Fridgescaping to nowy trend z Tiktoka. „Urządzanie lodówek” podbija social media

Fridgescaping to być może jeden z najbardziej zaskakujących trendów, jakie w ostatnim czasie pojawiły się w mediach społecznościowych. Jego popularność pokazuje, jak wielką siłę mają dzisiaj social media. Docierają wszędzie, nawet do wnętrz naszych lodówek.

Publikacja: 27.09.2024 16:57

Fridgescaping to trend, który narodził się na Tiktoku.

Fridgescaping to trend, który narodził się na Tiktoku.

Foto: Ello Unsplash

O sile trendów rodzących się i nabierających popularności w mediach społecznościowych pisaliśmy już sporo. Nie tylko zresztą my – trendami z social mediów zajmują się instytuty badawcze i wielkie firmy analityczne na całym świecie.

Śledzą je też marki z całego świata i ze wszystkich półek cenowych – od masowych po luksusowe. Trudno się dziwić. Trendy rządzą światem. Kto nie wierzy, niech przypomni sobie fenomen z ostatnich tygodni czyli viralową kampanię pewnego polskiego hotelu, którą błyskawicznie podchwyciły najróżniejsze firmy i instytucje. Dodajmy, że był to trend tyleż zabawny, co zaskakujący – z pozoru bowiem nie wydawał się szczególnie zaraźliwy – ot, po prostu śmieszna kampania reklamowa.

W takim właśnie tkwi tajemnica trendów – ponieważ rodzą się i rozwijają spontanicznie, nie sposób ich przewidzieć ani oszacować ich siły. Są bytami niezależnymi i w ten wolności tkwi ich siła. Potrafią powstać niemal „z niczego”, a gdy zyskają popularność, będą niemal wyskakiwać z lodówki.

Na czym polega fridgescaping?

W tym ostatnim stwierdzeniu nie ma grama przesady, jeśli mówimy o nowym zjawisku, czyli fridgescapingu. Na czym ono polega? W największym skrócie – na stylizowaniu wnętrza swojej lodówki. „Niektórzy artyści tworzą na płótnie – inni wewnątrz lodówek” – pisze „New York Times” omawiając to nowe zjawisko.

Czytaj więcej

Generacja Z ma nową rozrywkę. Eksperci o popularności „klubów czytelniczych”

Nie chodzi jednak o  ćwiczenia malarskie wewnątrz chłodziarek. Fridgescaping polega na układaniu przedmiotów znajdujących się w lodówce w możliwie najbardziej estetyczny sposób, kosztem, rzecz jasna, funkcjonalności. Nie tylko – Fridgescaping to bardzo pojemne pojęcia. Oznacza także np. ozdabianie naczyń i pojemników trzymanych w lodówce.  

@lynziliving 1. Start Small - It’s easy to go all in and go overboard immediately. You want the full effect and you know it will be so satisfying to see it all done. However, this won’t work for everyone. You may decide it’s inconvenient or you don’t eat your produce fast enough. Some simple and easy starters are a butter dish, egg crate and some simple bud vases with edible or food safe flowers. 2. Think About Food Storage - Food storage is complicated and even though you want to display everything, that doesn’t mean you should unless you’re prepared to eat it fast and strategically. Begin with some items stored properly, like herbs, asparagus, and celery in vases and change out the water every few days. Find pretty containers for items you need covered. If you want to display things, begin with items that do well in the open like apples. Berries out in the open are advanced and should not be done unless you plan to use them within two days. 3. Lead Testing - If you’re buying antiques, always lead test before storing food in them. A kit of 30 only costs $10. It’s worth every penny! I’ll be posting more in this series as there’s a lot I’d like to share, so keep your eyes peeled and feel free to ask questions in the interim. #fridgescaping #fridgescape #fridgescapingtips #organizationtips #fridgeorganization #refrigeratororganization #kitchenorganization #fridgegoals #fridgedecor #fridgestorage ♬ ladyfingers - ‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍chop

Znaczenie ma nie tylko układ przedmiotów w lodówce, ale także dobór kolorystyczny i odpowiednia aranżacja płynów, produktów i pojemników. Możliwości jest mnóstwo – można pozwolić sobie na surowy minimalizm stawiając np. wyłącznie na kolor biały, można wybrać kilka kolorów dominujących i w zgodzie z nimi dobierać produkty i opakowania, można też dodatkowo ozdabiać chłodzące się pojemniki, owoce czy warzywa, dodawać ozdoby, a nawet kwiaty. Istotne jest także to, jakie przedmioty zostaną użyte do dekorowania lodówki. Zwolennicy trendu stawiają na naturalne materiały: ceramikę, wiklinę, drewno czy szkło.

Komu potrzebny jest fridgescaping? Zdaniem miłośników tego trendu, jemy także oczami, więc to oczywiste, że widok niezwykle estetycznie „urządzonej” lodówki, która wygląda jak małe dzieło sztuki, to zachęta do jedzenia. 

@rebeccathrifts Heard we’re now decorating our fridges. Thought I’d try my hand at fridgescaping using thrifted items! It’s giving brrrrrr- bridgerton! 🥶 #fridgeorganization #fridgescape ♬ Concerto No. 2 in E major, Op. 8, RV 269, "Summer": III. Presto. Tempo Impettuoso d'Estate - Baroque Festival Orchestra & I Musici Di San Marco

Niektórzy idą jeszcze dalej i na lodówkowych półkach umieszczają na przykład zdjęcia swoich bliskich, albo fotografie ukochanych zwierząt. Tak naprawdę nie ma żadnych ograniczeń dotyczących tego, co wolno, a czego nie we fridgescapingu. Decyduje jedynie wyobraźnia – i pojemność lodówki. 

Fridgescaping: nowy trend z Tiktoka 

Fridgescaping zyskał popularność dzięki TikTokowi. Ten serwis to od dłuższego czasu uznawany jest za medium, w którym rodzi się najwięcej trendów. To właśnie na TikToku gromadzi się rosnąca społeczność miłośników fridgescapingu, dla których w ozdabianiu własnych lodówek nie chodzi jedynie o to, by po otwarciu lodówki witał nas miły widok. Istotne jest także to, by podzielić się swoim dziełem na TikToku i zbierać opinie, a także pochwały od innych miłośników tego trendu.

Między innymi z trendów wynika siła Tiktoka – nieustannie rodzą się tam nowe zjawiska i formaty, które przyciągają użytkowników. Szczególnie tych młodych, z pokolenia Z i Alfa. Ocenia się, że Tiktok ma obecnie ok. ponad miliard aktywnych użytkowników, którzy skorzystali z tej aplikacji przynajmniej raz w ostatnim miesiącu.  

W ciągu 7 lat od powstania Tiktok stał się marką globalną – korzystają z niego użytkownicy na wszystkich kontynentach. Najczęściej (jak wynika z danych agencji badawczej eMarketer) – w Azji, na Bliskim Wschodzie i w Afryce, a także w Ameryce Południowej. Natomiast jak wynika z badania Mediapanel, w lutym 2024 roku w Polsce Tiktok co miesiąc przyciągał ok. 13,5 miliona użytkowników. Dla porównania – z Instagrama korzystało 13,9 miliona Polaków, a z Facebooka – 24,7 miliona użytkowników w Polsce. 

O sile trendów rodzących się i nabierających popularności w mediach społecznościowych pisaliśmy już sporo. Nie tylko zresztą my – trendami z social mediów zajmują się instytuty badawcze i wielkie firmy analityczne na całym świecie.

Śledzą je też marki z całego świata i ze wszystkich półek cenowych – od masowych po luksusowe. Trudno się dziwić. Trendy rządzą światem. Kto nie wierzy, niech przypomni sobie fenomen z ostatnich tygodni czyli viralową kampanię pewnego polskiego hotelu, którą błyskawicznie podchwyciły najróżniejsze firmy i instytucje. Dodajmy, że był to trend tyleż zabawny, co zaskakujący – z pozoru bowiem nie wydawał się szczególnie zaraźliwy – ot, po prostu śmieszna kampania reklamowa.

Pozostało 89% artykułu
Design
Kawiarnia z Bydgoszczy najpiękniejsza w Europie. Sukces w prestiżowym konkursie
Design
Warszawski lokal najpiękniejszy na świecie. Prestiżowa nagroda za wnętrza
Design
Polacy zaprojektowali wnętrza luksusowego hotelu w Paryżu. Prestiżowa nagroda
Design
Hotel na Pomorzu jednym z najpiękniejszych na świecie. Wyróżnienie za wnętrza
Materiał Promocyjny
Dylematy ekologiczne
Design
Eksperci wybrali kolor 2025 roku. „True Joy” ma podnosić ludzi na duchu