Szukaj

Czy warto sprzedawać na Amazon?

Materiał powstał we współpracy z Amazon

Biznes oparty o platformę Amazon nie wymaga dużej inwestycji, a jednocześnie daje dostęp do dużej bazy klientów i pozwoli się rozwijać.

Dlaczego warto sprzedawać na Amazon?

Amazon to jedna z największych platform sprzedażowych na świecie. To kanał sprzedaży, którym powinni zainteresować się przedsiębiorcy, chcący prowadzić działalność na zagranicznych rynkach. 58% produktów oferowanych na Amazon pochodzi od zewnęrznych dostawców. Z usług oferowanych przez platformę korzystają zarówno światowi giganci, jak i sprzedawcy dopiero rozpoczynający swój biznes. Tysiące małych firm pochodzących z różnych rynków i reprezentujących różne branże, które rozpoczęły sprzedaż na Amazon, w krótkim czasie odniosło znaczące, nieraz wręcz spektakularne wzrosty sprzedaży. Dotyczy to także polskich spółek.

7200 polskich przedsiębiorców rozwija już swój biznes dzięki produktom i usługom Amazon

Jeden z największych rynków zbytu

Amazon, jako globalne narzędzie do sprzedaży online, ma wiele do zaoferowania swoim klientom. Potencjalny sprzedawca może korzystać z gotowej platformy sprzedażowej, która cieszy się dużym zaufaniem użytkowników i jest rozpoznawalna niemal na całym świecie. Platforma zapewnia sprzedawcy dostęp do ogromnej bazy potencjalnych klientów. Za pomocą Amazon można kupić niemalże wszystko.

Produkty sprzedawane na Amazon, trafiają do ponad 180 krajów na całym świecie.

Niższe koszty

Rozpoczęcie biznesu niezależnie od branży, wiąże się z kosztami, np. czynsz, opłata za media, wyposażenie biura czy magazynu, płace pracowników. Sprzedaż na Amazon może być doskonałym rozwiązaniem dla firm zaczynających swój biznes lub handlujących na mniejszą skalę. Sprzedaż za pomocą platformy oznacza niższe koszty początkowe. Miesięczny koszt sprzedaży na Amazon wynosi od 39 euro plus VAT oraz procent od sprzedaży. Koszty te są niższe w porównaniu do budżetu potrzebnego do stworzenia własnej strony internetowej i jej promocji. Nie trzeba zajmować się pisaniem regulaminu sklepu, zastanawiać na kategoriami produktów, integracją systemów płatności czy narzędziami marketingowymi.

Wzrost eksportu

Amazon to także świetne rozwiązanie dużych graczy, ale również dla małych i średnich firm, które chcą zwiększyć sprzedaż i rozwinąć się na nowych rynkach zbytu. Korzystając z platformy, można sprzedawać w pięciu europejskich sklepach: w Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Francji, w Niemczech i we Włoszech, ale możliwe jest też wejście na rynki typu stany Zjednoczone, Australia czy Nowa Zelandia. Platforma znacznie ułatwia rozszerzenie działalności zagranicą, pomaga także w zbudowaniu marki. W związku z większą liczbą konsumentów oraz wyższymi średnimi zarobkami rynki wielu krajów zachodnich są bardziej chłonne a nabywcy bardziej skłonni do zakupów. W efekcie może okazać się, iż sprzedaż poza granicami kraju jest wyższa niż na rodzimym rynku.

Amazon został założony w 1994 roku.

Magazynowanie i wysyłka

W dzisiejszych czasach, liczy się nie tylko jakość i cena sprzedawanych produktów, równie ważny jest czas dostawy oraz możliwość ewentualnej reklamacji. Opóźnienie w doręczeniu przysyłki może skutkować negatywnym komentarzem, a co za tym idzie utratą potencjalnych klientów. Rozpoczynając sprzedaż na Amazon, trzeba zadbać o magazynowanie produktów oraz ich wysyłkę, co wiążę się z dodatkowymi kosztami. Amazon oferuje usługę Fulfillment by Amazon (FBA), polegającą na wysyłaniu sprzedawanych produktów do centrów logistycznych Amazon – tam zamówienia są magazynowane, a następnie pakowane i wysyłane. Korzystając z usługi, nie trzeba martwić się o wysyłkę i magazynowanie produktów, dodatkowo Amazon rozpatrzy wszelkie zwroty i zapytania od klientów. Opłaty za FBA są naliczane indywidualnie i zależą od liczby zamówień oraz zajmowanej powierzchni magazynowej. Pobierane przez Amazon opłaty za realizację zamówienia oraz magazynowania produktów mogą różnić się w zależności od sezonowości oraz kategorii produktu.

51 proc. firm sprzedających na Amazon osiąga przychód ponad 100 tys. EUR rocznie.

Praca zdalnie

Do prowadzenia biznesu na Amazon potrzebny jest w zasadzie tylko komputer i dostęp do Internetu. Nie trzeba posiadać własnego biura, a korzystając z rozwiązania Fulfillment by Amazon (FBA) także miejsca do magazynowania produktów. Głównym celem sprzedającego jest zwiększenie liczby klientów oraz uzupełnianie zapasów magazynowych. Obsługą zamówień oraz klientów, zajmuje się Amazon. Jest odpowiedzialny za obsługę wszelkich zapytań od klientów oraz zwrotów towarów.

W celu ułatwienia pracy konto sprzedawcy Amazon zawiera metryki, które obliczają podstawowe dane sprzedażowe, jak czas wysyłki, czas dostawy, statusy zwrotów towarów, itp. Pomaga to sprzedawcom w ocenie jakości swojej sprzedaży i pozwala wyciągnąć wnioski, co jeszcze należy ulepszyć oraz opracować trendy sprzedażowe produktów.

Amazon pozwala na dotarcie do ponad 310 mln potencjalnych klientów

Reklama na kilka sposobów

Na platformie można zareklamować sprzedawany produkt na kilka sposobów. Promocję warto rozpocząć od Produktów Sponsorowanych. Reklamy promowanych produktów wyświetlają się na samej górze lub dole wyników wyszukiwania, a także na stronach szczegółowych opisów podobnych produktów.

Natomiast reklama Marki Sponsorowane pozwala na promowanie wielu produktów jednocześnie oraz zwiększa świadomość marki. Reklama składa się z logotypu, nagłówka oraz trzech dobranych produktów. Wyświetla się jako szerokie, interaktywne pole na górze strony wyników wyszukiwania. Po jego kliknięciu, klient zostaje przekierowany na stronę produktu lub wyznaczoną stronę docelową.

Kolejnym dostępnym rodzajem reklamy są Product Display ADS. Występują one w dwóch formatach i wyświetlają się na stronach szczegółowych opisów produktów. To idealne rozwiązanie do zaprezentowania komplementarnych lub konkurencyjnych produktów. Reklama jest przeznaczona dla bardziej zaawansowanych sprzedawców.

Do dyspozycji reklamodawców są jeszcze Display oraz Video ADS. Są to rozwiązania dedykowane największym sprzedawcom. To reklamy graficzne oraz wideo w różnych formatach, wyświetlane na stronie głównej oraz stronach kategorii Amazon.

Największe zalety Amazon dla sprzedawców:

* Popularność platformy.
* Zaufanie konsumentów.
* Bezpieczeństwo i wsparcie.  
* Łatwość obsługi i rejestracji.
* Analityka sprzedaży.

Zdaniem przedsiębiorców sprzedających na Amazon 

Cyprian Iwuć, CEO SushiSoxBox

Sprzedajemy do 70 krajów
Od kilku lat tworzymy oryginalne skarpetki, które swoją formą podania absolutnie nie przypominają skarpetek – np. sushi skarpetki, pizza skarpetki lub skarpetki a’la burger. Jako relatywnie mała firma naszym głównym zajęciem jest tworzenie wyjątkowych produktów i Amazon zdejmuje z nas bardzo wiele problemów, z którymi musi zmierzyć się każda firma działająca w e-commerce, np. zaplecze logistyczne, technologiczne i marketingowe. Bardzo dużo procesów w naszej firmie jest outsourcowanych do Amazon, dzięki temu dosłownie kilkuosobowy zespół może pochwalić się sprzedażą skarpetek do blisko 70 krajów. Bez zaplecza Amazon zbudowanie takiej skali zajęłoby wiele lat i wymagałoby ogromnych funduszy oraz zespołu.

Od kilku lat tworzymy oryginalne skarpetki, które swoją formą podania absolutnie nie przypominają skarpetek – np. sushi skarpetki, pizza skarpetki lub skarpetki a’la burger. Jako relatywnie mała firma naszym głównym zajęciem jest tworzenie wyjątkowych produktów i Amazon zdejmuje z nas bardzo wiele problemów, z którymi musi zmierzyć się każda firma działająca w e-commerce, np. zaplecze logistyczne, technologiczne i marketingowe. Bardzo dużo procesów w naszej firmie jest outsourcowanych do Amazon, dzięki temu dosłownie kilkuosobowy zespół może pochwalić się sprzedażą skarpetek do blisko 70 krajów. Bez zaplecza Amazon zbudowanie takiej skali zajęłoby wiele lat i wymagałoby ogromnych funduszy oraz zespołu.

Katarzyna Wojtczak – Cozydots

Amazon ułatwia nam pracę
Za czasów mojej młodości budowaliśmy bazy pod stołem, z koców, krzeseł. My postanowiliśmy naszym dzieciom ułatwić to zadanie. Tak powstał pierwszy namiot tipi. Sprzedając nasz pierwszy namiot nie sądziliśmy, że firma aż tak mocno się rozrośnie. W tej chwili poprzez nasz sklep internetowy, jak i Marketplace Amazon nasze produkty trafiają na rynek całej Europy, jak i Ameryki Północnej. Korzystamy z usługi Amazona FBA. Jest to system, który pozwala nam przedsiębiorcom zrzucić trochę odpowiedzialności na Amazon. Platforma zajmuje się też promocją, dystrybucją, odpowiedzialnością za zwroty. Zabierają nam bardzo dużą część odpowiedzialności. Ułatwiają nam pracę. Dla Marketplace Amazona stworzyliśmy specjalne produkty, które są pakowane w inny sposób. Stworzyliśmy całą linię produktów, które można kupić tylko i wyłącznie na Amazon. W pierwszym roku działalności sprzedaliśmy około 400 sztuk namiotów, w tej chwili na koniec roku jest to kilkutysięczna sprzedaż naszych produktów.

Materiał powstał we współpracy z Amazon

Zamknij
Zamknij