Triumf rosyjskiego „króla dżinsów”. 76-latek debiutuje na liście miliarderów

Władimir Mielnikow, kontrowersyjny rosyjski przedsiębiorca, twórca rosyjskiego imperium dżinsowego, zadebiutował na liście miliarderów „Forbesa”. Kim jest 76-letni twórca firmy Gloria Jeans, która święci triumfy na rosyjskim rynku?

Publikacja: 05.04.2024 10:03

Gloria Jeans to jedna z najpopularniejszych marek odzieżowych w Rosji. Ostatnie dwa lata, po wyjściu

Gloria Jeans to jedna z najpopularniejszych marek odzieżowych w Rosji. Ostatnie dwa lata, po wyjściu z tego kraju producentów z Europy i USA, były dla niej świetne.

Foto: Artem Beliaikin Unsplash

Władimir Mielnikow to rosyjski biznesmen, który zbił fortunę w branży odzieżowej, a ostatnie lata to dla niego pasmo sukcesów. 76-latek z Postaw na Białorusi trafił właśnie na listę miliarderów „Forbesa”. Kim jest Władimir Mielnikow?

„Dżinsowy car”: sukces rosyjskiego miliardera

Gloria Jeans to największy i najpopularniejszy w Rosji krajowy producent odzieży dla dzieci i dorosłych. W zasadzie nie ma Rosjanina i Rosjanki, którzy nie kojarzyliby tej marki. Jej założycielem jest 76-letni Władimir Mielnikow — doświadczony biznesmen, którego majątek „Forbes” szacuje na 1,7 miliarda dolarów.

Czytaj więcej

Jeff Bezos ruszył na zakupy. Kolejna posiadłość w „bunkrze miliarderów”

Wynik ten umożliwił Rosjaninowi debiut się na liście miliarderów „Forbesa”. Ostatni rok był dla Mielnikowa okresem wyjątkowych sukcesów. Branżowy serwis Fashion United informuje, że w 2023 roku sprzedaż wyrobów Gloria Jeans wzrosła o 11 procent.

Otwarto też 130 nowych sklepów Gloria Jeans. Teraz marka posiada około 700 sklepów w Rosji, na Białorusi i w Kazachstanie.

Mielnikowowi wielokrotnie stawiano różne oskarżenia, między innymi korupcję czy defraudację pieniędzy z państwowych spółek. Rosyjskiemu „królowi dżinsów” udawało się uniknąć spotkania z wymiarem sprawiedliwości, jednak kolejne afery i skandale z jego udziałem uczyniły go jednym z najbardziej kontrowersyjnych rosyjskich miliarderów.

Rosyjski miliarder Władimir Mielnikow — od handlarza do listy „Forbesa”

Władimir Mielnikow urodził się 10 marca 1948 roku w Postawach na Białorusi. Jako dziecko stracił oboje rodziców, co zmusiło go do bardzo wczesnego rozpoczęcia pracy. Udało mu się jednak zdobyć w międzyczasie wyższe wykształcenie — skończył towaroznawstwo.

Pod koniec ery ZSRR Mielnikow działał jako drobny przedsiębiorca — sprzedawał ubrania i próbował je też produkować. Nie obyło się bez problemów — biznesmen trafił nawet do więzienia za używanie zagranicznych walut.

W 1998 roku Mielnikow założył firmę Gloria Jeans z siedzibą w Rostowie nad Donem na południu Rosji. Początkowo produkował wyroby dla takich marek jak Levi's czy H&M. To właśnie zagraniczne zamówienia przyniosły Mienikowowi fortunę i pozwoliły na uruchomienie własnej marki odzieżowej.

Kolejny przełom nastąpił w 2022 roku. Wycofanie się z Rosji takich marek z segmentu fast fashion jak Inditex, H&M czy Uniqlo wskutek agresji Rosji na Ukrainę stało się szansą dla Gloria Jeans na zapełnienie takiej luki. Mielnikow skrzętnie tę szansę wykorzystał.

Dzięki intensywnemu marketingowi marka Gloria Jeans cieszyła się już wtedy w Rosji dużą popularnością. Przejęcie sklepów stacjonarnych po zachodnich markach i zwiększenie obecności Gloria Jeans w rosyjskich galeriach handlowych sprawiło, że kolejny sukces komercyjny przyszedł Mielnikowowi bardzo gładko.

Jak podaje Fashion United, w 2024 roku firma planuje dwukrotnie powiększyć powierzchnię 200 swoich sklepów. W planach jest również otwarcie kolejnych 50-100 sklepów.

Władimir Mielnikow to rosyjski biznesmen, który zbił fortunę w branży odzieżowej, a ostatnie lata to dla niego pasmo sukcesów. 76-latek z Postaw na Białorusi trafił właśnie na listę miliarderów „Forbesa”. Kim jest Władimir Mielnikow?

„Dżinsowy car”: sukces rosyjskiego miliardera

Pozostało 91% artykułu
Biznes
Europejski „król luksusu” w tarapatach. Spadek wartości o 30 miliardów euro
Biznes
Sukcesja w polskich firmach. Ekspertka: Problemem jest „syndrom założyciela”
Biznes
Business Fashion Environment Summit 2024: moda w obliczu wielkich wyzwań
Biznes
„Efekt Tiktoka” dotknął kolejną branżę. Potentat nie nadąża z produkcją
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biznes
Kryzys w ulubionej marce odzieżowej generacji Z. „Przeprowadzka albo zwolnienie”