Pokolenie Z znalazło sposób na karierę zawodową. Nowy raport obala popularny mit

Co w pracy liczy się najbardziej – dobra pensja, możliwość rozwoju zawodowego, poczucie przynależności a może dobra atmosfera w biurze? Najnowszy raport firmy Randstad podsumowuje motywacje i potrzeby pracowników z całego świata, a przy okazji dostarcza też ciekawych wniosków na temat pokolenia Z.

Publikacja: 24.01.2025 16:42

Autorzy raportu Randstad przebadali 26 tysięcy osób w 35 krajach – także w Polsce.

Autorzy raportu Randstad przebadali 26 tysięcy osób w 35 krajach – także w Polsce.

Foto: Caleb Minear Unsplash

Firma Randstad opublikowała swój najnowszy raport podsumowujący współczesne motywacje i potrzeby pracowników. Przynosi on sporo zaskakujących wniosków, szczególnie w kontekście przedstawicieli pokolenia Z.  Jak na tym tle wypadają Polacy?

Pokolenie Z: przyjaźń w pracy ważniejsza niż pensja

Znakomita większość praca to nie tylko źródło utrzymania, zwłaszcza dla przedstawicieli młodego pokolenia. To jeden z wniosków, który wyłania się z najnowszego raportu pod tytułem „Workmonitor 2025”, którego autorem są eksperci z agencji Randstad.

Publikacja powstała na podstawie ankiet, które przeprowadzono w gronie ponad 26 tysięcy mieszkańców 35 krajów z całego świata w wieku od 18 do 67 lat. Wśród tych osób znaleźli się zarówno osoby aktywne zawodowo, jak i poszukujące pracy.

Czytaj więcej

Pokolenie Z stawia na zakupowy detoks. Radykalny trend noworoczny podbija sieć

Z badan wynika, że choć pensja wciąż jest istotna, to po raz pierwszy w 22-letniej historii raportów Randstad globalnie najważniejszy dla respondentów okazuje się balans między pracą a czasem wolnym. Na aspekt ten wskazało 82 procent ankietowanych.

Grupą wiekową, która kładzie na tę kwestię największy nacisk, jest pokolenie Z. Dla 70 procent badanych z tej kohorty ważniejsze od pensji jest też wsparcie zdrowia psychicznego przez pracodawcę. Co istotne, pracownicy mają coraz większą odwagę upominać się zarówno o lepsze warunki pracy, jak i podwyżkę – w ubiegłym roku zrobiło to 45 procent respondentów, co w stosunku do danych z roku 2023 stanowi wzrost aż o siedem procent.

Autorzy raportu zauważają też, że aspektem, który stał się wyjątkowo istotny – tym razem nieco bardziej dla millenialsów i starszych pokoleń niż „Zetek” – jest poczucie przynależności w pracy. Wskazało na to aż 83 procent ogółu respondentów.

Okazuje się też, że ponad jedna trzecia respondentów bardziej niż wysoką pensję ceni posiadanie w pracy dobrych znajomych i przyjaciół. Dotyczy to zwłaszcza pokolenia Z i milenialsów – stwierdziło to odpowiednio 42 i 40 procent z nich.

Te dane stoją w pewnym sensie w sprzeczności z dość powszechnym przekonaniem, że młodzi ludzie zainteresowani są głównie wykonywaniem przypisanych ich zadań i nie czują potrzeby, by angażować się w życie firmy – czy też, że przedstawiciele pokolenia Z traktują pracę jak miejsce zarabiania pieniędzy i oddzielają ją od życia prywatnego. Z raportu Randstad wyłania się nieco inny obraz – młodzi ludzie z pokolenia Z bardzo cenią i angażują się relacje budowane w miejscu pracy, do tego stopnia, że przyjaźnie i znajomości z biura stawiają wyżej niż dobrą pensję. 

Polak w pracy: szkoda nam czasu na dobrostan i mindfullness

W wielu aspektach dane zawarte w raporcie Randstad „Workmonitor 2025” dotyczące Polaków w dużej pokrywają się z globalnymi statystykami. O ile wynagrodzenie niezmiennie stanowi kluczowy aspekt (wskazało na to 84 procent respondentów z Polski), to jednak mamy coraz większe wymagania wobec swojego miejsca pracy – zwłaszcza w kwestii spójności systemu wartości firmy z naszym własnym oraz warunków zatrudnienia.

Znakomita większość, bo 83 procent polskich respondentów wskazało na to, że istotny jest dla nich balans między pracą a życiem prywatnym, z kolei 80 procent wymieniło poczucie przynależności do społeczności kolegów i koleżanek z pracy. Nieco mniej, bo odpowiednio 71 i 68 procent wskazało z kolei na elastyczność firmy pod względem godzin i miejsca pracy.

Co w sytuacji, jeśli jest inaczej? Prawie jedna trzecia respondentów stwierdziła, że odeszła z pracy ze względu na różnice światopoglądowe lub brak perspektyw własnego rozwoju w firmie, zaś 43 procent pożegnało się z szefem z powodu toksycznej atmosfery w pracy. Co dość niepokojące, aż 79 procent ankietowanych przyznało, że pracodawca wywołuje w nich poczucie frustracji.

Badacze przygotowujący raport Randstad zauważyli również, że polscy pracownicy stawiają przede wszystkim na rozwijanie twardych kompetencji w pracy. W największym stopniu liczą na szkolenia z zakresu sztucznej inteligencji, na co wskazało 19 procent badanych. Z kolei jedynie po siedem procent wyraziło potrzebę organizowania przez pracodawcę zajęć wspierających dobrostan i „mindfullness”.

Firma Randstad opublikowała swój najnowszy raport podsumowujący współczesne motywacje i potrzeby pracowników. Przynosi on sporo zaskakujących wniosków, szczególnie w kontekście przedstawicieli pokolenia Z.  Jak na tym tle wypadają Polacy?

Pokolenie Z: przyjaźń w pracy ważniejsza niż pensja

Pozostało jeszcze 93% artykułu
Społeczeństwo
Pokolenie Z narzuca swoje zasady w pracy. „Office ghosting” zmorą pracodawców
Społeczeństwo
Firmy znalazły sposób, jak zarabiać na naszym niewyspaniu. Rośnie nowa branża
Społeczeństwo
Kolejna branża zagrożona przez „Efekt Ozempiku”. Potentaci boleśnie to odczują
Społeczeństwo
Czy uroda pomaga w karierze? Raport z badania wśród 43 tysięcy osób z MBA
Społeczeństwo
Sondaż: Zmiany w 800+ dla Ukraińców mają ponadpartyjne poparcie