Nowy Jork po 50 latach zmienia logo. Znika hasło znane na całym świecie

Władze Nowego Jorku postanowiły odświeżyć ikoniczne logo miasta, do którego przez prawie 50 lat przywykli jego mieszkańcy i turyści. Nowy projekt wywołuje spore kontrowersje.

Publikacja: 22.03.2023 12:30

Nowy Jork po 50 latach zmienia logo. Znika hasło znane na całym świecie

Foto: Luca Bravo

Czarna, minimalistyczna, bezszeryfowa czcionka i odświeżone serduszko — tak wygląda nowe logo Nowego Jorku. Zmieniła się też treść sloganu. Wielu twierdzi, że nowe logo nie zasługuje już na taką sympatię, jakim cieszyło się to dotychczasowe.

Logo Nowego Jorku przeszło lifting

T-shirty, torby, kubki i całe mnóstwo innych gadżetów z klasycznym logiem Wielkiego Jabłka trafiło już do sfery vintage. Z pewnością jednak nadal będą produkowane i będzie można je kupić w wielu nowojorskich sklepach z pamiątkami. Świat bowiem podzielił się właśnie na zagorzałych przeciwników nowego loga Wielkiego Jabłka oraz na tych, którym się ono podoba.

Czytaj więcej

Pokolenie podróbek. Generacja Z kocha luksus, ale nie chce za niego płacić

Po 47 latach funkcjonowania dotychczasowego loga autorstwa Miltona Glasera „I Love NY” władze Nowego Jorku uznały, że czas zafundować mu odświeżenie. Co prawda internetowa kampania pod hasłem „We Love NYC” („Kochamy Nowy Jork”) ruszyła już ponad tydzień temu, jednak dopiero 21 marca nastąpiło oficjalne ogłoszenie nowego loga Nowego Jorku.

Na pierwszy rzut oka z pewnością rzuca się zupełnie nowy kształt czcionki. Zamiast dotychczasowej, ikonicznej już czcionki o nazwie American Typewriter, użyto bardziej nowoczesnej Grotesque Sans, zaczerpniętej ze znaków znajdujących się w nowojorskim metrze. Serduszko nadal jest czerwone, zyskało jednak gradient dający efekt trójwymiarowości.

Zmienił się również slogan, który — w zamyśle twórców nowego loga — ma być bardziej inkluzywny i dotyczyć całej społeczności, a nie jednostki. Zamiast starego „I Love NY” („kocham Nowy Jork”) w logu widnieje hasło: „We Love NYC” („kochamy Nowy Jork”). Jak widać, zmienił się też skrót nazwy miasta.

Opinie na temat nowego loga są podzielone. „Dlaczego to wygląda tak jakby ktoś to logo prostu napisał i dodał do niego emoji? Lenistwo” — skwitował nowy design jeden z użytkowników Instagrama pod wczorajszym postem na oficjalnym profilu kampanii „We Love NYC”.

„Zamiast wkładać miliony dolarów w kolejną kampanię reklamową, może warto zainwestować w przystępne cenowo mieszkania?” — zapytał ktoś inny. Oczywiście nie brakowało również entuzjastów, którzy gratulowali twórcom nowego loga całej inicjatywy.

Nowy Jork, nowe logo. Ale czy lepsze?

Autorem dotychczasowego loga był znany amerykański grafik, ilustrator, autor plakatów, a także współzałożyciel gazety „New York Magazine”, Milton Glaser. Nowojorski Wydział Handlu zlecił mu zaprojektowanie loga w 1976 roku.

Nowe logo miało przykuwać wzrok i przyciągnąć turystów do pogrążonego w kryzysie ekonomicznym Nowego Jorku. Czcionka American Typewriter zaczęła kojarzyć się z Wielkim Jabłkiem — i tak jest do dziś.

Logo, do którego przyzwyczaili się już nie tylko turyści przyjeżdżający do Nowego Jorku, ale też ludzie na całym świecie, funkcjonowało przez prawie pięć dekad. Trafiło na koszulki, magnesy i inne gadżety.

Kampanię promującą nowe logo prowadzi organizacja Partnership for New York City, konsorcjum firm i menedżerów z Nowego Jorku. Nowe ma symbolizować idee stojące za kampanią. Na oficjalnej stronie i koncie kampanii „We Love NYC” na Instagramie widnieją zdjęcia i historie mieszkańców Nowego Jorku, którzy podejmują jakieś inicjatywy na rzecz swojej lokalnej społeczności.

Kampania ma więc na celu zachęcenie mieszkańców Nowego Jorku do samodzielnego podjęcia różnego rodzaju aktywności mających poprawić jakość ich życia. Oczywiście chodzi też o poprawienie wizerunku Wielkiego Jabłka, które w ostatnich latach nieco straciło w oczach swoich mieszkańców — między innymi ze względu na problem ze szczurami i rosnące koszty życia w mieście.

Czarna, minimalistyczna, bezszeryfowa czcionka i odświeżone serduszko — tak wygląda nowe logo Nowego Jorku. Zmieniła się też treść sloganu. Wielu twierdzi, że nowe logo nie zasługuje już na taką sympatię, jakim cieszyło się to dotychczasowe.

Logo Nowego Jorku przeszło lifting

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Miasta
Miasta przyjazne pieszym: w światowej czołówce rankingu metropolia z Polski
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Miasta
Najdroższa ulica na świecie polem bitwy marek luksusowych. Gra o miliardy
Miasta
Chińska odpowiedź na miasta 15-minutowe. To „projekt życia” Xi Jinpinga
Miasta
Rzym zmieni oblicze. Włosi przebudują historyczne centrum miasta
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Miasta
Polskie miasto magnesem na turystów. Pierwsze miejsce w europejskim rankingu