Reklama
Rozwiń
Reklama

Były prezes Christie’s tworzy elitarny klub kolekcjonerów

Aplikacja Fair Warning to kolejny pomysł rynku aukcyjnego na walkę o kolekcjonerów sztuki w rzeczywistości online. Symptomów kryzysu w branży po pandemii nie widać.

Publikacja: 26.06.2020 09:18

Fot: Loic Gouzer/ Instagram

Fot: Loic Gouzer/ Instagram

Foto: Fot: Loic Gouzer/ Instagram

Loic Gouzer, były prezes domu aukcyjnego Christie’s, w ubiegłej dekadzie zmienił świat aukcji, współtworząc system spektakularnych blockbusterów. Był m.in. organizatorem licytacji, w ramach której za 450 milionów dolarów sprzedano „Zbawiciela świata” Leonarda Da Vinciego – najdroższy obraz w historii. Nowy pomysł Gouzera to aplikacja odchodząca od tych standardów – zamiast spektaklu dla mas stawia na elitarny klub.

W kręgu kolekcjonerów

Wg słów samego Gouzera Fair Warning – bo tak nazywa się jego najnowszy pomysł – ma być połączeniem zalet kameralnych, prywatnych sprzedaży i spektakularnych aukcji, do których rozkwitu sam się przyczynił. W licytacji jednego dzieła tygodniowo będzie mogło wziąć udział tylko kilkuset licytatorów, osobiście wybranych lub zaakceptowanych przez twórcę Fair Warning. Pierwsza z aukcji odbędzie się 28 czerwca.

Gouzer, „ryzykant świata aukcji”, jak pisał o nim w 2016 roku „New York Times”, specjalizował się w Christie’s w sztuce powojennej i współczesnej. W firmie spędził 7 lat, w czasie których doprowadził do uatrakcyjnienia formuły aukcji, mieszania dzieł sztuki z różnych okresów, storytellingu adekwatnego dla czasu mediów społecznościowych. Zorganizował tez aukcje na rzecz wsparcia środowiska – dzięki niej do fundacji Leonardo DiCaprio trafiło 38,8 mln dolarów.

Rekordowa pandemia

Fair Warning to kolejna odpowiedź rynku sztuki na rzeczywistość po pandemii i dowód na to, że nie wszyscy muszą być zainteresowani prognozowanym rozdrobnieniem i kupowaniem reprodukcji Banksy’ego. Samo przeniesienie aukcji do sieci i wykorzystanie wirtualnych wystaw, showroomów i nowych narzędzi do inwestowania ma jednak wielu beneficjentów.

Reklama
Reklama

Tylko w ostatnich tygodniach znanemu marszandowi Davidowi Zwirnerowi udało się sprzedać jedną z rzeźb Jeffa Koonsa za 8 milionów dolarów. Powody do zadowolenia miało również Sotheby’s. Na swojej pierwszej w historii online’owej aukcji sztuki współczesnej dom sprzedał dzieła o łącznej wartości 13,7 miliona dolarów, o 6,4 mln bijąc wcześniejszy rekord – również osiągnięty w czasie pandemii.

Loic Gouzer, były prezes domu aukcyjnego Christie’s, w ubiegłej dekadzie zmienił świat aukcji, współtworząc system spektakularnych blockbusterów. Był m.in. organizatorem licytacji, w ramach której za 450 milionów dolarów sprzedano „Zbawiciela świata” Leonarda Da Vinciego – najdroższy obraz w historii. Nowy pomysł Gouzera to aplikacja odchodząca od tych standardów – zamiast spektaklu dla mas stawia na elitarny klub.

W kręgu kolekcjonerów

Reklama
Sztuka
AI podrabia style znanych artystów. Na czele listy malarz, reżyser i architektka
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Sztuka
Na tę wystawę czekała cała Europa. Słynny malarz podbija Paryż
Sztuka
Wojciech Fibak sprzedaje swoją kolekcję sztuki. Nadchodzi „aukcja dekady”
Sztuka
Polski projekt na Biennale Sztuki Wenecja'26: komunikacja poza językiem mówionym
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Sztuka
Czołowy prowokator świata sztuki powraca. Tysiące dzieł sztuki do zdobycia
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama