O tym, że pokolenie Z przynosi do firm swoje własne zasady dotyczące tego, jak powinny wyglądać relacje w pracy, pisaliśmy wielokrotnie. Wystarczy przypomnieć choćby karierę takiego zjawiska jak „mikroemerytura”. Zmiany nie ustają, cały czas pojawiają się nowe zjawiska, z którymi muszą zrozumieć – radzić sobie z nimi – pracownicy i pracodawcy. Do nich można zaliczyć takie trendy jak „Career catfishing” czy „Office ghosting”. Na czym polegają?
Pokolenie Z w pracy: Na czym polega „Career catfishing” i „Office ghosting”?
„Catfishing” to rodzaj praktyki, która polega na tworzeniu fałszywej tożsamości, by zrealizować swój cel. Najczęściej odnosi się ona do osób, które udają kogoś innego w internecie.
W świecie HR „Career catfishing” jest nieco szerszym pojęciem. Jest to praktyka polegająca na tym, że osoby poszukujące pracy podają podczas rekrutacji fałszywe lub przekoloryzowane informacje na temat swojego doświadczenia i osiągnięć, jednocześnie udając zaangażowanie, które ma przekonać potencjalnych pracodawców do ich kandydatury. Gdy otrzymują propozycję zatrudnienia, przyjmują ją, ale ostatecznie nie pojawiają się w pracy, nie informując pracodawcy o powodach swojej rezygnacji. Dlaczego to robią? O tym poniżej.
Czytaj więcej
Wraz z początkiem nowego roku wśród młodych ludzi na świecie zyskuje popularność postanowienie nazywane „No-buy 2025”. Na czym polega nowy trend, który stał się bardzo widoczny w mediach społecznościowych?
Kolejnym trendem zyskującym popularność jest „Office ghosting”. Pojęcie „ghostingu” odnosi się do nagłego zerwania kontaktu, bez żadnych wyjaśnień. Jak wyjaśnia amerykański „Forbes”, w odniesieniu do sfery zawodowej mówimy o tym zjawisku w przypadku, gdy pracownik twierdzi, że pracuje na miejscu w biurze, ale tak naprawdę rzadko się w nim pojawia, ignorując zasady dotyczące konieczności pracy z biura narzucone przez wiele firm po zakończeniu okresu pandemicznych lockdownów.