trwa wiecznie. Pandemia oraz zmiany w modzie, szczególnie męskiej, spowodowały, że spadło zainteresowanie produktami do pielęgnacji butów skórzanych. Efekt? Amerykańska firma SC Johnson, właściciel marki Kiwi, ogłosił, że wycofuje ją z brytyjskiego rynku.
Pasta „Kiwi” odchodzi do lamusa
Posiadacze butów skórzanych nie wyobrażają sobie życia bez pasty do butów. Polerowanie obuwia było dotąd regularnym rytuałem w niemal każdym brytyjskim domu. Jednym z liderów na tamtejszym rynku w segmencie produktów do pielęgnacji butów przez wiele lat była pasta Kiwi. W swoich domach nadal mają ją zresztą również wielu Polaków, bo marka od lat obecna jest na polskim rynku.
Założona w 1906 roku przez Australijczyka Williama Ramsaya marka Kiwi przez ponad sto lat funkcjonowania urosła do rangi światowego giganta w branży wyrobów do pielęgnacji obuwia. Słynna pasta odpowiada za ponad połowę globalnego rynku tego rodzaju produktów i jest obecna w ponad 180 krajach na całym świecie. Brytyjczycy (w pierwszej kolejności żołnierze) zaczęli używać jej w trakcie I wojny światowej.
Czytaj więcej
Młode pokolenie klientów na Zachodzie nakręca wzrost na rynku produktów luksusowych. Skąd to zamiłowanie do dóbr luksusowych? Zdaniem autorów raportu banku Morgan Stanley m.in. dzięki temu, że wielu młodych mieszka z rodzicami.