Smutne ubrania na trudne czasy. Kanye West chce ubrać świat w erze kryzysu

Kanye West, enfant terrible świata muzyki, zawsze zakochany był w modzie. Spełnił swoje marzenie – produkty sygnowane przez niego dostępne były w sklepach Adidasa czy Gap. Teraz West chce zrealizować swoją wizję i stworzyć własne modowe imperium.

Publikacja: 26.09.2022 11:10

Kanye West, po latach współpracy z Adidasem i Gap, postanowił postawić na samodzielność.

Kanye West, po latach współpracy z Adidasem i Gap, postanowił postawić na samodzielność.

Foto: Cosmopolitan UK, CC BY 3.0, Wikimedia Common

Kanye West – raper, producent, projektant i niebywale skuteczny przedsiębiorca w jednej osobie, który od pewnego czasu każe na siebie mówić po prostu „Ye”, ze światem mody związany jest od wielu lat. To dzięki jego wsparciu Virgil Abloh, zmarły w ubiegłym roku projektant, został dyrektorem kreatywnym męskiej kolekcji Louis Vuitton.

Kanye, który modę kocha całym sercem, od dawna walczy o to, by przebić się  w tym świecie ze swoją marką. Pierwszym krokiem w tę stronę była współpraca z Adidasem i kolejne kolekcje butów pod marką Yeezy.

W 2020 roku West nawiązał współpracę z amerykańską marką odzieżową Gap. To była dla niego realizacja marzenia. Umowa opiewała na 10 lat, a Kanye miał rewolucyjne pomysły. „Chciałbym być dla Gap tym, kim Steve Jobs był dla Apple” – mówił w wywiadzie z 2015 roku. Efektem była między innymi tegoroczna kolekcji ubrań Yeezy Gap Engineered by Balenciaga, która połączyła słynny dom mody, wielką amerykańską sieć odzieżową i markę Kanye'ego Westa.

Dzisiaj sytuacja wygląda zgoła inaczej. West postanowił porzucić obie współprace – i z Adidasem, i z Gapem. Chce zacząć działać na własny rachunek. Krokiem w tę stronę ma być stworzenie kolekcji ubrań i dodatków za nieduże pieniądze.

Ye Supply Store – nowy projekt Kanye Westa

Podobnie jak jedna z jego ulubionych marek, Balenciaga, Ye buduje swój wizerunek i niezwykły sukces w świecie mody, grając na kontrowersyjnych projektach. Teraz raper znów zaskakuje, zapowiadając coś, czego chyba nikt się po nim nie spodziewał.

W wywiadzie, którego Ye udzielił amerykańskiemu „Forbesowi”, opowiadał o przyświecających mu ideach oraz budowanej przez niego marce YZY. Jej częścią ma być sieć sklepów Ye Supply, do której trafią stosunkowo tanie ubrania produkowane w sposób zrównoważony.

„Jeżeli będą sprzedawane w Ameryce, będą wytwarzane w Ameryce, a jeżeli będą sprzedawane w Chinach, to produkcja będzie odbywać się w Chinach” – powiedział Ye.

Czytaj więcej

Efekt Kanye'ego Westa? Balenciaga najpopularniejszą marką luksusową na świecie

Pomysł deglobalizacji już dzisiaj nikogo nie szokuje, wiele marek próbuje ograniczyć uzależnienie od produkcji w Azji i przy okazji zmniejszyć ślad węglowy. Zaskakuje natomiast proponowana cena produktów. „Wszystko w Ye Supply będzie kosztowało 20 dolarów. Pracujemy nad tym, żeby ubrania były darmowe” – dodał raper.

Nowa marka ma już nawet swojego wiceprezesa. To Shervin Pishevar z firmy Edison, która wcześniej zainwestowała między innymi w Ubera czy Airbnb.

Rozwód roku: Kanye West rozstał się z marką Gap

Wszystko to dzieje się na tle niedawnego rozstania Ye z marką Gap, z którą raper współpracuje od 2020 roku. Współpraca miała trwać do roku 2026, jednak drogi partnerów ostatecznie się rozeszły. O co poszło? O wycenę produktów, ale nie tylko. Obydwie strony nie mogły dojść do porozumienia również w kwestii kolorystyki produktów.

Nicholas Gravante, adwokat Ye, poinformował CNBC, że wbrew umowie w drugiej połowie 2021 roku Gap nie rozprowadził w swoich sklepach kolekcji marki Yeezy. Rapera nie satysfakcjonowało również tempo powstawania firmowych sklepów Yeezy, co miało odbywać się we współpracy z Gapem.

Marka Yeezy Gap osiągnęła gigantyczny sukces. Pierwszy produkt, jaki wypuszczono na rynek – kosztująca 200 dolarów niebieska puchówka – wyprzedał się w ciągu kilku godzin od umieszczenia w sklepie internetowym.

Współpraca z Adidasem okazała się dla Westa niezwykle udana. Powstało wiele kolekcji butów – od spor

Współpraca z Adidasem okazała się dla Westa niezwykle udana. Powstało wiele kolekcji butów – od sportowych po klapki. Wszystkie – pod marką Yeezy.

Foto: Damian Barczak

Furorę zrobiła również Yeezy Gap Powered by Balenciaga – tegoroczna kolekcja byłego duetu, która powstała we współpracy z Balenciagą. Stacjonarna sprzedaż ubrań budziła spore kontrowersje – w sklepach stacjonarnych kosztujące od kilkuset do kilku tysięcy złotych produkty były upchane w wielkie czarne worki.

W międzyczasie jednak Gap zaczął borykać się z problemami finansowymi. „Rozwód” z Ye okazał się być dodatkowym ciosem dla firmy. CNBC podaje, że po pojawieniu się informacji o zerwaniu współpracy z raperem wartość akcji Gap w ciągu jednego dnia spadła o cztery procent.

Co na to wszystko Ye? „Wszyscy wiedzą, że jestem liderem, jestem królem. Król nie może mieszkać w czyimś zamku. Król musi zbudować własny zamek” – powiedział West w rozmowie z CNBC.

Kanye West – raper, producent, projektant i niebywale skuteczny przedsiębiorca w jednej osobie, który od pewnego czasu każe na siebie mówić po prostu „Ye”, ze światem mody związany jest od wielu lat. To dzięki jego wsparciu Virgil Abloh, zmarły w ubiegłym roku projektant, został dyrektorem kreatywnym męskiej kolekcji Louis Vuitton.

Kanye, który modę kocha całym sercem, od dawna walczy o to, by przebić się  w tym świecie ze swoją marką. Pierwszym krokiem w tę stronę była współpraca z Adidasem i kolejne kolekcje butów pod marką Yeezy.

Pozostało 87% artykułu
Ludzie
Stworzyła polską markę luksusową. „Projektantką zostałam trochę przez przypadek”
Ludzie
Polska architektka w Dubaju: nie dostaję próśb od klientów o złote żyrandole
Ludzie
Najbogatsza kobieta na świecie zdetronizowana. Triumf słynnej rodziny z USA
Ludzie
Wśród generacji Z rośnie nowy typ milionerów. Błyskawiczna kariera w ciągu roku
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Ludzie
Pokolenie „małych sukcesów”: dlaczego generacja Z nie chce iść w ślady rodziców?