Obchodzony dziś Światowy Dzień Ziemi to dzień, w którym marki szczególnie chwalą się swoimi osiągnięciami w zakresie wprowadzania rozwiązań ekologicznych. Nie chodzi tylko o dobro planety – tego wymagają również klienci, co potwierdza raport e-butiku Farfetch na temat świadomej konsumpcji – Conscious Luxury Trends Report. W publikacji znajdziemy dowody na to, że pandemia przyczyniła się do znacznie większego zainteresowania produktami wyprodukowanymi w sposób zrównoważony, i że to zjawisko ma dziś charakter globalny.
Czytaj też: Producenci ubrań rocznie palą tkaniny za pół biliona złotych
Sprzedaż tego typu produktów na Farfetch, platformie, która po zamknięciu sklepów stacjonarnych na całym świecie zanotowała imponujące wyniki, wzrastała w 2020 roku ponad trzy razy szybciej niż w przypadku innych segmentów. Najwyższy skok odnotował Meksyk, gdzie wzrost w porównaniu z 2019 rokiem sięgnął 341%. Serwis wyraźnie określa, które produkty traktuje jako świadome: to ubrania wykonane z zrównoważonych materiałów, posiadające certyfikat zrównoważonej produkcji, używane lub stworzone przez marki, które otrzymują wysokie oceny inicjatywy Good On You, zajmującej się badaniem etycznych aspektów mody.
Czytaj też: Farfetch otwiera butik przyszłości. Prace nad nim trwały 3 lata
Oprócz dobrych informacji na temat wzrastającej świadomości klientów Farfetch uruchomił też nową wersję narzędzia Fashion Footprint. Pozwala ono na porównanie tego, jakie koszty dla środowiska niesie wykorzystanie poszczególnych materiałów, i jakie zyski przynosi wykorzystanie ich bardziej ekologicznych alternatyw. Inna funkcja kalkulatora pokazuje, co oszczędzamy dzięki kupowaniu produktów używanych zamiast nowych – na przykładach m.in. wody pitnej, emisji dwutlenku węgla czy chemikaliów przedostających się do ekosystemu.
Jak informują autorzy raportu, rola używanej mody dla zjawiska etycznej konsumpcji jest nie do przecenienia. Zakup używanego przedmiotu pozwala zaoszczędzić średnio 1 kg odpadów, 3040 litrów wody i 22 kg dwutlenku węgla.
Choć moda z drugiej ręki notowała stałe wzrosty sprzedaży jeszcze przed 2020 rokiem, to szczyt zainteresowania nią przypadł na pierwsze miesiące pandemii. Wśród produktów, które cieszą się największym zainteresowaniem w tej kategorii dominują torebki, odpowiadające za 63% wszystkich używanych produktów sprzedawanych przez Farfetch. Ubrania stanowią 18% z nich, ale rośnie też znaczenie zegarków i biżuterii, które stanowią po 7% tej kategorii.