„Hamburgery szkodzą bardziej”. Słynny architekt o wpływie lotnictwa na klimat

„Wszystko ma jakiś ślad węglowy” – mówi Norman Foster, słynny brytyjski architekt biorąc w obronę ruch lotniczy. Wypowiedź Fostera na temat stosunkowo niewielkiego wpływu lotnictwa na zmiany klimatu wywołuje falę komentarzy.

Publikacja: 08.09.2021 13:21

Pracownia Normana Fostera zaprojektowała między innymi Apple Park, futurystyczną siedzibę firmy Appl

Pracownia Normana Fostera zaprojektowała między innymi Apple Park, futurystyczną siedzibę firmy Apple w Cupertino w Kalifornii.

Foto: Diario de Madrid, CC BY 4.0, Wikimedia Commons

Norman Foster to jeden z najsłynniejszych żyjących „starchitektów” – globalnych gwiazd architektury zapraszanych do największych i najbardziej prestiżowych projektów na świecie. To właśnie starchitekci tacy jak Foster czy nieżyjąca już Zaha Hadid, odpowiadają za wielkie realizacje, które przyciągają uwagę mediów i generują turystykę architektoniczną.

Do takich prestiżowych projektów zaliczane są lotniska. Tu biuro Fostera ma naprawdę spory dorobek – architekci z pracowni Foster + Partners zaprojektowali między innymi lotniska w Hongkongu, Pekinie, Ammanie (Jordania) czy Mexico City. Biuro Normana Fostera przygotowało także wizualizację Centralnego Portu Komunikacyjnego w Polsce w ramach warsztatów zorganizowanych przez spółkę przygotowującą budowę nowego polskiego lotniska.

Czytaj więcej

Norman Foster: przyszłość miast to rolnictwo, a nie parkingi

Ostatnie lata to znaczący wzrost świadomości dotyczącej emisji gazów cieplarnianych przez samoloty i wpływu ruchu lotniczego na zmiany klimatyczne. Blisko tysiąc pracowni architektonicznych z całego świata podpisało manifest o nazwie „Architects Declare”, w którym zapewniają, że będą „oceniać wszystkie nowe projekty pod kątem ich pozytywnego wpływu na zmniejszenie katastrofy klimatycznej i zachęcać klientów do tego, by przyjęli podobne podejście”. Biuro Normana Fostera podpisało się pod tą deklaracją, ale następnie odstąpiło od tego porozumienia. Dlaczego? 

Norman Foster: „Nie bądźmy hipokrytami”

Między innymi o tym Foster mówił w wywiadzie, którego udzielił Bloombergowi” Wyraził w nim opinię, że to nie samoloty należy winić za emisje gazów cieplarnianych, ale całą infrastrukturę transportową, która wymaga przebudowy.

„Możliwość przemieszczania się zależy przede wszystkim od infrastruktury. Budynki związane z transportem konsumują energię, zatem naszym celem powinno być skupienie się na redukcji śladu węglowego całego transportu, bo nasze społeczeństwa zależą od mobilności. Musimy szerzej patrzeć na ten problem” – dodał Foster w rozmowie na antenie Bloomberga.

Foster podkreślił, że lotnictwo generuje jedynie 2 procent gazów cieplarnianych. Z kolei transport we wszystkich jego formach odpowiada za 15 procent emisji. „Sama produkcja hamburgerów odpowiada za 15 procent emisji gazów cieplarnianych” – mówił Foster. 

„Chcę zauważyć, że wszystko generuje jakiś ślad węglowy, a ten, który wytwarza lotnictwo, jest relatywnie niewielki. To nie oznacza, że nie należy się zająć tym tematem, ale nie bądźmy w tej kwestii hipokrytami czy moralizatorami” – powiedział Foster.

Źródło: Bloomberg

Norman Foster to jeden z najsłynniejszych żyjących „starchitektów” – globalnych gwiazd architektury zapraszanych do największych i najbardziej prestiżowych projektów na świecie. To właśnie starchitekci tacy jak Foster czy nieżyjąca już Zaha Hadid, odpowiadają za wielkie realizacje, które przyciągają uwagę mediów i generują turystykę architektoniczną.

Do takich prestiżowych projektów zaliczane są lotniska. Tu biuro Fostera ma naprawdę spory dorobek – architekci z pracowni Foster + Partners zaprojektowali między innymi lotniska w Hongkongu, Pekinie, Ammanie (Jordania) czy Mexico City. Biuro Normana Fostera przygotowało także wizualizację Centralnego Portu Komunikacyjnego w Polsce w ramach warsztatów zorganizowanych przez spółkę przygotowującą budowę nowego polskiego lotniska.

Ekologia
Znane marki odzieżowe ukrywają nadprodukcję? Nowy raport pokazuje skalę problemu
Materiał Promocyjny
Jaką Vitarą na różne tereny? Przewodnik po możliwościach Suzuki
Ekologia
Wygrali wojnę o futra. Teraz aktywiści z PETA na celownik biorą ubrania z wełny
Ekologia
Europa bez „szybkiej mody”. Miasto z Polski tworzy sojusz przeciw tanim ubraniom
Ekologia
Nowy raport: czołowe marki odzieżowe w 2022 roku zwiększyły emisję CO2
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Ekologia
Jak zmniejszyć ilość odpadów plastikowych? Nowatorska technologia polskiej firmy
Materiał Promocyjny
Psychologia natychmiastowej gratyfikacji w erze cyfrowej