Kolejny chiński gigant zaczyna globalny podbój. 1200 nowych sklepów

Kolejna chińska marka chce stać się towarem eksportowym Chin. Chińska sieć sklepów Miniso w 2024 roku otworzyła rekordową liczbę nowych sklepów i planuje dalszą ekspansję za granicą. Czy wróci do Polski?

Publikacja: 01.04.2025 11:06

Sklep Miniso w Pekinie

Sklep Miniso w Pekinie

Foto: Na Bian/Bloomberg

Licząca zaledwie kilkanaście lat historii chińska marka Miniso zdobyła globalną popularność. Jeszcze kilka lat temu była obecna również w Polsce, jednak wycofała się w trakcie pandemii. Czy wróci do naszego kraju? O tym szefowie chińskiego koncernu na razie nie informują, ale patrząc na tempo, w jakim Miniso otwiera nowe sklepy, to może być jedynie kwestia czasu.

Miniso chce stać się „supermarką”

Oprócz sprzedaży wyrobów stworzonych we współpracy z globalnymi markami takimi jak Hello Kitty, Disney, Marvel czy Coca-Cola, chińska marka Miniso słynie ze sprzedaży przedmiotów do domu, kosmetyków, zabawek i gadżetów elektronicznych, a także przekąsek i napojów, których wygląd i design kojarzy się z wysokiej jakości produktami marek z Japonii czy Korei.

Patrząc na logo Miniso, można mieć skojarzenia z charakterystycznym logotypem japońskiej marki odzieżowej Uniqlo. To strategia, którą obiera wiele innych chińskich marek – i która zadecydowała o ogromnym sukcesie Miniso.

Czytaj więcej

Powolny zmierzch ikony świata mody. Nadchodzi spadek sprzedaży o 70 procent

Jeżeli chodzi o design produktów chińskiego giganta, można z kolei zauważyć podobieństwa do wyrobów innej cenionej japońskiej marki, Muji. Zasadnicza różnica dotyczy ceny – Miniso przyświeca motto, zgodnie z którym wyroby dobrej jakości nie muszą być drogie.

Do grona klientów marki Miniso należą głównie osoby z pokolenia Z i millenialsi. W odróżnieniu od takich chińskich gigantów branży e-commerce jak Shein czy Temu Miniso koncentruje się na oferowaniu swoim klientom „namacalnych” doświadczeń w efektownie zaaranżowanych sklepach stacjonarnych.

W 2018 marka wkroczyła do Polski, otwierając sześć sklepów, między innymi w Warszawie, Katowicach, Poznaniu i we Wrocławiu. Zaledwie dwa lata później Miniso wycofała się z Polski, zamykając wszystkie swoje sklepy. 

Już niebawem Miniso powiększy swoją sieć sklepów stacjonarnych, liczącą ponad 7,8 tysiąca lokali na całym świecie (z czego ponad 4,3 tysiąca operuje w Chinach). Firma, którą w 2013 roku założył biznesmen Guofu Ye, planuje dalszą ekspansję na rynki zagraniczne, która ma zapewnić jej status „supermarki”.

W ubiegłym roku Miniso otworzyła rekordową liczbę ponad 1200 nowych sklepów poza Chinami. W planach są kolejne otwarcia. Obecnie Miniso jest obecne na pięciu kontynentach, w Europie sklepy chińskiej marki funkcjonują w wielu krajach – od Gruzji, Białorusi i Kosowo, przez Estonię, Węgry i Wielką Brytanię po Grecję, Portugalię i Islandię.

Miniso: rekord sprzedaży, 1200 nowych sklepów

Takie możliwości daje marce Miniso konsekwentny, dwucyfrowy roczny przyrost przychodów. W 2024 sięgnął prawie 23 procent.

Sukces ten marka w dużej mierze zawdzięcza właśnie rynkom zagranicznym, które odpowiadają za prawie 40 procent rocznych zysków firmy. Dzięki otwarciu nowych sklepów w 2024 roku przychód z rynków zagranicznych wzrósł o prawie 42 procent.

„Ubiegły rok był przełomowy – wzmocniliśmy swoją strategie globalizacyjną i wyrośliśmy na »Supermarkę«” – chwali się prezes Guofu Ye w oficjalnym komunikacie dla mediów, dodając, że strategia bazowania na innowacyjnych produktach wpisujących się w pasje konsumentów przynosi zadowalające rezultaty.

Marka informuje, że w dalszym ciągu będzie optymalizowała rentowność swoich sklepów poprzez unowocześnianie wystroju i wzbogacanie oferty o nowe produkty. Zapowiada też wzmocnienie kontroli kosztów i marży.

Licząca zaledwie kilkanaście lat historii chińska marka Miniso zdobyła globalną popularność. Jeszcze kilka lat temu była obecna również w Polsce, jednak wycofała się w trakcie pandemii. Czy wróci do naszego kraju? O tym szefowie chińskiego koncernu na razie nie informują, ale patrząc na tempo, w jakim Miniso otwiera nowe sklepy, to może być jedynie kwestia czasu.

Miniso chce stać się „supermarką”

Pozostało jeszcze 88% artykułu
Biznes
Ulubiona marka odzieżowa milenialsów bankrutuje. Przegrała z konkurencją z Chin
Materiał Promocyjny
Jak wygląda nowoczesny leasing
Biznes
Potentat branży luksusowej debiutuje z nową marką. Wyzwanie rzucone rywalom
Biznes
Polscy winiarze cieszą się z silnych mrozów. „Tegoroczne zbiory są wyjątkowe”
Biznes
Najlepiej zarabiający influencer na świecie chce kupić TikToka. Ma już inwestora
Materiał Partnera
Kroki praktycznego wdrożenia i operowania projektem OZE w wymiarze lokalnym
Biznes
Europejska marka luksusowa przejęta przez Chińczyków. Skusiły ich świetne wyniki
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście