Jak połączyć charakterystyczne style pięciu słynnych rzeźbiarzy i rzeźbiarek z całego świata, tworzących na przestrzeni ostatnich 500 lat? Nie będzie chyba wielkim zaskoczeniem informacja, że zadanie to wykonała sztuczna inteligencja. Efekty współpracy specjalistów od AI oraz inżynierów szwedzkiej firmy Sandvik można oglądać w sztokholmskim Muzeum Nauki i Technologii.
„Niemożliwa Statua” — pierwsza rzeźba wygenerowana przez AI
Pierwsza na świecie rzeźba wygenerowana przez sztuczną inteligencję ma już fizyczną formę — wykonano ją ze stali nierdzewnej. Mierząca około półtora metra rzeźba pod tytułem „Impossible Statue” („Niemożliwa Statua”) przedstawia półnagą androgyniczną postać trzymającą w prawej dłoni kulę ziemską.
Czytaj więcej
Sąd w USA uznał, że niemieckiemu ilustratorowi Michaelowi Moebiusowi należy się łącznie 120 milionów dolarów odszkodowania za kopiowanie jego prac. Artysta pozwał 399 firm sprzedających produkty, na których umieszczono grafiki Moebiusa.
Rzeźba łączy w sobie różne faktury metalu. Ludzka postać jest gładka i lśniąca, zaś jej szata — matowa. Do jej wygenerowania posłużono się nie jednym, a aż trzema algorytmami sztucznej inteligencji. Wykorzystano popularne generatory obrazów: Stable Diffusion, DALL-E firmy Open AI oraz Midjourney. „Niemożliwa Statua” miała stanowić połączenie stylu Michała Anioła oraz żyjących na przełomie XIX i XX wieku Auguste’a Rodina, Käthe Kollwitz, Kotaro Takamury i Augusty Savage.