Mediolan stanie się nazwą zastrzeżoną. Włosi podjęli decyzję

Być może niebawem Włosi będą mieli nowy znak towarowy. Ma być nim nazwa „Mediolan” w wersji włoskiej, a więc „Milano”.

Publikacja: 01.02.2024 04:50

Mediolan to jedno z kilku na świecie miast kluczowych dla branży mody.

Mediolan to jedno z kilku na świecie miast kluczowych dla branży mody.

Foto: Fernando Meloni Unsplash

Włosi od wielu lat zazdrośnie strzegą swojego dziedzictwa, zwłaszcza w dziedzinie produktów spożywczych, samochodów, a także rzemiosła i mody. Być może już niebawem do słynnego oznaczenia „Made in Italy” dołączy Mediolan jako zarejestrowany znak towarowy. Taki plan mają przynajmniej władze tego miasta.

Mediolan jako nowy znak towarowy, wyśrubowane zasady przyznawania certyfikatu

W powszechnej świadomości Mediolan funkcjonuje przede wszystkim jako stolica włoskiej mody, a w przekonaniu samych Włochów — również europejskiej, a nawet światowej. To właśnie tutaj powstały takie ikoniczne włoskie domy mody jak Versace, Gucci, Armani, Miu Miu czy Prada.

W Mediolanie swoje główne siedziby mają również takie marki jak Bottega Veneta, Dolce & Gabbana czy Moschino. Stolica Lombardii to również miejsce, z którego pochodzą takie znane na całym świecie produkty jak likier Campari, babka panettone czy kiełbasa salami.

Czytaj więcej

Kolejny kraj Europy robi porządek z influencerami. „Koniec dzikiego Zachodu”

Radni Mediolanu przedłożyli właśnie projekt nowej regulacji ustanawiającej słowo „Milano”, a więc włoską nazwę Mediolanu, jako znak towarowy. W myśl nowej ustawy miejskiej marki odzieżowe, rzemieślnicy i inne przedsiębiorstwa działające w Mediolanie będą musiały ubiegać się o specjalne pozwolenie na umieszczanie słowa „Milano” na metkach ubrań czy na opakowaniach produktów.

Krok ten władze Mediolanu podjęły po zniesieniu obowiązującego do niedawna rozporządzenia, zgodnie z którym marki mogły dość dowolnie umieszczać nazwę miasta na swoich wyrobach. Teraz zasady certyfikacji będą znacznie bardziej wyśrubowane.

Radni miasta uzasadniają wprowadzenie ustawy potrzebą lepszej ochrony i promocji Mediolanu jako miasta-ikony. Projekt ustawy o nowym znaku towarowym „Milano” czeka obecnie na zatwierdzenie przez radę miasta.

Włosi walczą o pozytywny wizerunek Mediolanu

Aby móc użyć oznaczenia „Milano” na danym wyrobie czy produkcie, właściciel marki będzie musiał ubiegać się o specjalne pozwolenie w urzędzie miasta i odpowiednio uargumentować swój wniosek. Warunkiem koniecznym do uzyskania certyfikatu będzie udowodnienie, że dana marka ma ścisłe związki z Mediolanem, wytwarza swoje produkty zgodnie z poszanowaniem środowiska, a także że promuje pozytywny wizerunek miasta.

Z tego powodu o certyfikat nie będą mogły ubiegać się między innymi firmy farmaceutyczne, twórcy materiałów pornograficznych, producenci broni czy firmy działające w branży hazardowej. Słowa „Mediolan” nie będą mogły używać również marki, które w jakikolwiek sposób promują przemoc, dyskryminację, rasizm czy godzą w ludzką godność.

Prawo do umieszczania słowa „Milano” na produktach ma być przyznawane na dziesięć lat. Po tym czasie marka może je stracić, jeżeli naruszy zasady certyfikacji.

Włosi posiadają bodaj najbardziej na świecie rozbudowany na świecie system oznaczeń geograficznych, wskazujących na dokładne pochodzenie wina, serów, makaronów, mięs, oliwy i innych produktów żywnościowych, a także wyrobów rzemieślniczych. Z Włochami mogą rywalizować na tym polu prawdopodobnie jedynie Francuzi, którzy z podobnym zacięciem bronią swojego dorobku kulturowego.

W 2009 roku władze Włoch zastrzegły ogólnokrajowy znak towarowy „Made in Italy”, którego włoskie marki używały już od lat 80. To jednocześnie oficjalny certyfikat, który mogą uzyskać wyłącznie te produkty, które w stu procentach wytworzono na terenie Włoch.

Miasta
Najdroższa ulica na świecie polem bitwy marek luksusowych. Gra o miliardy
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Miasta
Chińska odpowiedź na miasta 15-minutowe. To „projekt życia” Xi Jinpinga
Miasta
Rzym zmieni oblicze. Włosi przebudują historyczne centrum miasta
Miasta
Polskie miasto magnesem na turystów. Pierwsze miejsce w europejskim rankingu
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Miasta
Takich tarasów widokowych w Polsce jeszcze nie było. Las drzew i podniebny bar