Ekologiczna skóra z ananasów: Zara wprowadza innowacje do swoich sklepów

Hiszpańska marka Zara zacznie wykorzystywać tworzywo wykonane z ananasów do produkcji butów i akcesoriów. Materiał jest wytwarzany z liści ananasa, pozyskiwanych w procesie uprawy tych owoców.

Publikacja: 24.08.2022 11:02

Ekologiczna skóra z ananasów: Zara wprowadza innowacje do swoich sklepów

Foto: Comunicacioninditex, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons

Należąca do hiszpańskiego giganta odzieżowego, koncernu Inditex marka Zara nawiązała niedawno współpracę z firmą specjalizującą się w produkcji wegańskiej skóry na bazie liści ananasów. Wytwarzanie produktów na bazie tego materiału przez długi czas znajdowało się w niszy, a wyjście z niej stanowiło spory problem, głównie natury ekonomicznej.

Zara zacznie produkować buty i torebki z ananasów

Na tę kolekcję z pewnością czekało wielu miłośników zrównoważonej mody. Wyniku współpracy Zary i produkującej wegańską skórę firmy Ananas Anam, powstanie kolekcja sneakersów, sandałów i akcesoriów dla kobiet, mężczyzn i dzieci – wszystkie na bazie materiału o nazwie Piñatex, powstającego na bazie liści ananasa.

Piñatex to przypominający skórę materiał, który stworzyła doktor Carmen Hijosa z Royal College of Art i zarazem założycielka brytyjskiego startupu Ananas Anam. Hijosa przez wiele lat pracowała w branży skórzanej jako konsultantka, jednak wpływ, jaki ma ten sektor na środowisko naturalne, skłonił ją do poszukiwań bardziej zrównoważonej alternatywy.

Czytaj więcej

Worek na śmieci jako luksusowa torba. Czy słynny dom mody tym razem przesadził?

Metodą prób i błędów udało się stworzyć solidny i estetyczny materiał z liści ananasa – odpadu ze zbiorów owoców, który normalnie trafiłby na śmietnik. Liście ananasa pozyskuje się na Filipinach. Fabryka Piñatexu znajduje się w Hiszpanii.

Liście ananasa stanowią 80 procent Piñatexu. Reszta to polilaktyd – bioplastik, który wytwarza się na bazie skrobi kukurydzianej. Materiału można używać zarówno w branży modowej, jak i wnętrzarskiej i samochodowej, na przykład do produkcji tapicerki. Jednym z klientów Ananas Aman jest na przykład hotel Hilton w Bankside w Wielkiej Brytanii, który wykorzystał skórę z liści ananasa do produkcji swoich mebli.

W tym czasie firma zwróciła uwagę szeregu lokalnych firm odzieżowych, poszukujących zrównoważonych ekologicznie alternatyw dla skór zwierzęcych, a które jednocześnie wpisywałyby się w filozofię „cruelty free”. Jedną z nich była polska marka Sofix, która w 2020 reaktywowała kultowe sneakersy.

Przez szereg lat Piñatex był dość niszowym produktem, jednak jego popularność ustawicznie rosła – w portfolio firma ma ponad 1000 klientów. Skórę z ananasów w swoich kolekcjach wykorzystały między innymi takie duże marki jak H&M, Nike, Puma czy Hugo Boss. Współpraca z Zarą to kolejny krok w stronę masowej produkcji wyrobów na bazie Piñatexu.

Ananas – surowiec przyszłości w branży mody

Jak widać, skóra z ananasa jest jednym z materiałów, które nareszcie wychodzą z cienia. W osiągnięciu komercyjnego sukcesu z pewnością pomógł szereg certyfikatów, między innymi stowarzyszenia The Vegan Society czy organizacji B Corporation, która w honorowaniu poszczególnych marek kieruje się wyjątkowo restrykcyjnymi kryteriami. Piñatex ma też akceptację organizacji PETA.

Wszystkie te informacje są niezwykle istotne zwłaszcza dla tych klientów, którzy starają się podejmować etyczne i odpowiedzialne ekologicznie decyzje zakupowe. Ananas jest też o tyle wdzięcznym owocem, że posiadanie butów czy torebki na jego bazie stało się po prostu fajne.

Rozwój moda na buty i akcesoria z ananasa była więc kwestią czasu. Nic dziwnego, że Inditex, najpotężniejszy koncern odzieżowy na świecie, w końcu zareagował na ten trend i nawiązał współpracę ze startupem Carmen Hijosy.

Należąca do hiszpańskiego giganta odzieżowego, koncernu Inditex marka Zara nawiązała niedawno współpracę z firmą specjalizującą się w produkcji wegańskiej skóry na bazie liści ananasów. Wytwarzanie produktów na bazie tego materiału przez długi czas znajdowało się w niszy, a wyjście z niej stanowiło spory problem, głównie natury ekonomicznej.

Zara zacznie produkować buty i torebki z ananasów

Pozostało 89% artykułu
Ekologia
Znane marki odzieżowe ukrywają nadprodukcję? Nowy raport pokazuje skalę problemu
Ekologia
Wygrali wojnę o futra. Teraz aktywiści z PETA na celownik biorą ubrania z wełny
Ekologia
Europa bez „szybkiej mody”. Miasto z Polski tworzy sojusz przeciw tanim ubraniom
Ekologia
Nowy raport: czołowe marki odzieżowe w 2022 roku zwiększyły emisję CO2
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Ekologia
Jak zmniejszyć ilość odpadów plastikowych? Nowatorska technologia polskiej firmy