Analitycy z brytyjskiej firmy Money.co.uk, zajmującej się doradztwem przy wyborze usług finansowych, od ubezpieczeń po karty kredytowe, opracowali zestawienie najpopularniejszych marek odzieżowych na świecie. Wśród nich nie zabrakło również marek luksusowych. Światowym liderem został Shein – chiński internetowy gigant rynku „szybkiej mody”, ta marka dominuje w znakomitej większości przebadanych krajów.

Shein — odzieżowa marka numer jeden na świecie

Shein to założony w 2008 roku chiński koncern odzieżowy, wpisujący się w segment tak zwanej szybkiej mody. Niskie ceny ubrań w połączeniu z bardzo silną obecnością w internecie (Shein sprzedaje wyłącznie online) sprawiły, że w 2022 roku chiński gigant stał się najpopularniejszą marką odzieżową na świecie. Jest numerem jeden w 113 krajach całego świata.

Tworząc ranking, autorzy raportu opierają się na rocznych wynikach z Google. Zestawienie ujmuje te marki, które najczęściej wpisywano w wyszukiwarkę.

Shein jest najczęściej wyszukiwaną marką odzieżową wśród mieszkańców takich krajów jak Rosja, Brazylia czy Australia. Marka dominuje w niemal całej Oceanii i w Afryce, ma też bardzo silną pozycję w krajach Ameryki Południowej. Co ciekawe, to debiut Shein w zestawieniu Money.co.uk. Z pewnością można więc mówić o spektakularnym sukcesie tej marki.

Czytaj więcej

Balenciaga o krok od bojkotu. Były przeprosiny, będzie pozew o odszkodowanie

Istnieje jednak szereg krajów, które (przynajmniej na razie) zdołały oprzeć się ekspansji Shein. Jednym z nich jest Polska. Nasi rodacy najchętniej kupują w Zalando — niemieckim sklepie internetowym, który w sprzedaży online zdobył międzynarodowy sukces. Zalando ma zresztą najsilniejszą pozycję w całej Europie — to najpopularniejsza marka w 18 krajach Starego Kontynentu.

Oprócz Polaków, zakupy w Zalando najchętniej wybierają między innymi mieszkańcy Niemiec, Czech, Litwy, Łotwy, Estonii, Włoch i Szwajcarii. W ujęciu globalnym Zalando to też trzecia najpopularniejsza marka odzieżowa na świecie, choć jest obecna praktycznie wyłącznie w Europie.

Drugą pozycję w Europie zajmuje Zara, zaś Shein — dopiero trzecią. Chiński koncern dominuje w sześciu europejskich krajach, między innymi na Słowacji, we Francji, Irlandii czy na Islandii.

Shein wyprzedza Zarę i H&M

Wkraczając na pierwsze miejsce, Shein zdetronizował Zarę, która w ubiegłorocznym rankingu Money.co.uk. zajmowała pozycję światowego i europejskiego lidera. Nadal jednak należąca do koncernu Inditex marka dominuje w 14 krajach Europy, między innymi w swojej rodzimej Hiszpanii, a także w Portugalii, Grecji czy na Węgrzech. Poza Europą zaś — jest numerem jeden między innymi w Japonii.

Dominacji Shein opiera się też kilka innych dużych rynków, między innymi Stany Zjednoczone, Wielka Brytania, Kanada i Indie. W USA najpopularniejszą marką jest tamtejszy koncern Macy’s, z kolei na Wyspach — brytyjska marka Next. Kanadyjczycy najczęściej kupują ubrania rodzimej marki Lululemon, zaś Hindusi — Pumy.

Oprócz Shein, Zary i Zalando do grona dziesięciu najpopularniejszych marek dostały się również marki sportowe — Nike i Adidas — a także takie sieciówki jak H&M, Uniqlo i ASOS. Autorzy raportu podkreślają, że niebagatelną rolę w ich sukcesie odgrywa bardzo dobrze funkcjonująca sprzedaż przez internet, którą preferuje znakomita większość konsumentów.

Najpopularniejsze marki odzieżowe na świecie:

  1. Shein
  2. Zara
  3. Zalando
  4. Nike
  5. Adidas
  6. Macy's
  7. H&M
  8. Uniqlo
  9. Asos
  10. DIor

Najpopularniejsze marki odzieżowe w Europie:

  1. Zalando
  2. Zara
  3. Shein
  4. H&M
  5. Next, Asos