Gigant rynku kosmetycznego podnosi się po bankructwie. Wykończyła go pandemia

Jeszcze kilka lat temu amerykański Revlon był potentatem na rynku produktów do makijażu. W czasie pandemii firma popadła jednak w tarapaty i musiała ogłosić upadłość. Wygląda jednak na to, że giganta udało się uratować.

Publikacja: 05.04.2023 16:31

Gigant rynku kosmetycznego podnosi się po bankructwie. Wykończyła go pandemia

Foto: Sean Patrick

Revlon, amerykański producent kosmetyków, jak wiele innych przedsiębiorstw, ucierpiał podczas pandemii. Na szczęście po trzech stresujących latach, w trakcie których przyszłość firmy stała pod znakiem zapytania, udało się uzyskać porozumienie z wierzycielami, co oznacza, że Revlon zyskał szansę na przetrwanie.

Revlon zaczyna od nowa. Marka wychodzi z długów

Firma Revlon Inc. złożyła wniosek o upadłość w czerwcu 2022 roku. Zadłużenie wynosiło wówczas 3,5 miliarda dolarów, co przekładało się na brak możliwości terminowej spłaty zobowiązań.

Finał sprawy okazał się pomyślny dla marki, bo celem działań było uratowanie Revlonu. Federalny sąd upadłościowy w Nowym Jorku postanowił, że zadłużenie w wysokości 2,7 miliarda dolarów ulegnie redukcji i firma zostanie pozbawiona statusu bankruta.

Czytaj więcej

Siostrzana marka Zary w tarapatach. Nie zależy nam już, jak wyglądamy w pracy?

Decyzja zapadła dzięki porozumieniu, na które zgodziła się znakomita większość wierzycieli. Revlon Inc. ma u nich 98 procent zadłużenia. W zamian za redukcję długu wierzyciele staną się nowymi współwłaścicielami firmy.

Swoje akcje straci między innymi miliarder Ronald Perelman, obecnie największy akcjonariusz Revlonu, który od prawie czterech dekad kontroluje firmę. Prezeską Revlonu jest jego córka Debra, która zachowa stanowisko. Po reorganizacji Revlon planuje zebrać 670 milionów dolarów, emitując nowe akcje.

Revlon — ponad 90 lat historii

Można powiedzieć, że słowo „kryzys” — a raczej niezwykła umiejętność wychodzenia z niego obronną ręką — tkwi głęboko w DNA marki Revlon. Bracia Charles i Joseph Revsonowie założyli ją wraz z chemikiem Charlesem Lachmanem w Nowym Jorku w 1932 roku. Były to czasy wielkiego kryzysu w Stanach Zjednoczonych, a więc skrajnie trudny moment na rozwijanie nowego biznesu.

Założycielom Revlona udało się jednak szybko zbudować kosmetyczne imperium, które już za dziewięć lat będzie świętowało swoje setne urodziny. Bracia Revsonowie i Charles Lachman zaczęli od zaledwie jednego produktu — innowacyjnego lakieru do paznokci, który w krótkim czasie zdobył ogromną popularność wśród Amerykanek.

Dziś w portfolio Revlonu znajdują się nie tylko lakiery i akcesoria do pielęgnacji paznokci, ale również kosmetyki do makijażu i do włosów. Do koncernu Revlon Inc. należy też kilka innych marek z branży beauty, między innymi Elizabeth Arden oraz marki perfum Britney Spears i Elizabeth Taylor.

Problemy koncernu zaczęły się w trakcie pandemii i dotyczyły przede wszystkim zakłóceń w łańcuchu dostaw. Gwoździem do trumny okazał się błąd obsługującego dług Revlonu banku Citigroup. W 2020 roku bank przelał wierzycielom firmy prawie 900 milionów dolarów — zamiast niecałych ośmiu.

Większość tej kwoty udało się odzyskać, jednak część kredytodawców nie zgodziła się zwrócić pieniędzy, bo dostali dokładnie tyle, ile był im winny Revlon.

Rozpętała się sądowa batalia, której finał w grudniu 2022 roku okazał się być pomyślny dla banku. Mimo wszystko nie poprawiło to pogarszającej się sytuacji Revlonu, który jeszcze latem 2022 roku złożył wniosek o bankructwo.

Revlon, amerykański producent kosmetyków, jak wiele innych przedsiębiorstw, ucierpiał podczas pandemii. Na szczęście po trzech stresujących latach, w trakcie których przyszłość firmy stała pod znakiem zapytania, udało się uzyskać porozumienie z wierzycielami, co oznacza, że Revlon zyskał szansę na przetrwanie.

Revlon zaczyna od nowa. Marka wychodzi z długów

Pozostało 90% artykułu
Biznes
Sukcesja w imperium Warrena Buffeta. Miliarder zabrał głos i wskazał następcę
Biznes
Kłopoty potentata rynku dóbr luksusowych. Słynna marka przestała się podobać
Biznes
Najbogatszy Europejczyk znowu na zakupach. Na celowniku słynna marka luksusowa
Biznes
Najbogatszy Europejczyk rusza do Hollywood. Chce zarobić na rosnącej niszy
Biznes
Marka dla „młodych i pięknych” odradza się. Koniec z toksycznym wizerunkiem
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?