Pokolenie Z narzuca swoje zasady w pracy. „Office ghosting” zmorą pracodawców

Pokolenie Z staje się motorem napędowym zmian na rynku pracy. Przeciwstawia się standardom, które uważa za przestarzałe i dąży do uzyskania większej równowagi między pracą a życiem prywatnym. Niektóre jednak te zmiany bywają zaskakujące i wymagają od pracodawców dużej elastyczności, na co nie wszyscy są gotowi.

Publikacja: 07.02.2025 18:10

Eksperci zwracają uwagę na rosnącą popularność zjawisk takich jak „Career catfishing” czy „Office gh

Eksperci zwracają uwagę na rosnącą popularność zjawisk takich jak „Career catfishing” czy „Office ghosting”. Co oznaczają te pojęcia?

Foto: Yasmina H Unsplash

O tym, że pokolenie Z przynosi do firm swoje własne zasady dotyczące tego, jak powinny wyglądać relacje w pracy, pisaliśmy wielokrotnie.  Wystarczy przypomnieć choćby karierę takiego zjawiska jak „mikroemerytura”. Zmiany nie ustają, cały czas pojawiają się nowe zjawiska, z którymi muszą zrozumieć – radzić sobie z nimi –  pracownicy i pracodawcy. Do nich można zaliczyć takie trendy jak „Career catfishing” czy „Office ghosting”. Na czym polegają?

Pokolenie Z w pracy: Na czym polega „Career catfishing” i „Office ghosting”?

„Catfishing” to rodzaj praktyki, która polega na tworzeniu fałszywej tożsamości, by zrealizować swój cel. Najczęściej odnosi się ona do osób, które udają kogoś innego w internecie.

W świecie HR „Career catfishing” jest nieco szerszym pojęciem. Jest to praktyka polegająca na tym, że osoby poszukujące pracy podają podczas rekrutacji fałszywe lub przekoloryzowane informacje na temat swojego doświadczenia i osiągnięć, jednocześnie udając zaangażowanie, które ma przekonać potencjalnych pracodawców do ich kandydatury. Gdy otrzymują propozycję zatrudnienia, przyjmują ją, ale ostatecznie nie pojawiają się w pracy, nie informując pracodawcy o powodach swojej rezygnacji. Dlaczego to robią? O tym poniżej.

Czytaj więcej

Pokolenie Z stawia na zakupowy detoks. Radykalny trend noworoczny podbija sieć

Kolejnym trendem zyskującym popularność jest „Office ghosting”. Pojęcie „ghostingu” odnosi się do nagłego zerwania kontaktu, bez żadnych wyjaśnień. Jak wyjaśnia amerykański „Forbes”, w odniesieniu do sfery zawodowej mówimy o tym zjawisku w przypadku, gdy pracownik twierdzi, że pracuje na miejscu w biurze, ale tak naprawdę rzadko się w nim pojawia, ignorując zasady dotyczące konieczności pracy z biura narzucone przez wiele firm po zakończeniu okresu pandemicznych lockdownów.

W małych firmach stosowanie „Office ghostingu” może być trudne, ale w dużych organizacjach, w których obowiązują „hot deski” czyli biurka przechodnie i nikt do końca nie wie, gdzie kto siedzi, jest to dużo prostsze, co szczególnie chętnie starają się wykorzystywać przedstawiciele pokolenia Z.

Przykładem podobnego zachowania może być praktyka określana jako „Coffee badging”. Termin ten został wymyślony przez Owl Labs – amerykańską firmę, która wykorzystała go w 2023 r. w swoim raporcie poświęconym pracy hybrydowej w Stanach Zjednoczonych. „Coffee badging” polega na tym, że pracownicy na krótko pojawiają się w biurze, tylko po to, aby zarejestrować swoją obecność i wypić kawę, a następnie wracają do domu lub innego miejsca, z którego pracują zdalnie.

Jak pracuje pokolenie Z? Nowe dane 

 „Career catfishing” ma być jednym ze sposobów, w jaki przedstawiciele pokolenia Z próbują zasygnalizować, że nie zgadzają się na panujące w firmach zasady, dotyczące choćby nieprzejrzystych zasad rekrutacji czy niejasnego określania zakresu odpowiedzialności na poszczególnych stanowiskach. Mają przy tym świadomość, że nie da się łatwo zmienić tych zasad, więc wolą zrezygnować z  pracy niż poddać się systemowi, którego nie akceptują.

Jest to również, jak zaznaczają eksperci, oznaka zwiększającego się podziału między firmami a młodym pokoleniem, co widać w najnowszym raporcie Owl Labs (State of Hybrid Work 2024). Badanie objęło 2000 pracowników z USA pracujących na pełen etat, z czego 11 proc. stanowili przedstawiciele pokolenia Z, 52 proc. milenialsi, 24 proc. generacja X i 13 proc. boomersi.

Z danych wynika, że wielu młodych pracowników szuka dziś lepszego wynagrodzenia i świadczeń, większej równowagi między życiem zawodowym a prywatnym i większych możliwości rozwoju kariery. Gdy ich potrzeby nie są zaspokojone, tworzą mechanizmy obronne takie jak „Career catfishing” i „Office ghosting”.

Raport prezentuje również inne ciekawe dane. Okazuje się, że 34 proc. respondentów zamieściło w mediach społecznościowych negatywne wpisy na temat swojej pracy lub pracodawcy, a w przypadku pokolenia Z odsetek ten wynosi 48 procent.

Popularny jest „Coffee badging” – do takich zachowań przyznało się 44 procent uczestników badania, a 70 procent zostało przyłapanych na tym przez pracodawcę. 58 procent pracowników „blokuje” swój kalendarz, aby ograniczać liczbę spotkań służbowych, w których muszą brać udział. Ta praktyka jest najbardziej powszechna wśród milenialsów (57 proc.). Podobne rozwiązanie stosuje 14 procent ankietowanych przedstawicieli pokolenia Z.

Czytaj więcej

Pokolenie Z znalazło sposób na karierę zawodową. Nowy raport obala popularny mit

Młodzi pracownicy mają inny zestaw wartości niż starsze pokolenia. Generacja Z nie czuje się zobowiązana do podążania ich śladem i nie przestrzega „tradycyjnych zasad profesjonalizmu” w miejscu pracy. W obronie młodych ludzi Forbes przywołał wypowiedź Andrew Rotha – założyciela i dyrektora dcdx, agencji pomagającej markom tworzyć strategie biznesowe skierowane do pokolenia Z. Twierdzi on, że nie chodzi o to, że jego pokolenie nie dba o profesjonalizm. Młodzi ludzie chcą po prostu otrzymywać tyle samo szacunku, ile okazują swoim pracodawcom.

Jak donosi „The Economic Times”, wspomniane trendy są też formą cichego protestu przeciwko niezadowalającemu środowisku pracy, nieodpowiednim opisom stanowisk i nieprzejrzystym procesom rekrutacyjnym. Stosowanie tych praktyk może jednak utrudniać współpracę między pracownikiem a pracodawcą oraz podważać wzajemne zaufanie.

O tym, że pokolenie Z przynosi do firm swoje własne zasady dotyczące tego, jak powinny wyglądać relacje w pracy, pisaliśmy wielokrotnie.  Wystarczy przypomnieć choćby karierę takiego zjawiska jak „mikroemerytura”. Zmiany nie ustają, cały czas pojawiają się nowe zjawiska, z którymi muszą zrozumieć – radzić sobie z nimi –  pracownicy i pracodawcy. Do nich można zaliczyć takie trendy jak „Career catfishing” czy „Office ghosting”. Na czym polegają?

Pokolenie Z w pracy: Na czym polega „Career catfishing” i „Office ghosting”?

Pozostało jeszcze 91% artykułu
Społeczeństwo
Firmy znalazły sposób, jak zarabiać na naszym niewyspaniu. Rośnie nowa branża
Społeczeństwo
Kolejna branża zagrożona przez „Efekt Ozempiku”. Potentaci boleśnie to odczują
Społeczeństwo
Czy uroda pomaga w karierze? Raport z badania wśród 43 tysięcy osób z MBA
Społeczeństwo
Sondaż: Zmiany w 800+ dla Ukraińców mają ponadpartyjne poparcie
Społeczeństwo
Koniec 125-letniej współpracy z dworem królewskim. Karol III podjął decyzję