Czym jest piękno? W obecnych czasach odpowiedź na to pytanie jest bardziej złożona niż kiedykolwiek wcześniej. Nie zgadzając się ze słownikową definicją słowa „piękno”, koncern Coty, światowy potentat na rynku kosmetyków, uruchomił kampanię, w ramach której apeluje do wydawców słowników o zmianę definicji tego pojęcia, tak by stało się bardziej inkluzywne.
Czym jest piękno? Firma Coty apeluje o zmianę definicji
Jeszcze nie tak dawno zdanie „W czasach jej młodości uchodziła za piękną” nie wywołałoby kontrowersji. Przez wiele pokoleń w społeczeństwach Zachodu dominowało bowiem przekonanie, że piękno to przede wszystkim domena młodości, a konkretnie — młodych kobiet.
Ten i wiele innych przykładów użycia słowa „piękno” funkcjonuje obecnie w słownikach języka angielskiego. Dziś jednak myślimy o pięknie zupełnie inaczej. Dla nikogo nie jest już zaskoczeniem, że posiadanie skóry pozbawionej widocznych zmarszczek czy szczupłej, młodzieńczej figury nie decyduje o tym, czy możemy powiedzieć o kimś, że jest piękny. Potoczna definicja piękna znacznie się poszerzyła.
Czytaj więcej
Nowa kolekcja domu mody Schiaparelli niespodziewanie wywołała kontrowersje. Oburzenie wywołało wykorzystanie sztucznych głów dzikich zwierząt w kolekcji. W obronę dom mody wzięła organizacja PETA walcząca o prawa zwierząt.
Mimo to słowniki języka angielskiego — bo to właśnie do nich autorzy kampanii amerykańskiej firmy Coty mają zastrzeżenia — nadal zawierają przestarzałe definicje i przykłady użycia, które dla wielu ludzi mogą być wykluczające. Zdaniem Coty w tych definicjach pobrzmiewa seksizm i ageism, zwłaszcza w odniesieniu do kobiet.