Najpiękniejsze sale koncertowe w Polsce. Stajemy się potęgą w Europie

Czy piękno dźwięku można nie tylko usłyszeć, ale również zobaczyć? Odpowiedź brzmi: tak. Co więcej – nie tyle można, co wręcz trzeba, bo w Polsce powstają świetne sale koncertowe. W planach jest kolejna – do 2030 roku gotowa powinna być warszawska siedziba Sinfonii Varsovii, największy i najbardziej okazały obiekt tego typu w Polsce.

Publikacja: 16.05.2025 11:28

Wizualizacja wnętrz warszawskiej siedziby Sinfonii Varsovii.

Wizualizacja wnętrz warszawskiej siedziby Sinfonii Varsovii.

Foto: Atelier Thomas Pucher

„Spalić ją” – miał powiedzieć o siedzibie filharmonii w Monachium Leonard Bernstein, słynny amerykański dyrygent. Był zdegustowany tym, jak brzmi w niej muzyka. Trudno się dziwić – sale o fatalnej akustyce mogą zabić magię dźwięków i zniweczyć wysiłek artystów czy dyrygenta.

Z kolei dobrze zaprojektowane akustycznie wnętrza sprawiają, że muzyka zyskuje dodatkowy wymiar i wprawia słuchaczy w zachwyt. Dlatego w przypadku sal koncertowych wyjątkowa akustyka staje się równie ważna co spektakularna architektura budynku. Świetnie brzmiące wnętrze obroni się, nawet jeśli z zewnątrz, na pierwszy rzut oka, będzie niepozorne. Wybitna bryła o akustyce hali targowej nigdy nie zyska szacunku ani muzyków, ani publiczności.

Piękno muzyki to suma wielu składowych. Na koncercie patrzymy na artystów, obserwujemy ich ciało, odczytujemy emocje na twarzy, słyszymy dźwięki… 
To, co słyszymy, to nie tylko kwestia technicznej doskonałości muzyków czy efekt ich wrażliwości artystycznej. 
Przestrzeń, w której odbywa się koncert, też staje się instrumentem, na którym „gra” wykonawca. Od jakości wnętrza zależy to, jak będziemy odbierać muzykę i jak bogatą kompozycję usłyszymy.

Zdarza się, że kompozytorzy piszą muzykę dla konkretnej sali koncertowej. Ryszard Wagner komponował z myślą o wykonaniach w operze w niemieckim Bayreuth. To jednak rzadkość. Współczesne sale muszą być uniwersalne. Ich charakterystyka powinna sprawiać, że niemal każdy utwór zabrzmi w nich dobrze. Uniwersalność to słowo klucz w tym wypadku. Na szczęście technologia 
pozwala dzisiaj projektować wnętrza wręcz doskonałe akustycznie.

Czytaj więcej

Zaprojektował najlepszą salę koncertową w Polsce. „Mówią, że jestem egoistą”

Co ważne, jako widownia nie zamierzamy już godzić się na kompromisy i dobrze słyszeć chcemy wszędzie. Czasy, w których miejsca w salach koncertowych dzieliły się na dobre i marne, mamy za sobą. Dzisiaj dzięki wiedzy specjalistów od akustyki oraz doświadczeniu architektów możliwe stało się projektowanie sal koncertowych, które wszystkim słuchaczom zapewnią fantastyczne wrażenia. Co ważne – takie sale powstają też w Polsce. Mamy ich coraz więcej, a za ich projektowanie odpowiadają najlepsi z najlepszych. 

Kto zaprojektował najlepsze sale koncertowe w Polsce?

Toyota – to słowo na całym świecie kojarzy się z marką niezawodnych samochodów z napędem hybrydowym. Jednak dla miłośników muzyki liczy się przede wszystkim Yasuhisa Toyota, światowej sławy specjalista od akustyki sal koncertowych, od lat tworzący świątynie dźwięku dla japońskiej firmy Nagata Acoustics. 


Nie da się przecenić dokonań pana Toyoty. Cokolwiek byśmy powiedzieli o jego wpływie na brzmienie najlepszych sal koncertowych na świecie, to i tak będzie zbyt mało. Urodzony w 1952 roku Japończyk współtworzył ponad 50 sal słynnych obiektów na całym świecie. Jego dorobek obejmują tak znane sale koncertowe, jak Elbphilharmonie w Hamburgu, opera w Sydney czy Walt Disney Concert Hall w Los Angeles. 
To jemu firma Nagata Acoustics, światowy potentat w dziedzinie projektowania sal koncertowych, w sporej mierze zawdzięcza swoją międzynarodową pozycję.

Foto: Damian Rumiancew

Yasuhisa Toyota współtworzył między innymi akustykę siedziby Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. To dzięki pracy jego zespołu katowicki NOSPR dzisiaj jest uznawany za jedną z najlepiej „brzmiących” sal koncertowych w Europie.

Foto: Damian Rumiancew

Warto dodać, że katowicki NOSPR, koncertowa duma Polski, to efekt zbiorowego wysiłku wielu firm i osób. Yasuhisę Toyotę i specjalistów z firmy Nagata Acoustics wsparli swoją wiedzą i doświadczeniem projektanci z katowickiej pracowni Konior Studio. To oni odpowiadają za design wnętrz NOSPR i za realizację wizji akustyków z Japonii.

To zresztą niejedyny świetnie zaprojektowany obiekt tego typu w Polsce. W ostatnich latach przybyło ich całkiem sporo. 
Dobrze znanym salom koncertowym sprzed lat rośnie młoda, świetnie wyglądająca – i świetnie brzmiąca – konkurencja.

Najpiękniejsze sale koncertowe w Polsce: Od Wrocławia po Szczecin

Polska to nie tylko NOSPR w Katowicach. Wrocław ma Narodowe Forum Muzyki. Monumentalny obiekt jest dziełem znanej pracowni architektonicznej Kuryłowicz & Associates. Wykończenie elewacji budynku stanowi nawiązanie do drewna, z którego wykonuje się pudła rezonansowe instrumentów.

Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu.

Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu.

Foto: Łukasz Rajchert

Minimalistyczne czarno-białe wnętrze NFM to z kolei odwołanie do klawiszy fortepianu. Akustykę wnętrza opracowano w nowojorskiej firmie Artec Consultants Inc., która ma na koncie projekty sal koncertowych między innymi w Singapurze czy Montrealu.

Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu.

Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu.

Foto: Łukasz Rajchert

Z kolei perłą Szczecina od kilku lat jest tamtejsza filharmonia. Niezwykły obiekt to projekt Estudia Barozzi Veiga z Barcelony. Lekka, iluminowana bryła nawiązująca do architektury szczecińskich kamienic zyskała uznanie w Europie i stała się jednym z symboli Pomorza Zachodniego.

Filharmonia Szczecińska.

Filharmonia Szczecińska.

Foto: Alan Sayers

Za akustykę odpowiadali z kolei specjaliści z barcelońskiej firmy Arau Acustica. Efekt ich pracy zdumiewa – eksperci są zdania, że szczecińska filharmonia nie ustępuje słynnej wiedeńskiej Musikverein, przez wielu traktowanej jako punkt odniesienia dla sal koncertowych na świecie.

Filharmonia Szczecińska.

Filharmonia Szczecińska.

Foto: Alan Sayers

Sale koncertowe w Polsce z najlepszą akustyką

Co ważne – w Polsce powstają nie tylko obiekty budowane z myślą o wielkich wydarzeniach artystycznych. Sala koncertowa warszawskiego Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 w porównaniu z wnętrzami NOSPR wydaje się miniaturowa, ale to także arcydzieło architektury i akustyki. Jego autorami są projektanci z pracowni Konior Studio, a także inżynierowie z Nagata Acoustics.

Sala koncertowa warszawskiego Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych nr 1.

Sala koncertowa warszawskiego Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych nr 1.

Foto: Bartek Barczyk

Przepiękny XIX-wieczny gmach dawnego domu sierot na warszawskim Mokotowie odzyskał blask, a także wzbogacił się o unikatową salę koncertową o owalnym kształcie, zapewniającą znakomitą akustykę. Zachwyca nie tylko brzmienie sali, ale i projekt jej wnętrza. To jedna z perełek na koncertowej mapie Polski.

Odrestaurowany budynek warszawskiego Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych nr 1.

Odrestaurowany budynek warszawskiego Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych nr 1.

Foto: Piotr Krajewski

Mapa Polski zapełnia się wyśmienitymi salami koncertowymi, w których można organizować koncerty gwiazd muzyki klasycznej. W niedalekiej przyszłości spodziewajmy się kolejnych świetnych sal koncertowych, na czele z tą najbardziej oczekiwaną – siedzibą Sinfonii Varsovii na warszawskiej Pradze.

Projekt siedziby Sinfonii Varsovii w Warszawie.

Projekt siedziby Sinfonii Varsovii w Warszawie.

Foto: Atelier Thomas Pucher

Za projekt obiektu odpowiada austriacka pracownia Atelier Thomas Pucher. Sinfonia Varsovia na swoją siedzibę czeka od lat, ale powstanie obiekt niezwykły. Właśnie ruszył przetarg na drugi etap inwestycji, którego efektem ma być powstanie największej sali koncertowej w Polsce. Siedziba Sinfonii Varsovii pomieści ponad 1800 osób na widowni, całość ma być gotowa w 2030 roku.

„Spalić ją” – miał powiedzieć o siedzibie filharmonii w Monachium Leonard Bernstein, słynny amerykański dyrygent. Był zdegustowany tym, jak brzmi w niej muzyka. Trudno się dziwić – sale o fatalnej akustyce mogą zabić magię dźwięków i zniweczyć wysiłek artystów czy dyrygenta.

Z kolei dobrze zaprojektowane akustycznie wnętrza sprawiają, że muzyka zyskuje dodatkowy wymiar i wprawia słuchaczy w zachwyt. Dlatego w przypadku sal koncertowych wyjątkowa akustyka staje się równie ważna co spektakularna architektura budynku. Świetnie brzmiące wnętrze obroni się, nawet jeśli z zewnątrz, na pierwszy rzut oka, będzie niepozorne. Wybitna bryła o akustyce hali targowej nigdy nie zyska szacunku ani muzyków, ani publiczności.

Pozostało jeszcze 89% artykułu
Architektura
Luksusowa willa wtopiona w skarpę nad Wisłą. Nowy projekt znanych architektów
Architektura
Najpiękniejsze muzea na świecie: 2 obiekty z Europy, jeden miał zostać wyburzony
Architektura
Luksusowy kurort na wyspie u ujścia Wisły. Domy jak ptasie gniazda
Architektura
Najbardziej niezwykłe domy w Polsce. Zachwycają – i budzą kontrowersje
Architektura
Unikatowy apartament w Warszawie z tarasem na dachu. „To marzenie architekta”