Taka sytuacja ma miejsce pierwszy raz w historii kraju, w którym lokalne sery od zawsze były powodem do dumy. Francuzi coraz chętniej sięgają po lekką mozzarellę, odchodząc od jednego z flagowych francuskich produktów.
Francuzi wolą mozzarellę od camemberta
Wydawać by się mogło, że Francuzi, od zawsze tak dumni ze swojego kulinarnego dziedzictwa, nigdy nie zrezygnują z rodzimych serów na rzecz tych zagranicznych. Tymczasem francuskie stowarzyszenie producentów camemberta ogłosiło w połowie października, że od początku 2021 roku sprzedaż francuskiego sera wyniosła nieco ponad 29 ton. W tym samym czasie mozzarelli sprzedano ponad trzy tony więcej.
Czytaj więcej
H&M ogłosiło zamknięcie swojego sklepu flagowego w Paryżu, który od początku istnienia budził wśród Francuzów kontrowersje. Zdaniem wielu osób sklep „taniej” marki nie pasował do reprezentacyjnych Pól Elizejskich.
Spadła również sprzedaż camemberta – o 11 procent w ciągu ostatnich pięciu lat. Francuskie ministerstwo rolnictwa poinformowało, że ze wszystkich francuskich serów jedynie camembert zanotował spadek produkcji. W tym samym czasie sprzedaż mozzarelli skoczyła aż o 62 procent. Taka sytuacja nigdy wcześniej nie miała miejsca.
„W latach 80. ubiegłego wieku produkowaliśmy 180 tysięcy ton camemberta rocznie, z czego część sła na eksport. Dwa razy więcej, niże teraz” – ubolewa Fabrice Collier przewodniczący normandzkiego syndykatu producentów camemberta w wywiadzie z Erikiem De La Chesnais z „Le Figaro”.