Nowa plaga kradzieży. Złodzieje biorą na cel posiadaczy luksusowych zegarków

Gwałtownie rośnie liczby kradzieży zegarków luksusowych. „W ciągu ostatniego roku liczba zegarków zarejestrowanych jako zagubione lub skradzione wzrosła ponad trzykrotnie” – donosi najnowszy raport The Watch Register, największej na świecie firmy pomagającej w identyfikacji skradzionych zegarków.

Publikacja: 19.03.2024 16:21

Firma The Watch Register szacuje, że liczba zegarków uznanych za zagubione lub skradzione przekracza

Firma The Watch Register szacuje, że liczba zegarków uznanych za zagubione lub skradzione przekracza obecnie 100 000 na całym świecie.

Foto: Andrea Natali Unsplash

Już wcześniej dane wskazywały, że po pandemii COVID-19 na całym świecie gwałtownie wzrosła liczba kradzieży zegarków luksusowych. Zdaniem analityków, sytuacja związana jest między innymi z tym, że ceny zegarków najbardziej prestiżowych marek na rynku wtórnym w 2022 roku osiągnęły rekordowy poziom.

Rosnące zainteresowanie złodziei luksusowymi zegarkami potwierdzają między innymi najnowsze dane The Watch Register – największej na świecie firmy pomagającej w identyfikacji skradzionych zegarków, na które powołuje się BBC. Wskazują one, że w ciągu ostatniego roku liczba zegarków zarejestrowanych jako zagubione lub skradzione wzrosła ponad trzykrotnie. 

Kradzieże zegarków. Raport The Watch Register pokazuje gwałtowny wzrost

Jak informuje BBC, z danych firmy The Watch Register, która zajmuje się identyfikacją skradzionych zegarków, wynika, że w 2022 roku nastąpił wyraźny wzrost kradzieży luksusowych zegarków. Liczba kradzieży w 2022 roku miała być bowiem większa aż o 60 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Jak czytamy,  całkowita wartość skradzionych zegarków produkowanych przez marki luksusowe, przekroczyć miała 1,9 mld dolarów

Czytaj więcej

Rolex przebił magiczną barierę. Historyczny rekord i dominacja na rynku

Tymczasem, podczas gdy zegarki kradzione są coraz częściej, policja nierzadko bywa w tego typu sprawach bezradna – zegarki błyskawicznie zmieniają bowiem właściciela na rynku wtórnym, w związku z czym niezwykle trudno jest namierzyć odpowiedzialnych za rabunek. 

Jak czytamy, The Watch Register odnotowało wzrost liczby zegarków zarejestrowanych na swojej platformie o 236 proc. Firma szacuje, że liczba zegarków uznanych za zagubione lub skradzione przekracza obecnie 100 000 na całym świecie. „Obserwowanie przestępczości przestało być problemem niszowym i trafiło na pierwsze strony gazet” – stwierdza The Watch Register w swoim najnowszym raporcie.

„Rośnie liczba brutalnych napadów ulicznych, a właściciele boją się nosić zegarki w miejscach publicznych” - przyznała w rozmowie z BBC Katya Hills, dyrektor zarządzająca The Watch Register. „Siła rynku wtórnego sprawia, że ​​złodzieje z łatwością mogą odsprzedać skradzione towary za duże sumy” – dodała. 

Czytaj więcej

Nowy zegarek na nadgarstku Igi Świątek. Polka ma pomóc Roleksowi walczyć o rynek

W raporcie podano przykłady skradzionych w ostatnim czasie zegarków. Opisano między innymi przypadek kobiety z Wielkiej Brytanii, której – po tym, jak na ulicy powalono ją na ziemię – skradziono zegarek Patek Philippe Aquanaut o wartości 50 tysięcy funtów. Czasomierz został na szczęście odzyskany – zlokalizowano go w Kalifornii.

Uwadze złodziei nie umknął także wart 30 tysięcy funtów Rolex GMT-Master II „Root Beer”, należący do Rico Henry’ego – gwiazdy angielskiego klubu piłkarskiego Brentford FC z Premier League. Zegarek miał wypaść piłkarzowi z z kieszeni, a następnie zaginąć. Znaleziono go później w jednym z lokalnych lombardów. Jak czytamy, do podobnych zdarzeń dochodziło także w Niemczech, Francji oraz Hiszpanii.

Czytaj więcej

Rolex przebił magiczną barierę. Historyczny rekord i dominacja na rynku

Jakie zegarki luksusowe złodzieje kradną najczęściej?

W styczniu 2024 roku londyńska policja poinformowała, że ​​dwie przeprowadzone przez nią operacje w 2022 i 2023 roku zaowocowały spadkiem liczby napadów w Westminster i jego okolicach. W ramach operacji przeprowadzono kilkaset interwencji. Jak czytamy, w okresie od kwietnia do września 2022 roku, doszło do kradzieży 300 luksusowych zegarków o łącznej wartości 4 milionów funtów. Z wcześniej opublikowanych danych wynika zaś, że w 2022 roku średnia cena luksusowego zegarka skradzionego w Londynie wynosiła około 9 tys. funtów, w porównaniu z 4 tys. do 5 tys. funtów w poprzednich latach.  

W sierpniu ubiegłego roku firma The Watch Register stworzyła raport, w którym poinformowała, na które zegarki luksusowe złodzieje polują najczęściej. Według danych najchętniej kradzione są zegarki marki Rolex – w bazie The Watch Register stanowiły one aż 44 procent skradzionych egzemplarzy. „Poszukiwane” przez złodziei były też zegarki Omega oraz Breitling. 

Sytuacja związana z kradzieżami zegarków jest o tyle trudna, że tego rodzaju rabunki zagrażają nie tylko konsumentom, ale i markom, których sprzedaż może ucierpieć, jeśli noszenie ich produktów stanie się niebezpieczna. Co więcej, policja nierzadko bywa w tego typu sprawach bezradna – zegarki niemal natychmiast po kradzieży zmieniają bowiem właściciela na rynku wtórnym, w związku z czym niezwykle trudno jest namierzyć złodziei.

Już wcześniej dane wskazywały, że po pandemii COVID-19 na całym świecie gwałtownie wzrosła liczba kradzieży zegarków luksusowych. Zdaniem analityków, sytuacja związana jest między innymi z tym, że ceny zegarków najbardziej prestiżowych marek na rynku wtórnym w 2022 roku osiągnęły rekordowy poziom.

Rosnące zainteresowanie złodziei luksusowymi zegarkami potwierdzają między innymi najnowsze dane The Watch Register – największej na świecie firmy pomagającej w identyfikacji skradzionych zegarków, na które powołuje się BBC. Wskazują one, że w ciągu ostatniego roku liczba zegarków zarejestrowanych jako zagubione lub skradzione wzrosła ponad trzykrotnie. 

Pozostało 87% artykułu
Zegarki
Certina DS Super PH1000M STC: na ratunek żółwiom
Zegarki
Longines Pilot Majetek Pioneer w wersji tytanowej: zegarek gotowy do startu
Zegarki
Longines Conquest: elegancki minimalizm na co dzień
Zegarki
Innowacje w świecie luksusu. Tajemnice sukcesu marki zegarkowej Hublot
Materiał Promocyjny
Mazda CX-5 – wszystko, co dobre, ma swój koniec
Zegarki
Gdzie zaczyna się czas? Wizyta w fabryce, w której powstają zegarki Omega
Materiał Promocyjny
Branża bankowa gorszy okres ma za sobą