O planach wejścia Uniqlo do Polski mówiło się od dawna. Pod koniec sierpnia poznaliśmy więcej konkretów. Teraz już wszystko jasne. Dwupoziomowy sklep Uniqlo ruszył w warszawskich Domach Towarowych Wars Sawa Junior. Na 800 mkw. można znaleźć kolekcje dla kobiet, mężczyzn i dzieci.

Marka Uniqlo należy do koncernu Fast Retailing, jednego z wiodących japońskich koncernów z siedzibą w Tokio. To największa z ośmiu marek w portfelu firmy. Przy globalnej sprzedaży rocznej na poziomie ok. 19,4 mld dolarów, grupa jest jednym z największych koncernów odzieżowych na świecie. 

Warszawski sklep Uniqlo mieści się w „słynnych” niegdyś Domach Towarowych. Dzisiaj swoje flagowe skl

Warszawski sklep Uniqlo mieści się w „słynnych” niegdyś Domach Towarowych. Dzisiaj swoje flagowe sklepy mają tu czołowe marki odzieżowe.

Materiały prasowe

Na czele firmy stoi Tadashi Yanai – najbogatszy japoński biznesmen z majątkiem szacowanym na blisko 30 miliardów dolarów. W roku 2013 trafił na listę stu najbardziej wpływowych ludzi na świecie magazynu „Time”. Co zdecydowało o tym, że Tadashi Yanai odniósł tak gigantyczny sukces i czemu Uniqlo zawdzięcza swoją globalną popularność i rozpoznawalność?

Historia marki Uniqlo

73-letni dzisiaj Tadashi Yanai zaczynał jako sprzedawca w supermarkecie, zajmował się sprzedażą w dziale kuchennym i w dziale odzieżowym. Nie zagrzał jednak długo miejsca w handlu, dołączył do firmy ojca, który prowadził niewielką sieć sklepów odzieżowych. Swój pierwszy sklep, który nazwał Unique Clothing Warehouse, Yanai otworzył w Hiroszimie w 1984 roku. W 1988 roku nazwa miała zostać skrócona do „Uniclo”, ale pracownik, który rejestrował firmę, błędnie odczytał literę C jako Q. W ten sposób, na bazie firmy ojca, powstała marka Uniqlo.

Czytaj więcej

Pomięta elegancja. Żelazka do szaf, nadchodzi moda na pogniecione ubrania

Od początku Yanai oferował minimalistyczną, uniseksową, funkcjonalną odzież i ten minimalizm błyskawicznie zyskał zainteresowanie klientów i klientek. W roku 1994 w Japonii funkcjonowała już ponad setka salonów Uniqlo. Jak przyznaje Yanai, inspirował się wówczas markami, które poznał podczas swoich podróży do USA czy Europy – Gap-em oraz Benettonem.

Wnętrze polskiego sklepu Uniqlo.

Wnętrze polskiego sklepu Uniqlo.

Materiały prasowe

Popularność Uniqlo rosła, z czasem Yanai zdecydował się na ekspansję zagraniczną – sklepy Uniqlo pojawiły się w Stanach Zjednoczonych, Korei Południowej czy Hongkongu. Potem przyszedł czas na Europę. Obecnie marka ma ponad 2400 sklepów na całym świecie. Polska musiała czekać na debiut Uniqlo wyjątkowo długo, bo aż kilkanaście lat po tym, jak w naszym kraju zadomowiły się wszystkie wiodące marki odzieżowe świata. 

Uniqlo: minimalizm, technologie, moda

Uniqlo kroczy własną drogą, która okazała się niesamowicie skuteczna – marka stawia na niezwykle wyrazisty przekaz, bardzo jasno komunikując, czym się zajmuje – produkcją i sprzedażą ubrań, które mają być przydatne ich użytkownikom na co dzień. Nie chodzi więc o modę (a przynajmniej – nie przede wszystkim), ale o to, by były to ubrania funkcjonalne, świetne do noszenia na co dzień, dopasowujące się do użytkownika, po japońsku minimalistyczne.

Tadashi Yanai na spotkaniu z premierem Indii, Narendrą Modim, w maju 2022 roku.

Tadashi Yanai na spotkaniu z premierem Indii, Narendrą Modim, w maju 2022 roku.

Prime Minister's Office, GODL-India, Wikimedia Commons

Tadashi Yanai powtarza często, że jego strategia polega m.in. na „ignorowaniu mody”. Zamiast gonić za szybkimi trendami, jak dzieje się to w przypadku konkurencji, Yanai woli skupić się na tym, aby ubrania były uniwersalne – wykraczały poza wiek, płeć czy pochodzenie etniczne.

Nie znaczy to, że marka stroni od odważnych eksperymentów i współprac – w ostatnich latach powstały bardzo dobrze przyjęte kolekcje ubrań zaprojektowanych we współpracy z Jonathanem Andersonem. Brytyjczyk, tworzący kolekcje dla znanego hiszpańskiego domu mody Loewe, równolegle rozwija własną markę JW Anderson i właśnie z nią weszło we współpracę Uniqlo. Efektem są kolejne kolekcje ubrań – tej jesieni zobaczymy już piątą.

Uniqlo stawia też bardzo mocno na technologię. Twórca marki, Tadashi Yanai, lubi powtarzać, że kieruje firmą cyfrową, a nie odzieżową. Rzeczywiście – Uniqlo ma na koncie opracowanie kilku technologii poprawiających komfort noszenia ubrań, choćby WarmTech, która sprawia, że rzeczy lepiej „grzeją” w chłodne dni czy Airism, a więc tkaniny, które pomagają schłodzić ciało podczas upałów.

Czysty, nieco technologiczny styl jest charakterystyczny dla wszystkich sklepów Uniqlo, to odróżnia je od sklepów innych czołowych marek odzieżowych, wyraźnie stawiających na modę czy luksus. W odróżnieniu od nich Uniqlo jest praktyczne, komfortowe, funkcjonalne – ta unikatowość to jeden z czynników, który dał japońskiej marce rozpoznawalność i przełożył się na globalny sukces.