„Hamburgery szkodzą bardziej”. Słynny architekt o wpływie lotnictwa na klimat

„Wszystko ma jakiś ślad węglowy” – mówi Norman Foster, słynny brytyjski architekt biorąc w obronę ruch lotniczy. Wypowiedź Fostera na temat stosunkowo niewielkiego wpływu lotnictwa na zmiany klimatu wywołuje falę komentarzy.

Publikacja: 08.09.2021 13:21

Pracownia Normana Fostera zaprojektowała między innymi Apple Park, futurystyczną siedzibę firmy Appl

Pracownia Normana Fostera zaprojektowała między innymi Apple Park, futurystyczną siedzibę firmy Apple w Cupertino w Kalifornii.

Foto: Diario de Madrid, CC BY 4.0, Wikimedia Commons

Norman Foster to jeden z najsłynniejszych żyjących „starchitektów” – globalnych gwiazd architektury zapraszanych do największych i najbardziej prestiżowych projektów na świecie. To właśnie starchitekci tacy jak Foster czy nieżyjąca już Zaha Hadid, odpowiadają za wielkie realizacje, które przyciągają uwagę mediów i generują turystykę architektoniczną.

Do takich prestiżowych projektów zaliczane są lotniska. Tu biuro Fostera ma naprawdę spory dorobek – architekci z pracowni Foster + Partners zaprojektowali między innymi lotniska w Hongkongu, Pekinie, Ammanie (Jordania) czy Mexico City. Biuro Normana Fostera przygotowało także wizualizację Centralnego Portu Komunikacyjnego w Polsce w ramach warsztatów zorganizowanych przez spółkę przygotowującą budowę nowego polskiego lotniska.

Czytaj więcej

Norman Foster: przyszłość miast to rolnictwo, a nie parkingi

Ostatnie lata to znaczący wzrost świadomości dotyczącej emisji gazów cieplarnianych przez samoloty i wpływu ruchu lotniczego na zmiany klimatyczne. Blisko tysiąc pracowni architektonicznych z całego świata podpisało manifest o nazwie „Architects Declare”, w którym zapewniają, że będą „oceniać wszystkie nowe projekty pod kątem ich pozytywnego wpływu na zmniejszenie katastrofy klimatycznej i zachęcać klientów do tego, by przyjęli podobne podejście”. Biuro Normana Fostera podpisało się pod tą deklaracją, ale następnie odstąpiło od tego porozumienia. Dlaczego? 

Norman Foster: „Nie bądźmy hipokrytami”

Między innymi o tym Foster mówił w wywiadzie, którego udzielił Bloombergowi” Wyraził w nim opinię, że to nie samoloty należy winić za emisje gazów cieplarnianych, ale całą infrastrukturę transportową, która wymaga przebudowy.

„Możliwość przemieszczania się zależy przede wszystkim od infrastruktury. Budynki związane z transportem konsumują energię, zatem naszym celem powinno być skupienie się na redukcji śladu węglowego całego transportu, bo nasze społeczeństwa zależą od mobilności. Musimy szerzej patrzeć na ten problem” – dodał Foster w rozmowie na antenie Bloomberga.

Foster podkreślił, że lotnictwo generuje jedynie 2 procent gazów cieplarnianych. Z kolei transport we wszystkich jego formach odpowiada za 15 procent emisji. „Sama produkcja hamburgerów odpowiada za 15 procent emisji gazów cieplarnianych” – mówił Foster. 

„Chcę zauważyć, że wszystko generuje jakiś ślad węglowy, a ten, który wytwarza lotnictwo, jest relatywnie niewielki. To nie oznacza, że nie należy się zająć tym tematem, ale nie bądźmy w tej kwestii hipokrytami czy moralizatorami” – powiedział Foster.

Źródło: Bloomberg

Norman Foster to jeden z najsłynniejszych żyjących „starchitektów” – globalnych gwiazd architektury zapraszanych do największych i najbardziej prestiżowych projektów na świecie. To właśnie starchitekci tacy jak Foster czy nieżyjąca już Zaha Hadid, odpowiadają za wielkie realizacje, które przyciągają uwagę mediów i generują turystykę architektoniczną.

Do takich prestiżowych projektów zaliczane są lotniska. Tu biuro Fostera ma naprawdę spory dorobek – architekci z pracowni Foster + Partners zaprojektowali między innymi lotniska w Hongkongu, Pekinie, Ammanie (Jordania) czy Mexico City. Biuro Normana Fostera przygotowało także wizualizację Centralnego Portu Komunikacyjnego w Polsce w ramach warsztatów zorganizowanych przez spółkę przygotowującą budowę nowego polskiego lotniska.

Ekologia
Znane marki odzieżowe ukrywają nadprodukcję? Nowy raport pokazuje skalę problemu
Ekologia
Wygrali wojnę o futra. Teraz aktywiści z PETA na celownik biorą ubrania z wełny
Ekologia
Europa bez „szybkiej mody”. Miasto z Polski tworzy sojusz przeciw tanim ubraniom
Ekologia
Nowy raport: czołowe marki odzieżowe w 2022 roku zwiększyły emisję CO2
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Ekologia
Jak zmniejszyć ilość odpadów plastikowych? Nowatorska technologia polskiej firmy