Gigant kosmetyczny chce zmiany definicji piękna w słownikach. „Obecna obraża”

Koncern kosmetyczny Coty, potentat na rynku, proponuje zmianę definicji słowa „piękno” w słownikach. Firma uruchomiła petycję, w której apeluje o zmianę, aby to pojęcie nie wykluczało tych, którzy i które nie pasują do tradycyjnego pojmowania piękna.

Publikacja: 31.01.2023 12:49

„Patrząc z perspektywy współczesnego społeczeństwa i funkcjonujących w nim wartości, definicja piękn

„Patrząc z perspektywy współczesnego społeczeństwa i funkcjonujących w nim wartości, definicja piękna niezbyt dobrze się zestarzała” – przekonują autorzy petycji.

Foto: Soroush Karimi

Czym jest piękno? W obecnych czasach odpowiedź na to pytanie jest bardziej złożona niż kiedykolwiek wcześniej. Nie zgadzając się ze słownikową definicją słowa „piękno”, koncern Coty, światowy potentat na rynku kosmetyków, uruchomił kampanię, w ramach której apeluje do wydawców słowników o zmianę definicji tego pojęcia, tak by stało się bardziej inkluzywne.

Czym jest piękno? Firma Coty apeluje o zmianę definicji

Jeszcze nie tak dawno zdanie „W czasach jej młodości uchodziła za piękną” nie wywołałoby kontrowersji. Przez wiele pokoleń w społeczeństwach Zachodu dominowało bowiem przekonanie, że piękno to przede wszystkim domena młodości, a konkretnie — młodych kobiet.

Ten i wiele innych przykładów użycia słowa „piękno” funkcjonuje obecnie w słownikach języka angielskiego. Dziś jednak myślimy o pięknie zupełnie inaczej. Dla nikogo nie jest już zaskoczeniem, że posiadanie skóry pozbawionej widocznych zmarszczek czy szczupłej, młodzieńczej figury nie decyduje o tym, czy możemy powiedzieć o kimś, że jest piękny. Potoczna definicja piękna znacznie się poszerzyła.

Czytaj więcej

Burza wokół pokazu domu mody Schiaparelli. Krytyka za głowy zwierząt w kolekcji

Mimo to słowniki języka angielskiego — bo to właśnie do nich autorzy kampanii amerykańskiej firmy Coty mają zastrzeżenia — nadal zawierają przestarzałe definicje i przykłady użycia, które dla wielu ludzi mogą być wykluczające. Zdaniem Coty w tych definicjach pobrzmiewa seksizm i ageism, zwłaszcza w odniesieniu do kobiet.

Koncern, do którego należą między innymi takie marki jak Rimmel czy Max Factor, chce by ten stan rzeczy uległ zmianie. W ramach kampanii pod hasłem #UndefineBeauty firma wystosowała więc do autorów słowników języka angielskiego otwarty list i petycję, którą można podpisać w internecie.

Firma Coty apeluje w niej do redaktorów słowników języka angielskiego, aby przemyśleli to, jak zdefiniować słowo „piękno” — i czy ta definicja jest w ogóle potrzebna. Przede wszystkim jednak domaga się, aby usunąć ze słowników przykłady użycia tego słowa, ponieważ wykluczają większość ludzi, którzy — jak się okazuje — nie podpadają pod aktualną definicję.

„Patrząc z perspektywy współczesnego społeczeństwa i funkcjonujących w nim wartości, definicja piękna niezbyt dobrze się zestarzała. Oczywiście nie każdy może czuć się dotknięty lub wykluczony tymi definicjami. Faktem jest jednak, że ageism i seksizm ukrywające w przykładach ich użycia narodziły się w innych czasach” — pisze w oficjalnym komunikacie Sue Youcef Nabi, CEO w firmie Coty Inc.

H3 Piękno, czyli co dokładnie? „Definicja należy do nas”

Na potwierdzenie faktu, że problem realnie istnieje, firma Coty przeprowadziła badanie wśród stu osób. Przedstawiono im następującą definicję słowa „piękno”, figurującą w jednym ze słowników języka angielskiego.

Definicja brzmi: „zespół takich cech jak kształt, kolor lub forma, która cieszy zmysły, zwłaszcza wzrok”. Respondentom pokazano też przykłady użycia słowa „piękno” — między innymi ten przytoczony na początku artykułu.

Fakt, że taka, a nie inna definicja nadal znajduje się w słowniku, zadziwiła, a wręcz zniesmaczyła część uczestników badania. Kiedy z kolei zapytano ich, jak sami rozumieją słowo „piękno”, wymienili takie opisy jak: „zadowolenie z tego, kim się jest”, „coś, co pochodzi z wnętrza” lub „coś, co określa dana osoba”.

Czym jest piękno? W obecnych czasach odpowiedź na to pytanie jest bardziej złożona niż kiedykolwiek wcześniej. Nie zgadzając się ze słownikową definicją słowa „piękno”, koncern Coty, światowy potentat na rynku kosmetyków, uruchomił kampanię, w ramach której apeluje do wydawców słowników o zmianę definicji tego pojęcia, tak by stało się bardziej inkluzywne.

Czym jest piękno? Firma Coty apeluje o zmianę definicji

Pozostało 88% artykułu
Kosmetyki
Regeneracja skóry po lecie pełnym słońca. Od czego zacząć?
Kosmetyki
Nowa strategia marki Avon. Współpraca z najpopularniejszą drogerią w Polsce
Kosmetyki
Rabanne Million Gold For Her: kwiatowa rewolucja i połysk złota
Kosmetyki
Rabanne Beauty wchodzi do Polski. Pionierska siła marki i innowacyjne formuły
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Kosmetyki
Nadchodzi nowy „efekt szminki”. Co kupujemy, by osłodzić sobie czas kryzysu?
Walka o Klimat
„Rzeczpospolita” nagrodziła zasłużonych dla środowiska