Franz von Holzhausen: wizjoner, który unika mediów. Szara eminencja w Tesli

Od lat pozostaje w cieniu, ale to on w dużym stopniu odpowiada za sukces Tesli. Mówi się, że jego zadaniem jest przekuwanie szalonych niekiedy pomysłów Elona Muska w konkretne projekty. Dziełem von Holzhausena jest między innymi Cybertruck, najnowszy model Tesli.

Publikacja: 08.03.2024 13:16

Elon Musk i Franz von Holzhausen w 2008 roku, gdy projektant dopiero zaczynał pracę w Tesli. Dzisiaj

Elon Musk i Franz von Holzhausen w 2008 roku, gdy projektant dopiero zaczynał pracę w Tesli. Dzisiaj jest weteranem – i zarządza pracą 300 projektantów.

Foto: Steve Jurvetson, CC BY 2.0, Wikimedia Commons

Franz von Holzhausen nie jest postacią medialną jak jego szef, Elon Musk, jednak to właśnie spod jego ręki wyszły takie samochody Tesli jak Model S, Model 3, Model X, Model Y czy wreszcie Cybertruck. Mówi się, że jak mało kto w najbliższym otoczeniu Muska rozumie go i jest w stanie nadążać za jego pomysłami. Kim jest Franz von Holzhausen, główny projektant Tesli?

Franz von Holzhausen: główny projektant Tesli

Istnieje spore prawdopodobieństwo, że Franz von Holzhausen zapisze się w historii motoryzacji jako jedna z najbardziej wpływowych postaci tej branży. Tworząc projekt nietypowego, ale innowacyjnego Cybertrucka, główny projektant Tesli być może skierował rozwój przemysłu motoryzacyjnego na zupełnie nowe tory.

Czytaj więcej

Wieżowiec wysoki na dwa kilometry. Nowy projekt twórców koncepcji CPK?

Od ponad 15 lat jest jednym z najbliższych współpracowników Elona Muska, ale Franz von Holzhausen woli pozostawać w cieniu szefa Tesli. Rzadko pokazuje się w mediach, a wywiady z projektantem należą do rzadkości. 

O prywatnym życiu Franza von Holzhausena wiadomo niewiele. Z informacji na oficjalnym profilu na platformie LinkedIn wynika, że mający niemieckie korzenie projektant obecnie mieszka w Hawthorne w stanie Kalifornia, bo tam zlokalizowana jest centrala Tesli.

Pewne jest jednak, że w branży samochodowej już od prawie trzech dekad von Holzhausen uchodzi za jednego z największych wizjonerów i innowatorów. Nic dziwnego, że to właśnie jemu Elon Musk powierzył misję realizacji swoich pomysłów.

Franz von Holzhausen: człowiek, który zaprojektował Teslę Cybertruck

Franz von Holzhausen urodził się 10 maja 1968 roku w Simsbury w stanie Connecticut. Pasję do motoryzacji zaszczepił mu najprawdopodobniej jego ojciec, który zajmował się projektaniem przemysłowym.

Karierę von Holzhausen rozpoczął w latach 90. W 1992 roku, po studiach z projektowania przemysłowego na Syracuse University w stanie Nowy Jork oraz na uczelni ArtCenter College of Design w Los Angeles, świeżo upieczony inżynier dostał posadę asystenta głównego projektantka w koncernie Volkswagen.

W Volkswagenie młody projektant odgrywał kluczową rolę w stworzeniu między innymi modelu New Beetle. Samochód odniósł spory komercyjny sukces.

W roku 2000 von Holzhausen ponownie zmienił barwy i został zatrudniony w General Motors. Dla amerykańskiego koncernu zaprojektował między innymi takie modele jak Pontiac Solstice czy Saturn Skye. To właśnie tutaj po raz pierwszy zetknął się z samochodami elektrycznymi.

Będąc już cenionym specjalistą w swojej dziedzinie, w 2005 roku von Holzhausen został głównym projektantem w amerykańskim oddziale Mazdy. Spod jego ręki wyszły projekty między innymi sportowego modelu Kabura i koncepcyjnej Mazdy Furai.

U Japończyków przepracował trzy lata, aby w 2008 rozstać się z japońskim koncernem. W tym samym roku przeszedł do Tesli, do której osobiście zrekrutował go Elon Musk, będący pod wrażeniem jego innowacyjnego podejścia von Holzhausena do projektowania aut.

Dziesięć lat później, mając już na koncie projekty Modelu S, Roadstera, Modelu X, Modelu 3 i Tesli Semi von Holzhausen cieszył się już w branży motoryzacyjnej reputacją niekwestionowanego wizjonera i innowatora. To właśnie wtedy, w 2018 roku, redakcja magazynu „Fast Company”, poświęconego biznesowi, nowym technologiom i designowi, przyznała mu tytuł najbardziej kreatywnej osoby na świecie.

Dzisiaj Franz von Holzhausen zarządza zespołem ok. 300 projektantów pracujących w dawnym hangarze lotniczym w Hawthorne, na terenie kompleksu należącego do SpaceX, innej firmy Muska.

„Moim zadaniem jest przekucie kilku zdawkowych słów w coś konkretnego” – powiedział von Holzhausen w rozmowie z „Wall Street Journal” o swojej roli i relacji z Elonem Muskiem. W Tesli jest już od 15 lat. Udało mu się znaleźć wspólny język z Elonem Muskiem, co można uznać za spore osiągnięcie, bo Tesla znana jest z tego, że pracownicy dość często odchodzą z tej firmy – nie wytrzymują tempa pracy, kultury korporacyjnej albo stylu zarządzania.

„Wall Street Journal” opisuje von Holzhausena jako osobę zdecydowaną, trudną do wyprowadzenia z równowagi i otwartą na nowe pomysły. To, jak sugeruje autorka tekstu, pomogło mu w zbudowaniu dobrej relacji z Elonem Muskiem. „Nie lubię przegrywać” – powiedział von Holzhausen w rozmowie z „Fortune”. 

Ludzie
Jak zarobić pierwszy miliard? Upadek mitu o karierze „od zera do milionera”
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Ludzie
Bernard Arnault zbił majątek dzięki biznesowi w Polsce. Rzucił wyzwanie Szwedom
Ludzie
AVA: marka kosmetyczna, która powstała z zamiłowania do natury
Ludzie
„Diuna” zrobiła z niego megagwiazdę. Timothée Chalamet: aktor, który łamie zasdy
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Ludzie
Nowi ulubieńcy Ameryki. Syn George'a Sorosa niespodziewanie stał się gwiazdą