Koncerny medialne wyszły z Rosji, ale należące do nich tytuły nadal się ukazują

Amerykańskie koncerny medialne Conde Nast i Hearst zapowiedziały opuszczenie rosyjskiego rynku tuż po wybuchu wojny w Ukrainie i ogłoszeniu sankcji. To jednak nie oznacza, że z Rosji zniknęły słynne magazyny. Nadal można je kupić. Jak długo jeszcze?

Publikacja: 09.05.2022 13:43

Koncerny medialne wyszły z Rosji, ale należące do nich tytuły nadal się ukazują

Foto: Alex Zarubi

Do zachodnich firm, które wycofały swoją działalność z Rosji, dołączyli między innymi dwaj medialni giganci z USA: Condé Nast i Hearst. Jednak podobnie jak w przypadku wielu innych marek, Rosjanie mają na to swój sprawdzony sposób. Wydawnictwa nadal będą działać i kontynuować działalność, natomiast zmienią się tytuły. Na razie jednak tak znane marki jak „Elle”, „Esquire” czy „Harper's Bazaar” wciąż są dostępne w Rosji.

Znane tytuły medialne znikają z kiosków – i z sieci

Zachodnie media dość szybko zareagowały na bezprecedensową inwazję Rosji na Ukrainę. Już na początku marca 2022 roku Condé Nast i Hearst ogłosiły wycofanie się z Rosji.

Condé Nast wydawał w Rosji siedem tytułów: „Vogue’a”, „GQ”, „GQ Style”, „Tatlera”, „Glamour”, „Glamour Style Book” i „Architectural Digest”. Do Hearst Magazines należą między innymi rosyjskie edycje „Elle”, „Esquire’a”, „Harper’s Bazaar”, „Men’s Health”, „Cosmopolitana” oraz internetowy serwis „Marie Claire”.

„Pracując z dziennikarzami i redakcjami na całym świecie, kluczowe jest dla nas, aby tworzyć treści bez narażania bezpieczeństwa naszych pracowników. W ostatnim czasie rosyjski rząd nałożył nową cenzurę, która nam to uniemożliwia” – napisał 8 marca w oficjalnym oświadczeniu prezes Condé Nast, Roger Lynch.

Czytaj więcej

Już nie litera Z. Rosja ma nowy symbol wojny w Ukrainie: staruszka z flagą ZSRR

„Ostatecznie więc zdecydowaliśmy się na zawieszenie wszystkich naszych operacji pod szyldem Condé Nast Russia” – dodał Lynch i potwierdził kontynuację dotychczasowej pomocy humanitarnej dla mieszkańców Ukrainy.

Dzień później Hearst cofnięcie licencji dwóm rosyjskim przedsiębiorstwom medialnym: Shkulev Media i Independent Media. Pierwsze wydaje „Elle Russia”, do drugiego należą pozostałe tytuły Hearsta.

Rosja: brak licencji na wydawanie magazynów? Żaden problem

W efekcie marcowych decyzji obydwu koncernów na stronach należących do Condé Nast ostatnie artykuły pochodzą jeszcze z początku marca. Oczywiście nie pojawią się też nowe gazety w formie papierowej.

Sytuacja dużo ciekawiej przedstawia się w przypadku tytułów, do których prawa posiada Hearst. W odróżnieniu od Condé Nast, gazety i serwisy internetowe działały do niedawna na prawach licencji, które posiadały firmy Shkulev Media i Independent Media.

Obydwa przedsiębiorstwa te licencje utraciły, jednak póki co ich rosyjskie zarządy najwyraźniej nic sobie z tego nie robią. Artykuły nadal pojawiają się na wszystkich serwisach.

Już niedługo jednak to ma się zmienić. Kontrolowane przez rosyjski rząd media poinformowały ostatnio, że w obliczu cofnięcia licencji na gazety i serwisy należące do Hearst Magazines, już niebawem będą one działały pod nowymi nazwami. Zamiast „Cosmopolitana” czy „Men’s Health” oczom Rosjan i Rosjanek ukażą się gazety i serwisy o innych tytułach.

Mamy więc do czynienia ze standardowym zabiegiem, który Rosja praktykuje jeszcze od czasów radzieckich. Podobne zabiegi poczyniono w przypadku produktów i marek, które zostawiły po sobie w Rosji zachodnie koncerny.

Przykładem są dawne restauracje McDonald’s, które teraz działają pod szyldem „Wujek Wania”. Zmodyfikowano logo, które mimo to jednoznacznie wskazuje na to, o jakie produkty chodzi.

Nowych tytułów rosyjskich gazet (i ich internetowych wersji) jeszcze nie ujawniono. Można jednak przypuszczać, że identyfikacja wizualna zmierzy w podobnym kierunku, co w przypadku McDonald’s – tak, aby Rosjanie wiedzieli, co kupują. Redaktorzy naczelni poszczególnych tytułów zapowiedzieli, że zmiany będą wprowadzane stopniowo.

Biznes
Potentat branży luksusowej debiutuje z nową marką. Wyzwanie rzucone rywalom
Biznes
Polscy winiarze cieszą się z silnych mrozów. „Tegoroczne zbiory są wyjątkowe”
Biznes
Najlepiej zarabiający influencer na świecie chce kupić TikToka. Ma już inwestora
Biznes
Europejska marka luksusowa przejęta przez Chińczyków. Skusiły ich świetne wyniki
Materiał Promocyjny
O przyszłości klimatu z ekspertami i biznesem. Przed nami Forum Ekologiczne
Biznes
Firma z Sycylii chce zablokować nowy biznes Zary. Spór o dwie litery w nazwie