Firma z Sycylii chce zablokować nowy biznes Zary. Spór o dwie litery w nazwie

Zara, jedna z najbardziej znanych marek odzieżowych na świecie, chce się rozwijać i tworzyć projekty, które będą wychodzić poza to, do czego przyzwyczaiła swoich klientów i klientki. Jednak na drodze Zary do sukcesu może stanąć rodzinna firma z Sycylii.

Publikacja: 09.01.2025 11:31

Zara ma ponad 2 tysiące sklepów na całym świecie.

Zara ma ponad 2 tysiące sklepów na całym świecie.

Foto: Angel Garcia/Bloomberg

Sycylijska palarnia kawy Zicaffé sprzeciwia się powołaniu do życia nowego projektu firmowanego przez Zarę, słynną markę odzieżową należącą do hiszpańskiego koncernu Inditex. Spór oparł się o instytucje unijne, a chodzi o nazwę owego projektu.

Zicaffé to firma rodzinna zajmująca się produkcją kawy, którą można kupić w wielu europejskich rynkach, także w Polsce. Historia firmy liczy blisko sto lat – w 1929 roku Vito Zichittella otworzył kawiarnię w miejscowości Marsala w zachodniej części Sycylii. Dzisiaj palarnię kawy Zicaffé prowadzi czwarte pokolenie rodziny Zichittella.

Dlaczego blisko stuletnia historia firmy jest tak istotna? Włosi zgłosili zastrzeżenia do nazwy najnowszego projektu firmowanego przez markę Zara, lidera w świecie mody popularnej.

Zara: spór o nazwę nowej kawiarni

O projekcie, który ma uzupełnić ofertę Zary pisaliśmy niedawno – to kawiarnie, które w nieodległej przyszłości mają stworzyć sieć i uzupełniać ofertę firmy rozszerzając ją o gastronomię. Na tym polu Inditex, hiszpański właściciel Zary i światowy potentat w branży mody, nie był do tej pory obecny, ale to ma się niebawem zmienić.   

Kawiarnie firmowane przez Zarę mają się pojawić w dużych miastach na świecie i przyciągnąć klientów nową ofertą. Pierwszą kawiarnię „Zacaffé” uruchomiono przy sklepie Zara Man w Madrycie. Kolejne, jak zapowiadają przedstawiciele Inditexu, mają otworzyć się w Tokio i Seulu.

Czytaj więcej

Słynny francuski dom mody sprzedany. „Skorzystaliśmy z okazji”

Nie ma jednak na razie pewności, pod jaką marką się otworzą – a to dlatego, że właściciele włoskiej firmy Zicaffé złożyli sprzeciw do wniosku patentowego zgłoszonego do Europejskiego Urzędu Patentowego EUIPO złożonego 7 października 2024 roku przez Inditex i dotyczącego zastrzeżenia znaku towarowego Zacaffé. 

Przedstawiciele sycylijskiej firmy zajmującej się produkcją kawy zwracają uwagę na to, że w przypadku nazw Zacaffé i Zicaffé podobieństwo jest zbyt duże, co może wprowadzać klientów w błąd, a także dawać twórcy nowej sieci kawiarni nieuczciwą przewagę poprzez skojarzenia z renomowaną włoską palarnią kawy. Sprawę dodatkowo komplikuje fakt, że obie marki miałyby działać na rynku kawy.

Włosi swój sprzeciw zgłosili pod koniec grudnia 2024, zgodnie z terminami obowiązującymi w tej procedurze. Teraz EUIPO ma czas na zbadanie sprawy i wydanie decyzji dotyczącej rejestracji – lub odmowy rejestracji – zgłaszanego znaku towarowego. Spór może oprzeć się nawet o Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Jak informuje hiszpańska gazeta „El Pais”, Włosi swój znak towarowy dla kategorii kawy zgłosili do rejestracji w EUOP2010 roku.

Zara tworzy swoje kawiarnie. Jak będą wyglądać?

Powstanie pierwszej kawiarni Zara ogłosiła pod koniec listopada, wraz z informacją o otwarciu nowego sklepu Zara Man w Madrycie, jednego z pierwszych salonów Zary, które oferują wyłącznie ubrania i akcesoria dla mężczyzn.

Nowy sklep Zara w Madrycie.

Nowy sklep Zara w Madrycie.

Foto: Materiały prasowe

Sklep w Madrycie ma być unikatowy, oferując klientom nie tylko produkty Zary, ale także odpowiedni nastrój, dzięki któremu poczują się oni jak w lokalnym sklepie, a nie salonie wielkiej sieci odzieżowej. Duży nacisk położono na architekturę i wystrój wnętrz – dwupiętrowy salon Zary wykończono z wykorzystaniem drewna pochodzącego z recyklingu, a także skór czy chromu.

Wnętrza kawiarni marki Zara w Madrycie.

Wnętrza kawiarni marki Zara w Madrycie.

Foto: Materiały prasowe

Elementem nowego „doświadczenia” zakupowego ma też być wspomniana kawiarnia Zacaffè – nowy koncept swoją premierę miał właśnie w madryckim sklepie Zary otwartym w listopadzie ubiegłego roku. Wcześniej, jak informują media branżowe, Zara testowała swój pomysł na kawiarnie w salonach marki w Lizbonie i Paryżu. 

Sycylijska palarnia kawy Zicaffé sprzeciwia się powołaniu do życia nowego projektu firmowanego przez Zarę, słynną markę odzieżową należącą do hiszpańskiego koncernu Inditex. Spór oparł się o instytucje unijne, a chodzi o nazwę owego projektu.

Zicaffé to firma rodzinna zajmująca się produkcją kawy, którą można kupić w wielu europejskich rynkach, także w Polsce. Historia firmy liczy blisko sto lat – w 1929 roku Vito Zichittella otworzył kawiarnię w miejscowości Marsala w zachodniej części Sycylii. Dzisiaj palarnię kawy Zicaffé prowadzi czwarte pokolenie rodziny Zichittella.

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Biznes
Porażka miliardera w walce o sukcesję. Zapadła decyzja w "procesie dekady"
Biznes
Europejski „król luksusu” w tarapatach. Spadek wartości o 30 miliardów euro
Biznes
Sukcesja w polskich firmach. Ekspertka: Problemem jest „syndrom założyciela”
Biznes
Business Fashion Environment Summit 2024: moda w obliczu wielkich wyzwań
https://track.adform.net/adfserve/?bn=78448410;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
„Efekt Tiktoka” dotknął kolejną branżę. Potentat nie nadąża z produkcją