„Rosyjska Zara” w tarapatach. Miała podbić rynek, a rozważa wyjście z Rosji

Maag, marka, która przejęła sklepy w Rosji należące dawniej do Zary, nie radzi sobie najlepiej na rynku rosyjskim i może z niego zrezygnować – twierdzi branżowy serwis „Fashion Network”. To wnioski po trzech miesiącach działania sklepów Maag w Rosji.

Publikacja: 08.08.2023 12:02

Po agresji Rosji na Ukrainę z rosyjskiego rynku wycofała się zdecydowana większość światowych marek

Po agresji Rosji na Ukrainę z rosyjskiego rynku wycofała się zdecydowana większość światowych marek odzieżowych. Ich miejsce zajęły tak zwane „analogi”, marki z innych krajów, nawiązujące stylistyką do produktów takich gigantów jak Zara, Uniqlo czy H&M.

Foto: Alexander NEMENOV / AFP

Wiosną 2023 roku wywodząca się ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich firma Daher Group kupiła od hiszpańskiego koncernu Inditex sklepy takich marek jak Zara, Massimo Dutti czy Bershka. Sklepy funkcjonujące pod nowymi szyldami nie przynoszą jednak takich przychodów jak ich hiszpańscy poprzednicy. Informację podał branżowy serwis „Fashion Network”, cytując niezależny rosyjski serwis „Mash”.

„Rosyjska Zara” miała podbić rynek w Rosji i zastąpić Zarę

W kwietniu 2023 roku koncern Daher Group kupił od Inditeksu wszystkie sklepy należące do hiszpańskiego giganta – obydwa koncerny ogłosiły porozumienie w tej sprawie jeszcze w październiku 2022 roku. Jeszcze wcześniej – w marcu 2022 roku – Inditex zamknął sklepy wszystkich swoich marek w reakcji na rosyjską inwazję na Ukrainę.

Czytaj więcej

Pracowitość staje się niemodna? Generacja Z woli nowy trend: „pracę dla lenia”

Łącznie było to ponad 500 sklepów funkcjonującymi pod szyldami Zara, Pull&Bear, Bershka, Massimo Dutti, Oysho, Stradivarius i Zara Home. Były one rozsiane po całej Rosji.

Pod przejęciu sklepów Inditeksu Daher Group jeszcze w kwietniu 2023 roku ponownie otworzył dawne sklepy hiszpańskiego koncernu, tyle że pod nowymi szyldami. Powstały nowe marki: Maag (odpowiednik Zary), Dub (czyli dawny Pull&Bear), Ecru (odpowiednik Bershki) oraz Vilet.

Jeszcze w tym samym miesiącu marka Maag zaprezentowała swoją pierwszą kolekcję ubrań, której styl bardzo przypominał ten, do którego przyzwyczaili się klienci Zary. Daher planował otwarcie ponad 60 sklepów w największych miastach Rosji.

Wygląda jednak na to, że na planach się zakończy. Jak informuje cytowany przez „Fashion Network” serwis „Mash” na podstawie rozmowy z firmą wynajmującą przestrzenie komercyjne, koncern Daher nie szuka obecnie w Rosji żadnych nowych lokalizacji dla sklepów swoich marek.

Zdaniem „Mash” Daher Group nie radzi sobie najlepiej w Rosji. Koncern pozamykał część sklepów, które przejął po Inditeksie, planuje zamknięcie kolejnych, a nawet rozważa możliwość całkowitego wycofania się z Rosji. Powodem jest między innymi słaba sprzedaż, którą zanotowano w ciągu pierwszych trzech miesięcy funkcjonowania sklepów marek Maag, Dub, Ecru i Vilet.

Media: Maag, „rosyjska Zara” ma kłopoty

Pomimo pierwotnego entuzjazmu wobec otwarcia rosyjskich odpowiedników Zary i innych marek Inditeksu, niektórzy obserwatorzy poczynań Dahera na nowym obszarze wyrażało pewien sceptycyzm, czy cała inicjatywa odniesie sukces. Trzy miesiące później ich przewidywania okazały się trafne.

Jak ustalili dziennikarze kanału „Mash”, wartość sprzedaży marki Maag jest siedem-osiem razy mniejsza niż Zary. Maag generuje około 300-400 tysięcy rubli dziennie, co odpowiada kwocie około trzech-czterech tysięcy euro. Do rzadkości należy wygenerowanie miliona rubli (czyli równowartości około 10 tysięcy euro) w ciągu jednego dnia.

Dla porównania, sklepy Zary z łatwością zarabiały 2-3 miliony rubli dziennie. W weekendy Zara zarabiała w Rosji nawet cztery miliony rubli.

Kiepsko wygląda również sytuacja pracowników sklepów należących do Dahera. Serwis „Mash” informuje, że zarabiają oni znacznie mniej w porównaniu z czasami, kiedy pracowali dla Inditeksu. Osoby te również mniej pracują: do pracy przychodzą jedynie dwa razy w tygodniu, a ich zmiany trwają po 4-5 godzin.

Biznes
Miliarderzy z Francji walczą na luksusowe nieruchomości. Rekordowa transakcja
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Biznes
Triumf rosyjskiego „króla dżinsów”. 76-latek debiutuje na liście miliarderów
Biznes
Powolna śmierć marek modowych dla „klasy średniej”. Znikają z miast Europy
Biznes
Lidl wygrał z gigantem rynku luksusowego. 10 lat walki o prawa do jednego koloru
Biznes
Najbogatszy Chińczyk w tarapatach. „Ta woda mineralna jest za mało chińska”