Konkurencja dla gwiazdek Michelin. Francuzi mają nowa „biblię smakoszy”

Słynnemu przewodnikowi kulinarnemu Michelin, znanemu z gwiazdek, które przyznawane są restauracjom, rośnie silna konkurencja. Paryscy miłośnicy dobrej kuchni coraz częściej sięgają po znacznie bardziej demokratyczny przewodnik o nazwie Guide Ultime – dla tych, którzy kochają dobre jedzenie, ale nie chcą wydać w restauracji fortuny.

Publikacja: 16.02.2024 16:42

Autorzy przewodnika Guide Ultime byli konsultantami przy produkcji popularnego serialu „Emily w Pary

Autorzy przewodnika Guide Ultime byli konsultantami przy produkcji popularnego serialu „Emily w Paryżu”. Doradzali, które restauracje i bistra warto pokazać.

Foto: Valentin Kremer Unsplash

Słynnemu przewodnikowi Michelin od kilku lat rośnie poważny konkurent. Guide Ultime to francuski przewodnik po gastronomicznej mapie Paryża, agregujący warte polecenia restauracje i bary, które nie wydrenują portfela tych, którzy chcą zjeść smacznie i niedrogo.

Guide Ultime: rośnie konkurencja dla przewodnika Michelin

Paryż, tradycyjnie w awangardzie gastronomicznych trendów, przeżywa kolejną rewolucję. Na kilka miesięcy przed igrzyskami olimpijskimi paryskie bary, bistra i restauracje naklejają na swoich drzwiach i oknach oznaczenia informujące, że figurują one w jednym z najbardziej wpływowych obecnie francuskich przewodników gastronomicznych.

Nie chodzi jednak ani o Michelin, ani Gault & Millau, ani nawet o recenzje w serwisie TripAdvisor. To Guide Ultime –przewodnik, w którym znajdzie coś dla siebie każdy miłośnik dobrego jedzenia – niezależnie od tego, jakim dysponuje budżetem.

Czytaj więcej

Słynna restauracja z dwiema gwiazdkami Michelin zamknięta. Koniec po 56 latach

Na stronach przewodnika można znaleźć warte polecenia lokale serwujące naleśniki, burgery, wrapy, sushi, makarony, słodkie wypieki i inne smakołyki kuchni całego świata, które można kupić w Paryżu już za parę euro. W przewodniku dominuje niedrogi street food, nie brakuje w nim jednak również droższych, specjalizujących się w fine diningu restauracji, które warto odwiedzić.

To właśnie demokratyczny charakter Guide Ultime zdecydował o jego sukcesie. Daleko mu do ekskluzywności takich przewodników jak Michelin czy Gault & Millau. Od tych ostatnich odróżnia go chociażby kolorowy, młodzieżowy design strony głównej i wyluzowany styl recenzji.

Ich autorami są paryscy „foodies”. To influencerzy i miłośnicy dobrego jedzenia, recenzujący jedzenie w knajpkach, które często znajdują się z dala od najpopularniejszych ulic Paryża i o istnieniu których wiedzą tylko nieliczni wtajemniczeni.

Dynamicznie rosnące znaczenie Guide Ultime potwierdziła współpraca jego twórców z platformą Netflix. To właśnie oni, a nie inspektorzy znanych przewodników, doradzali w kwestii wyboru restauracji, które pojawiają się w niezwykle popularnym serialu „Emily w Paryżu”.

Guide Ultime: Francuzi pokochali nowa „biblię smakoszy” 

Przewodnik Guide Ultime powstał cztery lata temu z myślą o studentach dysponujących ograniczonymi środkami finansowymi. Dziś Guide Ultime to najważniejsze źródło wiedzy dla tych, którzy poszukują w Paryżu nowych, ciekawych doświadczeń gastronomicznych na każdą kieszeń.

Wszystko zaczęło się w 2020 roku. 30-letni wówczas Victor Habchy, reżyser, fotograf i youtuber (a z wykształcenia ekonomista), stworzył wraz z kilkorgiem swoich przyjaciół internetowy przewodnik po gastronomicznym „podziemiu” Paryża.

Na początku Guide Ultime funkcjonował jako przewodnik dla studentów, poszukujących knajpek serwujących smaczne, dobrej jakości jedzenie za niewielkie pieniądze. Na początku recenzje nowych, ciekawych adresów na streetfoodowej mapie Paryża tworzył sam Habchy, z czasem grono recenzentów powiększyło się.

Guide Ultime to dziś rozbudowany portal z ocenami lokali gastronomicznych, który sprzedaje również bony uprawniające do atrakcyjnych zniżek na jedzenie. Przewodnik jest też obecny w bodaj wszystkich możliwych mediach społecznościowych. Największe grono, bo już ponad milion obserwujących, zebrał na Instagramie.

Słynnemu przewodnikowi Michelin od kilku lat rośnie poważny konkurent. Guide Ultime to francuski przewodnik po gastronomicznej mapie Paryża, agregujący warte polecenia restauracje i bary, które nie wydrenują portfela tych, którzy chcą zjeść smacznie i niedrogo.

Guide Ultime: rośnie konkurencja dla przewodnika Michelin

Pozostało 91% artykułu
Styl życia
Three Cents wkracza do Polski. Nowa marka w portfolio Coca-Cola HBC Polska
Styl życia
Szaleństwo na punkcie „luksusowych wód mineralnych”. Nisza rośnie w siłę
Styl życia
Trzeźwość staje się modna. Trend „NoLo” wkracza do barów i restauracji
Styl życia
Ranking najlepszych zup świata. Polski specjał na drugim miejscu
Styl życia
Itameshi: miks Włoch i Japonii. Ten trend kulinarny namiesza na talerzach