W Rumunii otwarto jeden z najdłuższych mostów w Europie. „Golden Gate na Dunaju”

Rumunia zyskała nową atrakcję – jeden z najdłuższych mostów wiszących w Europie. Gigantyczna konstrukcja powstała kilkanaście kilometrów od granicy z Ukrainą i Mołdawią.

Aktualizacja: 25.07.2023 09:58 Publikacja: 17.07.2023 15:29

W Rumunii otwarto jeden z najdłuższych mostów w Europie. „Golden Gate na Dunaju”

Foto: Radu Aramă , CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons

W południowo-wschodniej Rumunii dwa brzegi Dunaju zostały połączone nowym mostem wiszącym. I to nie byle jakim, bo drugim najdłuższym w Europie kontynentalnej.

Most Braila: rumuński „Golden Gate” na Dunaju

Most, znajdujący się w pobliżu miasta Braiła, łączy ze sobą dwa okręgi: Braiła i Tulcza. Przeprawa, znajdująca się zaledwie kilkanaście kilometrów od wspólnej granicy rumuńsko-mołdawsko-ukraińskiej ułatwia dostęp do wybrzeża i delty Dunaju.

Czytaj więcej

Gdzie w Polsce mieszkają najszczęśliwsi ludzie? Wcale nie w Warszawie

O tym, jak spektakularnym przedsięwzięciem jest most Braila mówią przede wszystkim liczby. Pod względem wymiarów konstrukcyjnych zbliżony jest on do słynnego mostu Golden Gate w San Francisco. Z tego powodu niektórzy zaczęli określać go jako Golden Gate na Dunaju.

Całkowita długość najdłuższego w Rumunii mostu wiszącego wynosi 1975 metrów, co sprawia, że stanie się on atrakcją turystyczną.

Pomost składa się z 86 segmentów. Każdy z nich waży średnio 260 ton. Do budowy zużyto także 21 tysięcy ton stali i około 12 tysięcy metrów sześciennych żelbetonu, a do budowy fundamentów pali o średnicy 1,8 metra.

Kształt i konstrukcja pomostu nawiązują do współczesnych rozwiązań mostów widzących o dużych rozpiętościach – konstrukcja umocowana jest do dwóch lin nośnych, które splecione są z ponad 18 tys. stalowych drutów. Elementy te ważą łącznie 6775 ton i mają łączną długość 38 tysięcy kilometrów, czyli nieco mniej niż obwód Ziemi. 

Nowy most w Rumunii ma cztery pasy dla ruchu dla samochodów, pasy awaryjne oraz ścieżki – zarówno rowerowe, jak i piesze. Pomost zawieszony jest około 40 metrów nad Dunajem, co umożliwia przepływ średniej wielkości statkom. 

Most Braila został przetestowany między innymi pod kątem wytrzymałości. Zaprojektowano go tak, by wytrzymał podmuchy wiatru aż do 270 km/h. Obiekt ma przetrwać nawet silne wstrząsy sejsmiczne.

Czytaj więcej

Willa z Polski z prestiżową nagrodą. Powalczy o tytuł najpiękniejszej w Europie

Most wiszący Braila: nowa atrakcja turystyczna w Rumunii

Podczas uroczystości otwarcia mostu głos zabrał między innymi prezydent Rumunii, Klaus Iohannis, który nie ukrywał, że obiekt jest doskonałą inwestycją. – Wszystkim zaangażowanym gratuluję włożonego wysiłku i osiągniętego wyniku. Mamy nowy dowód na to, że nawet w Rumunii, jeśli jest wola i zacięcie, można ukończyć duże projekty. Infrastruktura transportowa musi pozostać priorytetem każdego rządu, ale także władz lokalnych, ponieważ tylko w ten sposób możemy prowadzić większe i wydajniejsze inwestycje oraz zmniejszać duże różnice regionalne istniejące w naszym kraju – mówił.

Most Braila otwiera nową trasę, dzięki której zmieni się mobilność w całym regionie – przeprawa przez Dunaj nie będzie teraz trwać 45 minut promem, lecz dwie minuty. Dziennie konstrukcja obsługiwać ma siedem tysięcy pojazdów.

Wygląd mostu robi wrażenie. I nic dziwnego – obiekt jest wynikiem współpracy z IHI, japońską firmą, która odpowiedzialna jest między innymi za budowę mostu znajdującego się w Cieśninie Akashi w Japonii. To druga najdłuższa tego typu konstrukcja na świecie.

W południowo-wschodniej Rumunii dwa brzegi Dunaju zostały połączone nowym mostem wiszącym. I to nie byle jakim, bo drugim najdłuższym w Europie kontynentalnej.

Most Braila: rumuński „Golden Gate” na Dunaju

Pozostało 94% artykułu
Miejsca
Nowy trend w świecie podróży. Norwegia stanie się hitem wśród turystów
Miejsca
Rusza Wielkie Muzeum Egipskie. Jak wyglądają wnętrza za miliard dolarów?
Miejsca
Kierowcy zniszczyli słynny zabytek na pustyni Atacama. „Szkody są nieodwracalne”
Miejsca
Atrakcja turystyczna Podhala wśród najciekawszych w Europie. „Nie dla amatorów”
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Miejsca
Największy klub nocny na świecie powraca. Kontrowersyjna atrakcja na Ibizie