Oto potentat na rynku wódki – Polska i Rosja mają rywala

Najpopularniejsze marki wódki na świecie? Jeśli patrzeć na wyniki sprzedaży widać, że wciąż mocno trzymają się Rosjanie, kroku dotrzymują im produkty wywodzące się z Polski i Skandynawii, ale obok wyrasta kolejny gigant – Ukraina.

Publikacja: 24.06.2021 16:19

Oto potentat na rynku wódki –  Polska i Rosja mają rywala

Foto: Fot: Taylor Davidson/Unsplash

Wódka, tak jak sukces, ma wielu ojców. A dokładnie – wiele krajów chciałoby być postrzegane jako ojczyzna tego trunku. Zależy na tym Rosjanom czy Polakom, czasami do tego grona przyłączają się też Szwedzi i Finowie. Trunki z tych krajów od lat tradycyjnie zajmują czołowe miejsca w rankingach najsilniejszych i najlepiej sprzedających się wódek na świecie.

Czytaj też: Bernard Arnault: nowy projekt miliardera – wino z Chin

Czy w wynikach sprzedaży widać jakąś prawidłowość? Na pewno dwie: po pierwsze stopniowo słabnie pozycja wódek z Rosji, które na świecie sprzedają się coraz gorzej. Po drugie – i to jest najciekawsze – ostatnie lata to triumfalny pochód wódek ukraińskich, które radzą sobie coraz lepiej na świecie. Wprawdzie wciąż na czele zestawienia sprzedaży wódek na świecie króluje niezagrożony Smirnoff, ale obecność Ukraińców w czołowej dziesiątce pod względem sprzedaży trudno przeoczyć. Są tam aż z trzema produktami i każdy z nich 2020 rok może zaliczyć do udanych.

Dodajmy, że każda z ukraińskich marek wódki obecnych w czołowej dziesiątce zestawienia powstała całkiem niedawno i w związku z tym nie może liczyć na przywilej wieloletniej popularności, którym cieszy się Smirnoff. Ukraińskie wódki to produkty relatywnie nowe, które jednak rozpychają się na rynku w niezwykłym tempie. Widać to było zwłaszcza w 2020 roku, który dla producentów trunków w wielu przypadkach okazał się bardzo trudny – zamknięte bary, restauracje, brak przyjęć czy imprez weselnych – to wszystko odbiło się na wynikach sprzedaży.

Według raportu serwisu Spirits Business, który podsumował w swoim raporcie wyniki sprzedaży za 2020 rok, czołowe marki wódki na świecie miały spadki, w niektórych przypadkach bardzo duże. W 2020 roku Smirnoff zanotował spadek o ponad 10 procent, Absolut – o ponad 14 procent.  Finlandia – o 19 procent.

Tymczasem Ukraińcy w 2020 roku święcili triumfy. Khortytsa, Morosha i Nemiroff, trzy ukraińskie marki w czołowej dziesiątce, w 2020 roku rosły i to znacząco. Nadal dystans do najlepiej sprzedającego się Smirnoffa jest bardzo duży – wszystkie trzy ukraińskie wódki łącznie nie osiągają wyniku sprzedażowego Smirnoffa (choć są już tylko o krok). Tendencja pokazuje jednak, że przyszłość może należeć do Ukraińców.

Najlepiej sprzedające się wódki na świecie w 2020 roku (wynik w milionach 9-litrowych skrzynek)

  1. Smirnoff – 23,0 (spadek o 10,1 procent)
  2. Khortytsa – 10,4 (wzrost o 6 procent)
  3. Żubrówka – 10,0 (wzrost o 3,1 procent)
  4. Absolut – 9,6 (spadek o 14,1 procent)
  5. Morosha – 7 (wzrost o 13,5 procent)
  6. Nemiroff – 5,1 (wzrost o 18,3 procent)
  7. Svedka – 4,7 (wzrost o 4,6 procent)
  8. Soplica – 4,3 (wzrost o 1,9 procent)
  9. Pyat Ozer – 4,1 (spadek o 4,7 procent)
  10. Belenkaya – 3,9 (wzrost o 10,8 procent)

Źródło: The Spirits Business

Wódka, tak jak sukces, ma wielu ojców. A dokładnie – wiele krajów chciałoby być postrzegane jako ojczyzna tego trunku. Zależy na tym Rosjanom czy Polakom, czasami do tego grona przyłączają się też Szwedzi i Finowie. Trunki z tych krajów od lat tradycyjnie zajmują czołowe miejsca w rankingach najsilniejszych i najlepiej sprzedających się wódek na świecie.

Czytaj też: Bernard Arnault: nowy projekt miliardera – wino z Chin
Pozostało 84% artykułu
Kuchnia
Dzień Czekolady: oto największa czekoladowa fontanna na świecie
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Kuchnia
Atrakcyjność fizyczna zależy od tego, co jemy na śniadanie. Czego unikać?
Kuchnia
Polski specjał wśród najlepszych rodzajów pieczywa na świecie. „Cudownie prosty”
Kuchnia
Od czego zależy to, czy zamawiasz dania wegetariańskie? Badacze mają odpowiedź
Kuchnia
„Ryż wołowy”: koreańska hybryda będzie przełomem w gastronomii?