Francja buduje supernowoczesny dworzec kolejowy. Będzie wykonany z drewna

W Tuluzie ruszy budowa ultranowoczesnego dworca, który ma być komunikacyjnym hubem dla tej części kraju. Obiekt zaprojektuje jedna z najbardziej uznanych europejskich pracowni architektonicznych, a głównym budulcem znacznej części konstrukcji ma być drewno.

Publikacja: 29.03.2024 12:13

Węzeł komunikacyjny Marengo w Tuluzie zaprojektowała pracownia BIG słynnego duńskiego architekta Bja

Węzeł komunikacyjny Marengo w Tuluzie zaprojektowała pracownia BIG słynnego duńskiego architekta Bjarke Ingelsa.

Foto: Bjarke Ingels Group

Już za kilka lat dworzec kolejowy w Tuluzie powiększy się o ultranowoczesne rozszerzenie, którego głównym budulcem będzie drewno. Węzeł komunikacyjny o nazwie Marengo  zaprojektowała pracownia BIG słynnego duńskiego architekta Bjarke Ingelsa. Obiekt w ciekawy sposób nawiązuje do historycznej zabudowy miasta.

Francja: ultranowoczesny dworzec z drewna

Nowy węzeł komunikacyjny Marengo Multimodal Transport Hub w Tuluzie ma zwiększyć funkcjonalność Gare Matabiau, tamtejszego dworca centralnego. Całość ma być być z kolei częścią większego założenia urbanistycznego o nazwie Grand Matabiau Quais d’Oc.

Za projekt obiektu odpowiada kopenhaskie biuro architektoniczne Bjarke Ingels Group, jedna z najbardziej renomowanych pracowni w na świecie. Jej twórcą jest Bjarke Ingels, zaliczany do wąskiego grona „starchitektów”, architektów światowej sławy. Jednym z bliższych nam projektów autorstwa architektów z BIG jest między innymi Filharmonia Wełtawska w Pradze, której budowa ma ruszyć już niebawem.

Czytaj więcej

Polskie miasto magnesem na turystów. Pierwsze miejsce w europejskim rankingu

Na terenie nowego kompleksu ma znaleźć się nie tylko dworzec kolejowy — będzie to kompleksowy węzeł komunikacyjny, w którym nie zabraknie stacji metra i dworca autobusowego. Celem tej ogromnej inwestycji jest usprawnienie transportu publicznego w Tuluzie i jej okolicach.

Bjarke Ingels Group

Pomysłodawcy projektu spodziewają się bowiem w najbliższych latach potrojenia liczby pasażerów przewijających się przez dworzec w Tuluzie. Poprzez chodniki dla pieszych i ścieżki rowerowe nowy kompleks połączy istniejący centralny dworzec kolejowy z historyczną częścią Tuluzy. Budowa obiektu ma ruszyć za dwa lata, w 2026 roku.

Nowy hub kolejowy we Francji powstanie z drewna

Projekt budynku o powierzchni 12 tysięcy metrów kwadratowych czerpie inspiracje z tradycyjnej architektury Tuluzy. Historyczne budynki w tym mieście wybudowano z charakterystycznej cegły o o różowym odcieniu, zwanej foraine.

W takim samym kolorze utrzymane zostaną elementy konstrukcyjne z niskoemisyjnego betonu, na którym będzie wspierać się drewniana struktura dworca. Celem wszystkich tych zabiegów ma być płynne wpisanie tego nowoczesnego obiektu w zabytkową tkankę miasta.

Ceglastoróżowy będzie również nieregularny, opadający dach dworca, a dla lepszego efektu estetycznego taki kolor będą też miały panele fotowoltaiczne na dachu. Świetliki o organicznych kształtach zapewnią z kolei dostęp naturalnego światła do wnętrza obiektu.

Wewnątrz z kolei nie zabraknie wielu ogólnodostępnych miejsc, mających stanowić w przyszłości atrakcyjne punkty spotkań oraz dla mieszkańców Tuluzy oraz przyjeżdżających do miasta turystów. Przewidziano zarówno przestrzenie komercyjne, jak i rozrywkowe i kulturalne, których łączna powierzchnia wyniesie 4,4 tysiąca metrów kwadratowych.

Na dworcu nie zabraknie również dużego parkingu rowerowego na tysiąc stanowisk. Na górnych piętrach mają znaleźć się przestrzenie biurowe, które zajmie kilkuset pracowników samorządu terytorialnego Oksytanii, której stolicą jest Tuluza.

Architekci przewidzieli w swoim projekcie także sporo zieleni — cały obszar dworca będzie obsadzony roślinnością charakterystyczną dla tego zakątka Francji. Twórcy obiektu zapowiadają, że ma on uzyskać francuskie certyfikaty potwierdzające fakt, że będzie on funkcjonował w sposób zrównoważony, a także wspierał lokalną bioróżnorodność.

Już za kilka lat dworzec kolejowy w Tuluzie powiększy się o ultranowoczesne rozszerzenie, którego głównym budulcem będzie drewno. Węzeł komunikacyjny o nazwie Marengo  zaprojektowała pracownia BIG słynnego duńskiego architekta Bjarke Ingelsa. Obiekt w ciekawy sposób nawiązuje do historycznej zabudowy miasta.

Francja: ultranowoczesny dworzec z drewna

Pozostało 90% artykułu
Architektura
Koniec słynnej willi na dachu bloku. Rusza rozbiórka najbrzydszego domu w Polsce
Architektura
Paryż szykuje architektoniczną perłę na igrzyska. Była zamknięta przez lata
Architektura
Najmłodszy zabytek w Polsce do rozbiórki. Prywatna kaplica przetrwała 13 lat
Architektura
Zamek w Łapalicach z prestiżowym wyróżnieniem. „Nieskończony potencjał”
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Architektura
Takiej willi jeszcze w Polsce nie było. Powstanie w oparciu o antyczne założenia