Na pomysł, aby w roli kuratora wystawy zatrudnić algorytm, wpadła Laura Herman z Oxford Internet Institute, należącego do Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Oksfordzkiego. W ramach pracy doktorskiej badaczka zorganizowała wystawę porównującą efekty działania sztucznej inteligencji z pracą artystki.
Sztuczna inteligencja w roli kuratora wystawy
Celem wystawy pod tytułem „The Algorithmic Pedestal” jest pokazanie różnic w tym, jak obrazy postrzega człowiek, a jak sztuczna inteligencja – dlatego też ekspozycja składa się z dwóch części. Za stworzenie pierwszej z nich odpowiada sztuczna inteligencja, a konkretnie – algorytm, na którym oparty jest Instagram.
W ramach projektu stworzono na Instagramie konto The Algorithmic Pedestal, na którym udostępniono zdjęcia 800 prac z zasobów nowojorskiego Museum of Modern Art, znajdujących się w domenie publicznej. Powstało również „kontrolne” konto Following Algorithmic Pedestal, które obserwało to pierwsze.
Czytaj więcej
Władze Luwru, jednego z najsłynniejszych muzeów na świecie, chcą, by zwiedzanie placówki było jeszcze większym przeżyciem dla miłośników wielkiej sztuki. Aby to osiągnąć, ograniczono dzienną liczbę zwiedzających aż o jedną trzecią.
Dobór prac do wystawy odbywał się w oparciu o efekty działania algorytmu z Instagrama. Na wystawę trafiły więc tylko te obrazy z konta The Algorithmic Pedestal, które wyświetlono obserwatorom tego konta.