Reklama

Kolejny chiński gigant zaczyna globalny podbój. 1200 nowych sklepów

Kolejna chińska marka chce stać się towarem eksportowym Chin. Chińska sieć sklepów Miniso w 2024 roku otworzyła rekordową liczbę nowych sklepów i planuje dalszą ekspansję za granicą. Czy wróci do Polski?

Publikacja: 01.04.2025 11:06

Sklep Miniso w Pekinie

Sklep Miniso w Pekinie

Foto: Na Bian/Bloomberg

Licząca zaledwie kilkanaście lat historii chińska marka Miniso zdobyła globalną popularność. Jeszcze kilka lat temu była obecna również w Polsce, jednak wycofała się w trakcie pandemii. Czy wróci do naszego kraju? O tym szefowie chińskiego koncernu na razie nie informują, ale patrząc na tempo, w jakim Miniso otwiera nowe sklepy, to może być jedynie kwestia czasu.

Miniso chce stać się „supermarką”

Oprócz sprzedaży wyrobów stworzonych we współpracy z globalnymi markami takimi jak Hello Kitty, Disney, Marvel czy Coca-Cola, chińska marka Miniso słynie ze sprzedaży przedmiotów do domu, kosmetyków, zabawek i gadżetów elektronicznych, a także przekąsek i napojów, których wygląd i design kojarzy się z wysokiej jakości produktami marek z Japonii czy Korei.

Patrząc na logo Miniso, można mieć skojarzenia z charakterystycznym logotypem japońskiej marki odzieżowej Uniqlo. To strategia, którą obiera wiele innych chińskich marek – i która zadecydowała o ogromnym sukcesie Miniso.

Czytaj więcej

Powolny zmierzch ikony świata mody. Nadchodzi spadek sprzedaży o 70 procent

Jeżeli chodzi o design produktów chińskiego giganta, można z kolei zauważyć podobieństwa do wyrobów innej cenionej japońskiej marki, Muji. Zasadnicza różnica dotyczy ceny – Miniso przyświeca motto, zgodnie z którym wyroby dobrej jakości nie muszą być drogie.

Reklama
Reklama

Do grona klientów marki Miniso należą głównie osoby z pokolenia Z i millenialsi. W odróżnieniu od takich chińskich gigantów branży e-commerce jak Shein czy Temu Miniso koncentruje się na oferowaniu swoim klientom „namacalnych” doświadczeń w efektownie zaaranżowanych sklepach stacjonarnych.

W 2018 marka wkroczyła do Polski, otwierając sześć sklepów, między innymi w Warszawie, Katowicach, Poznaniu i we Wrocławiu. Zaledwie dwa lata później Miniso wycofała się z Polski, zamykając wszystkie swoje sklepy. 

Już niebawem Miniso powiększy swoją sieć sklepów stacjonarnych, liczącą ponad 7,8 tysiąca lokali na całym świecie (z czego ponad 4,3 tysiąca operuje w Chinach). Firma, którą w 2013 roku założył biznesmen Guofu Ye, planuje dalszą ekspansję na rynki zagraniczne, która ma zapewnić jej status „supermarki”.

W ubiegłym roku Miniso otworzyła rekordową liczbę ponad 1200 nowych sklepów poza Chinami. W planach są kolejne otwarcia. Obecnie Miniso jest obecne na pięciu kontynentach, w Europie sklepy chińskiej marki funkcjonują w wielu krajach – od Gruzji, Białorusi i Kosowo, przez Estonię, Węgry i Wielką Brytanię po Grecję, Portugalię i Islandię.

Miniso: rekord sprzedaży, 1200 nowych sklepów

Takie możliwości daje marce Miniso konsekwentny, dwucyfrowy roczny przyrost przychodów. W 2024 sięgnął prawie 23 procent.

Sukces ten marka w dużej mierze zawdzięcza właśnie rynkom zagranicznym, które odpowiadają za prawie 40 procent rocznych zysków firmy. Dzięki otwarciu nowych sklepów w 2024 roku przychód z rynków zagranicznych wzrósł o prawie 42 procent.

Reklama
Reklama

„Ubiegły rok był przełomowy – wzmocniliśmy swoją strategie globalizacyjną i wyrośliśmy na »Supermarkę«” – chwali się prezes Guofu Ye w oficjalnym komunikacie dla mediów, dodając, że strategia bazowania na innowacyjnych produktach wpisujących się w pasje konsumentów przynosi zadowalające rezultaty.

Marka informuje, że w dalszym ciągu będzie optymalizowała rentowność swoich sklepów poprzez unowocześnianie wystroju i wzbogacanie oferty o nowe produkty. Zapowiada też wzmocnienie kontroli kosztów i marży.

Licząca zaledwie kilkanaście lat historii chińska marka Miniso zdobyła globalną popularność. Jeszcze kilka lat temu była obecna również w Polsce, jednak wycofała się w trakcie pandemii. Czy wróci do naszego kraju? O tym szefowie chińskiego koncernu na razie nie informują, ale patrząc na tempo, w jakim Miniso otwiera nowe sklepy, to może być jedynie kwestia czasu.

Miniso chce stać się „supermarką”

Pozostało jeszcze 88% artykułu
Reklama
Biznes
Wydawca przewodnika Michelin powiększa imperium. Czas na kolejną branżę
Biznes
„Król kaszmiru” odpowiada na oskarżenia o sprzedaż w Rosji. Rekordowe wyniki
Biznes
25 pięter luksusu. Powstaje najbardziej okazały butik Louis Vuitton na świecie
Biznes
Transakcja dekady na rynku dóbr luksusowych. Bruksela daje zielone światło
Biznes
Nowe pokolenie Trumpów wchodzi do świata biznesu. Sesja zdjęciowa w Białym Domu
Reklama
Reklama