Na fali popularności taksówek, które zamawia się za pośrednictwem aplikacji w smartfonie, władze Barcelony postanowiły przetestować nowe rozwiązanie, które łączy cechy taksówki i autobusu miejskiego. Linia autobusowa o nazwie „El meu Bus”, czyli po prostu „Mój Autobus”, zabiera pasażerów z przystanków o godzinie, którą wskazali w aplikacji, a następnie wiezie ich w wybrane przez nich miejsce.

Barcelona: autobus miejski „na żądanie”

Ile razy zdarza nam się spóźnić na autobus dosłownie minutę lub nie dobiec do pojazdu i patrzeć, jak nam odjeżdża? Przy odrobinie szczęścia następny pasujący autobus pojawia się za parę chwil, często jednak na odpowiadającą nam linię trzeba czekać 10, 15, a nawet 20 minut. W niektórych miastach są przystanki, na które miejskie autobusy przyjeżdżają dwa razy na godzinę.

Wielu zabieganych ludzi z pewnością wiele razy boleśnie przekonało się, że nawet niewielka strata czasu z powodu autobusu, który właśnie „uciekł”, nierzadko jest w stanie całkowicie rozbić napięty plan dnia. Aby ułatwić życie mieszkańcom, władze Barcelony pilotażowo stworzyły nową, elastyczną linię autobusową, która dopasowuje się do potrzeb pasażerów.

Czytaj więcej

Inflacja zabija hiszpańską świętość. Tradycyjny posiłek Hiszpanów coraz droższy

Od 12 września 2022 roku po Barcelonie jeździ autobus na żądanie, który zastąpił dotychczasową linię numer 180. Autobus jeździ po dzielnicach Vallbona Sud, Ciutat Meridiana, Torre Baró i Trinitat Nova ma północnych rubieżach Barcelony. Na jego trasie znajdują się 34 przystanki.

Jak dokładnie działa nowy „Mój Autobus” na żądanie? Za pośrednictwem specjalnej aplikacji o nazwie elMeuBus w cenie zwykłego biletu autobusowego pasażer zamawia autobus, który podjedzie na wskazany przystanek. Można również zadzwonić pod bezpłatny numer telefonu.

Niezależnie od tego, czy zamawia się autobus przez aplikację, czy na telefon, należy podać swoją dokładną lokalizację lub numer przystanku, na którym ma pojawić się autobus, preferowany czas odbioru z przystanku, przystanek docelowy, a także liczbę pasażerów. Twórcy projektu rekomendują, aby autobus zamówić z co najmniej dziesięciominutowym wyprzedzeniem.

Przyszłość komunikacji miejskiej

Z linii „Mój Autobus” mogą skorzystać nie tylko Hiszpanie czy mieszkańcy Barcelony. Interfejs aplikacji zaprojektowano zarówno w wersji hiszpańsko-, jak i angielskojęzycznej. Aplikacja działa na systemie iOS i na Androidzie. Aby z niej skorzystać, należy się w niej zarejestrować.

Tak jak w przypadku tradycyjnej taksówki, przejazd „Moim Autobusem” można łatwo anulować lub zmodyfikować jego parametry. Aplikacja umożliwia ponadto śledzenie trasy autobusu, dodawanie konkretnych przystanków do ulubionych, a także odbierać powiadomienia o zmianach trasy i na bieżąco sprawdzać czas oczekiwania na autobus na danym przystanku.

Elastyczność „Mojego Autobusu” polega na tym, że choć jeździ na konkretnym obszarze, to w odróżnieniu od tradycyjnych autobusów nie ma on ustalonej trasy. Oprócz prostego systemu zamawiania pojazdu w umówionym czasie i miejscu to jeszcze jedna cecha, która upodabnia go do taksówki.

Trasa, a także czas przyjazdu autobusu na konkretne przystanki na bieżąco dopasowują się do aktualnych potrzeb pasażerów. Zamiast jeździć jakąś konkretną, wyznaczoną trasą, autobus dociera tylko tam, gdzie jest potrzebny, i to najkrótszą możliwą drogą. Twórcy nowej linii przekonują, że takie rozwiązanie jest znacznie bardziej energooszczędne, niż tradycyjne autobusy ze ściśle wyznaczonymi trasami. Pilotażowy projekt El meu Bus potrwa przez sześć miesięcy.