Oto potentat na rynku wódki – Polska i Rosja mają rywala

Najpopularniejsze marki wódki na świecie? Jeśli patrzeć na wyniki sprzedaży widać, że wciąż mocno trzymają się Rosjanie, kroku dotrzymują im produkty wywodzące się z Polski i Skandynawii, ale obok wyrasta kolejny gigant – Ukraina.

Publikacja: 24.06.2021 16:19

Oto potentat na rynku wódki –  Polska i Rosja mają rywala

Foto: Fot: Taylor Davidson/Unsplash

Wódka, tak jak sukces, ma wielu ojców. A dokładnie – wiele krajów chciałoby być postrzegane jako ojczyzna tego trunku. Zależy na tym Rosjanom czy Polakom, czasami do tego grona przyłączają się też Szwedzi i Finowie. Trunki z tych krajów od lat tradycyjnie zajmują czołowe miejsca w rankingach najsilniejszych i najlepiej sprzedających się wódek na świecie.

Czytaj też: Bernard Arnault: nowy projekt miliardera – wino z Chin

Czy w wynikach sprzedaży widać jakąś prawidłowość? Na pewno dwie: po pierwsze stopniowo słabnie pozycja wódek z Rosji, które na świecie sprzedają się coraz gorzej. Po drugie – i to jest najciekawsze – ostatnie lata to triumfalny pochód wódek ukraińskich, które radzą sobie coraz lepiej na świecie. Wprawdzie wciąż na czele zestawienia sprzedaży wódek na świecie króluje niezagrożony Smirnoff, ale obecność Ukraińców w czołowej dziesiątce pod względem sprzedaży trudno przeoczyć. Są tam aż z trzema produktami i każdy z nich 2020 rok może zaliczyć do udanych.

Dodajmy, że każda z ukraińskich marek wódki obecnych w czołowej dziesiątce zestawienia powstała całkiem niedawno i w związku z tym nie może liczyć na przywilej wieloletniej popularności, którym cieszy się Smirnoff. Ukraińskie wódki to produkty relatywnie nowe, które jednak rozpychają się na rynku w niezwykłym tempie. Widać to było zwłaszcza w 2020 roku, który dla producentów trunków w wielu przypadkach okazał się bardzo trudny – zamknięte bary, restauracje, brak przyjęć czy imprez weselnych – to wszystko odbiło się na wynikach sprzedaży.

Według raportu serwisu Spirits Business, który podsumował w swoim raporcie wyniki sprzedaży za 2020 rok, czołowe marki wódki na świecie miały spadki, w niektórych przypadkach bardzo duże. W 2020 roku Smirnoff zanotował spadek o ponad 10 procent, Absolut – o ponad 14 procent.  Finlandia – o 19 procent.

Tymczasem Ukraińcy w 2020 roku święcili triumfy. Khortytsa, Morosha i Nemiroff, trzy ukraińskie marki w czołowej dziesiątce, w 2020 roku rosły i to znacząco. Nadal dystans do najlepiej sprzedającego się Smirnoffa jest bardzo duży – wszystkie trzy ukraińskie wódki łącznie nie osiągają wyniku sprzedażowego Smirnoffa (choć są już tylko o krok). Tendencja pokazuje jednak, że przyszłość może należeć do Ukraińców.

Najlepiej sprzedające się wódki na świecie w 2020 roku (wynik w milionach 9-litrowych skrzynek)

  1. Smirnoff – 23,0 (spadek o 10,1 procent)
  2. Khortytsa – 10,4 (wzrost o 6 procent)
  3. Żubrówka – 10,0 (wzrost o 3,1 procent)
  4. Absolut – 9,6 (spadek o 14,1 procent)
  5. Morosha – 7 (wzrost o 13,5 procent)
  6. Nemiroff – 5,1 (wzrost o 18,3 procent)
  7. Svedka – 4,7 (wzrost o 4,6 procent)
  8. Soplica – 4,3 (wzrost o 1,9 procent)
  9. Pyat Ozer – 4,1 (spadek o 4,7 procent)
  10. Belenkaya – 3,9 (wzrost o 10,8 procent)

Źródło: The Spirits Business

Wódka, tak jak sukces, ma wielu ojców. A dokładnie – wiele krajów chciałoby być postrzegane jako ojczyzna tego trunku. Zależy na tym Rosjanom czy Polakom, czasami do tego grona przyłączają się też Szwedzi i Finowie. Trunki z tych krajów od lat tradycyjnie zajmują czołowe miejsca w rankingach najsilniejszych i najlepiej sprzedających się wódek na świecie.

Czytaj też: Bernard Arnault: nowy projekt miliardera – wino z Chin
Pozostało 84% artykułu
Kuchnia
Miasto z najlepszą kuchnią na świecie jest w Europie. Porażka potęg kulinarnych
Kuchnia
Ananas z różowym miąższem kosztuje majątek. Rośnie moda na owoce luksusowe
Kuchnia
Kolejna polska restauracja z gwiazdką Michelin będzie na Pomorzu? Decyzja władz
Kuchnia
Dzień Czekolady: oto największa czekoladowa fontanna na świecie
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Kuchnia
Atrakcyjność fizyczna zależy od tego, co jemy na śniadanie. Czego unikać?