Sojusz H&M z potentatem na rynku odpadów. Razem będą sprzedawać stare ubrania

Gigant odzieżowy H&M nawiązał współpracę z niemiecką firmą Remondis, zajmującą się zbiórką odpadów, ich recyklingiem i przetwarzaniem. Powstała w ten sposób spółka, która ma zajmować się przetwarzaniem, a także sprzedażą używanych ubrań.

Publikacja: 16.02.2023 14:21

Sojusz H&M z potentatem na rynku odpadów. Razem będą sprzedawać stare ubrania

Foto: Cottonbro studio

Remondis to gigant rynku odpadów, specjalizujący się w sortowaniu śmieci, a także odzyskiwaniu surowców nadających się do recyklingu. Szwedzkiego giganta rynku mody, firmy H&M, nie trzeba z kolei przedstawiać. Obie firmy utworzyły nową spółkę o nazwie Looper Textile. Ma ona być początkiem rewolucyjnej zmiany na rynku.

H&M i Remondis będą sprzedawać używane ubrania

Każdego roku na wysypiska śmieci na całym świecie trafiają setki ton niesprzedanych, używanych i zniszczonych ubrań, torebek czy butów. Stają się szkodliwymi odpadami, choć spora część z tych rzeczy jest w dobrym stanie i mogłaby nadawać się do użytku. Te, które są zbyt uszkodzone, z powodzeniem można poddać recyklingowi.

Z powodu niefrasobliwej polityki firm odzieżowych powstają dosłownie góry śmieci. To gigantyczny problem, za które odpowiadają firmy odzieżowe należące do branży tak zwanej szybkiej mody. Każdego roku firmy te wytwarzają miliony produktów, których nie są w stanie sprzedać lub które niszczą się na tyle szybko, że ich nabywcy nie mają co z nimi zrobić – i po prostu je wyrzucają.

Szwedzki koncern H&M postanowił podjąć próbę znalezienia rozwiązania tego problemu. Odpowiedzią jest największe jak dotąd przedsięwzięcie tego typu w historii H&M. Jego celem ma być redukcja negatywnego wpływu przemysłu odzieżowego na środowisko.

H&M podjął współpracę z Remondis, niemieckim potentatem zajmującym się zbiórką i przetwarzaniem odpadów. Efektem tej współpracy jest utworzenie spółki Looper Textile. Jej zadaniem będzie będzie pozyskiwanie ubrań z miejskich kontenerów do zbierania odpadów, a także z własnych zasobów firmy H&M. Ubrania będą następnie sortowane, a później część produktów trafi ponownie do sprzedaży w sklepach, które współpracujących z Looper Textile. Ubrania, które będą zbyt zniszczone, zostaną poddane recyklingowi.

Firma Looper Textile ma wprowadzić innowacyjne sposoby zbierania i sortowania produktów – również te zautomatyzowane. Ma również dostarczać nowoczesne rozwiązania innym firmom zajmujących się upcyklingiem i recyklingiem.

Moda cyrkularna: ubrania nie muszą trafiać na śmietnik

Wszystkie te działania mają wpisywać się w założenia tak zwanej mody cyrkularnej, czyli takiej, w której nic się nie marnuje, a surowce i produkty krążą w zamkniętym obiegu. Jak informuje H&M w oficjalnym komunikacie prasowym, działalność firmy Looper Textile ma również zmierzać do zmniejszenia śladu węglowego, którego branża mody jest znaczącym emitentem.

„Obecnie niecałe 40 procent używanych ubrań trafia do drugiego obiegu. To oznacza, że 60 procent rzeczy trafia na śmietnik” – wyjaśnia Emily Bolon, prezeska firmy Looper Textile w komunikacie na temat powołania spółki przez H&M i Remondis. Looper Textile ma temu zapobiec.

Szefostwo nowej spółki ma ambicje, by Looper Textile stało się czołowym dostawcą ubrań dla firm zajmujących się sprzedażą odzieży używanej, a także recyklingiem. W 2023 roku Looper Textile ma odzysk około 40 milionów produktów.

H&M to drugi po hiszpańskim Inditeksie największy na świecie koncern odzieżowy. Biorąc pod uwagę skalę jego działalności, stworzenie nowej firmy biorącej na warsztat miliony nieposortowanych, pozornie nieprzydatnych produktów, szwedzki gigant ma spore szanse na to, aby w końcu przyspieszyć dotychczasowy, dość powolny marsz branży mody w kierunku cyrkularności i generowania mniejszego śladu węglowego.

Ekologia
Znana projektantka apeluje do całej branży mody. „Ciąży na nas odpowiedzialność”
Ekologia
Pierwsze futro roślinne to rewolucja. Koniec futer zwierzęcych w świecie mody?
Ekologia
Nowe „paragony grozy”. Klienci dostaną informacje o tym, jak szkodą środowisku
Ekologia
Greenhushing: słowo, które robi karierę. Bycie „eko” przestało być modne?
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Ekologia
Odzież chłodząca, kosmetyki antysmogowe. Producenci reagują na zmiany klimatu
Walka o Klimat
„Rzeczpospolita” nagrodziła zasłużonych dla środowiska