Młodzi z generacji Z podróżują inaczej niż ich rodzice. Wolą jeść, nie zwiedzać

Pokolenie Z podróżuje, aby jeść — i chwalić się tym, co zjadło w social mediach. Turystyka kulinarna robi dzisiaj furorę. Nowe doświadczenia kulinarne to jeden z najważniejszych celów podróży młodych ludzi.

Publikacja: 30.06.2023 12:31

Jedzenie to dla przedstawicieli generacji Z „małe luksusy” – namiastka życia luksusowego, które wiel

Jedzenie to dla przedstawicieli generacji Z „małe luksusy” – namiastka życia luksusowego, które wielu z nich chciałoby prowadzić, ale nie pozwalają na to finanse.

Foto: Bernard Hermant

Przedstawiciele pokolenia Z kochają jedzenie — zwłaszcza to oryginalne, autentyczne — i atrakcyjne wizualnie. Autorzy najnowszego raportu na temat wiodących trendów turystycznych nie mają wątpliwości, że to właśnie wyjątkowe doświadczenia kulinarne przyciągają młodych ludzi do różnych zakątków świata. „Zetki” bardzo chętnie dzielą się swoimi wrażeniami w mediach społecznościowych, stając się motorem rozwoju nowej gałęzi turystyki.

Oryginalne, efektowne jedzenie: kluczowy cel podróży dla pokolenia Z

Analitycy z cenionej agencji Karla Otto opublikowali raport dotyczący najważniejszych trendów podróżniczych w 2023 roku. Wśród nich ważne miejsce zajmuje turystyka kulinarna, którą polubili zwłaszcza dorośli przedstawiciele pokolenia Z — generacji, do której zalicza się osoby urodzone między 1997 a 2012 rokiem.

Czytaj więcej

Cała dzielnica z drewna: Sztokholm tworzy pierwszy taki projekt na świecie

Od pewnego czasu użytkownicy mediów społecznościowych z pewnością zdążyli zauważyć, że młodzi twórcy „contentu” na Instagramie czy TikToku bardzo wiele uwagi poświęcają jedzeniu. Na swoich kanałach dzielą się oni wrażeniami z wyjścia do nowego, modnego baru czy restauracji w ich własnym mieście lub w trakcie podróży.

Choć ceny dość mocno poszybowały ostatnio w górę, to nadal wyjście na ciekawy obiad czy kolację wiąże się z wydatkiem, na który może pozwolić sobie spora grupa młodych, spragnionych nowych doświadczeń ludzi. Zdaniem badaczy z Karla Otto dla przedstawicieli pokolenia Z, dysponujących nieco mniejszymi zasobami pieniężnymi w porównaniu z millenialsami i starszymi generacjami, jedzenie stało się nowym symbolem statusu.

Autorzy raportu nazwali doświadczenia kulinarne „małymi luksusami” — na miarę finansowych możliwości młodych ludzi. Jakie jedzenie najbardziej ich interesuje? Dla wielu standardem są potrawy wegańskie, najlepiej na bazie lokalnych, ekologicznych produktów.

Przyczyna takich preferencji wydaje się być oczywista — młodzi ludzie, bardziej niż poprzednie pokolenia, przywiązują wagę do ochrony środowiska. W parze z dość wysoką świadomością ekologiczną nadal idą jednak względy ekonomiczne. Potrawy roślinne są po prostu znacznie tańsze od mięsnych.

Turystyka kulinarna to sfera, która przyciąga spore grono młodych ludzi, co potwierdzają wyniki globalnego badania biura podróży StudentUniwerse. Nowe doświadczenia kulinarne są kluczowym powodem podróży aż dla 59 procent młodych respondentów.

Dla „Zetek” liczy się również indywidualny i autentyczny charakter potraw, ściśle związany z ludźmi, którzy je tworzą. Jedzenie powinno być historią, którą młody smakosz mógłby podzielić się ze swoimi followersami.

Wyjątkowe doświadczenia kulinarne to „małe luksusy” dla generacji Z

Treści o tematyce kulinarnej, za których lwią część odpowiadają „Zetki”, są zresztą kluczową inspiracją przy planowaniu następnej podróży. Jak wynika z ankiety, którą przeprowadziła firma badawcza GWI, prawie 40 procent turystów „z wyższej półki” inspiracje i informacje o nowych miejscach czerpią właśnie z social mediów.

Branża gastronomiczna, zwłaszcza ta ekskluzywna, zdążyła już zareagować na ten rosnący trend. Jak grzyby po deszczu powstają nowe koncepty gastronomiczne, które same w sobie z powodzeniem mogą być celem podróży. Na ich czele stoją często renomowani szefowie kuchni.

Również marki modowe z branży luksusowej nie pozostawają w tyle. Od szeregu lat takie domy mody jak Louis Vuitton, Prada, Boss, Jimmy Choo czy Dior tworzą własne kawiarnie i restauracje, aby przez wyjątkowe doświadczenia kulinarne zwabić do świata swoich produktów młode grono istniejących i potencjalnych klientów.

Przedstawiciele pokolenia Z kochają jedzenie — zwłaszcza to oryginalne, autentyczne — i atrakcyjne wizualnie. Autorzy najnowszego raportu na temat wiodących trendów turystycznych nie mają wątpliwości, że to właśnie wyjątkowe doświadczenia kulinarne przyciągają młodych ludzi do różnych zakątków świata. „Zetki” bardzo chętnie dzielą się swoimi wrażeniami w mediach społecznościowych, stając się motorem rozwoju nowej gałęzi turystyki.

Oryginalne, efektowne jedzenie: kluczowy cel podróży dla pokolenia Z

Pozostało 87% artykułu
Styl życia
Ten trend zmieni podróżowanie. Podróże „z pustymi rękami” coraz popularniejsze
Styl życia
Generacja Z na wakacjach: „pragnienie ucieczki” zamiast leżaka nad basenem
Styl życia
Coolcations: ten trend będzie hitem wśród turystów. Im chłodniej, tym lepiej
Styl życia
„Turystyka dla przemęczonych” to nowy trend. Czym jest zjawisko „silent travel”?
Materiał Promocyjny
Fotowoltaika naturalnym partnerem auta elektrycznego
Styl życia
Koniec „podróży z zemsty”? Znika trend, który zrobił karierę po pandemii
Materiał Promocyjny
Seat to historia i doświadczenie, Cupra to nowoczesność i emocje