Nowy raport: branża mody napędza wycinkę lasów Amazonii

Co łączy popularne marki odzieżowe ze zjawiskiem masowej wycinki lasów Amazonii – i pogarszającymi się zmianami klimatycznymi? Okazuje się, że całkiem sporo – ujawnia to nowy raport organizacji pozarządowej Stand.

Publikacja: 30.11.2021 15:26

Nowy raport: branża mody napędza wycinkę lasów Amazonii

Foto: Andrew Neel

Niewiele osób połączyłoby branżę mody z wycinką lasów równikowych. Jak wynika z raportu organizacji pozarządowej Stand, wiele popularnych marek dokłada się do tego niechlubnego dzieła – zwłaszcza te, które produkują wyroby z skór bydlęcych i cielęcych.

Branża mody ma na sumieniu lasy Amazonii

Marki, które w produkcji swoich ubrań i akcesoriów nadal nie zrezygnowały z używania skóry naturalnej, od lat spotykają się z krytyką ze strony aktywistów walczących o prawa zwierząt. Do tych zarzutów dochodzą najnowsze informacje dotyczące negatywnego wpływu działalności branży skórzanej na stan lasów deszczowych Amazonii.

Czytaj więcej

Nowy raport nie zostawia złudzeń: ubrania z recyklingu szkodzą środowisku

W jaki sposób branża mody przyczynia się do niszczenia amazońskich lasów? Wszystko zaczyna się na pastwisku – i w rzeźni. To właśnie tam skóra zaczyna swoją podróż: przez garbarnię, fabryki odzieży i butów – aż do sklepu.

Jak wynika z raportu, z Brazylii, gdzie hoduje się najwięcej bydła na świecie, pochodzi aż 80 procent światowej produkcji wyprawionej skóry. Największym krajowym graczem w tym segmencie jest firma JBS, która w największym stopniu odpowiada za wylesianie Amazonii. Przypuszcza się, że ponad 80 procent tej wycinki odbyła się nielegalnie.

Firma JBS to pierwsze ogniwo w długim łańcuchu dostaw skóry, która trafia do fabryk odzieży i butów. Trzema największymi odbiorcami brazylijskich skór są Chiny (trafia tam 41 procent produkcji), Włochy (27 procent) i Wietnam (9,6 procenta).

W gronie ponad stu potencjalnych odbiorców brazylijskich skór autorzy raportu wymienili ponad sto marek. Zauważono przy tym, że jedynie 22 z nich (na przykład H&M, Marks & Spencer, LVMH, Tommy Hilfiger, Calvin Klein czy UGG) mają jasną sformułowaną politykę nie pozyskiwania skór z Brazylii. Podkreślono jednak że nie zawsze przynosi ona zamierzone rezultaty.

Pozostałe 74 marki, w tym Prada, Puma, Ralph Lauren, Lacoste, Banana Republic, GAP czy Inditex nie opracowały jak dotąd własnej polityki unikania dostawców skór z Brazylii.

Z roku na rok coraz mniej lasów deszczowych

Każdego roku powierzchnia lasów deszczowych w Amazonii zmniejsza się w szybkim tempie. Zgodnie z oficjalnymi danymi rządu Brazylii w latach 2011-2020 wycięto prawie 7 milionów hektarów tych lasów.

Jeszcze w pierwszej połowie dekady powierzchnia wycinanych lasów oscylowała wokół 5 tysięcy kilometrów kwadratowych rocznie. W latach 2019 i 2020 skala deforestacji zwiększyła się dwukrotnie: rocznie wycinano wówczas ponad 10 tysięcy kilometrów kwadratowych lasów.

Autorzy raportu wskazują, że spośród wszystkich gałęzi gospodarki hodowla bydła w największym stopniu odpowiada za deforestację lasów deszczowych na całym świecie. Ta ostatnia z kolei odpowiada za prawie dwa procent emisji dwutlenku węgla rocznie. Dla porównania, tyle samo CO2 emitują rocznie wszystkie samoloty na świecie.

Na hodowli bydła najbardziej cierpią deszczowe lasy w Brazylii: aż 45 procent wszystkich lasów na świecie, które wycięto na potrzeby hodowli bydła, znajdowało się właśnie na terenie Amazonii. Jak wskazują autorzy raportu, większość wycinek w tym kraju jest nielegalna.

Oprócz Brazylii, na największą skalę wycinanie lasów odbywa się w Afryce, Azji Południowej, Oceanii i USA.

Niewiele osób połączyłoby branżę mody z wycinką lasów równikowych. Jak wynika z raportu organizacji pozarządowej Stand, wiele popularnych marek dokłada się do tego niechlubnego dzieła – zwłaszcza te, które produkują wyroby z skór bydlęcych i cielęcych.

Branża mody ma na sumieniu lasy Amazonii

Pozostało 91% artykułu
Ekologia
Nowe „paragony grozy”. Klienci dostaną informacje o tym, jak szkodą środowisku
Ekologia
Greenhushing: słowo, które robi karierę. Bycie „eko” przestało być modne?
Ekologia
Odzież chłodząca, kosmetyki antysmogowe. Producenci reagują na zmiany klimatu
Ekologia
Raport: firmy odzieżowe nie mówią nam prawdy. Gdzie trafiają ubrania używane?
Ekologia
Drogie ubrania są bardziej trwałe niż te tańsze? Nowy raport obala stereotyp
Materiał Promocyjny
Jakie technologie czy też narzędzia wspierają transformację cyfrową biznesu?