Pokolenie Z znalazło sposób na karierę zawodową. Nowy raport obala popularny mit

Co w pracy liczy się najbardziej – dobra pensja, możliwość rozwoju zawodowego, poczucie przynależności a może dobra atmosfera w biurze? Najnowszy raport firmy Randstad podsumowuje motywacje i potrzeby pracowników z całego świata, a przy okazji dostarcza też ciekawych wniosków na temat pokolenia Z.

Publikacja: 24.01.2025 16:42

Autorzy raportu Randstad przebadali 26 tysięcy osób w 35 krajach – także w Polsce.

Autorzy raportu Randstad przebadali 26 tysięcy osób w 35 krajach – także w Polsce.

Foto: Caleb Minear Unsplash

Firma Randstad opublikowała swój najnowszy raport podsumowujący współczesne motywacje i potrzeby pracowników. Przynosi on sporo zaskakujących wniosków, szczególnie w kontekście przedstawicieli pokolenia Z.  Jak na tym tle wypadają Polacy?

Pokolenie Z: przyjaźń w pracy ważniejsza niż pensja

Znakomita większość praca to nie tylko źródło utrzymania, zwłaszcza dla przedstawicieli młodego pokolenia. To jeden z wniosków, który wyłania się z najnowszego raportu pod tytułem „Workmonitor 2025”, którego autorem są eksperci z agencji Randstad.

Publikacja powstała na podstawie ankiet, które przeprowadzono w gronie ponad 26 tysięcy mieszkańców 35 krajów z całego świata w wieku od 18 do 67 lat. Wśród tych osób znaleźli się zarówno osoby aktywne zawodowo, jak i poszukujące pracy.

Czytaj więcej

Pokolenie Z stawia na zakupowy detoks. Radykalny trend noworoczny podbija sieć

Z badan wynika, że choć pensja wciąż jest istotna, to po raz pierwszy w 22-letniej historii raportów Randstad globalnie najważniejszy dla respondentów okazuje się balans między pracą a czasem wolnym. Na aspekt ten wskazało 82 procent ankietowanych.

Grupą wiekową, która kładzie na tę kwestię największy nacisk, jest pokolenie Z. Dla 70 procent badanych z tej kohorty ważniejsze od pensji jest też wsparcie zdrowia psychicznego przez pracodawcę. Co istotne, pracownicy mają coraz większą odwagę upominać się zarówno o lepsze warunki pracy, jak i podwyżkę – w ubiegłym roku zrobiło to 45 procent respondentów, co w stosunku do danych z roku 2023 stanowi wzrost aż o siedem procent.

Autorzy raportu zauważają też, że aspektem, który stał się wyjątkowo istotny – tym razem nieco bardziej dla millenialsów i starszych pokoleń niż „Zetek” – jest poczucie przynależności w pracy. Wskazało na to aż 83 procent ogółu respondentów.

Okazuje się też, że ponad jedna trzecia respondentów bardziej niż wysoką pensję ceni posiadanie w pracy dobrych znajomych i przyjaciół. Dotyczy to zwłaszcza pokolenia Z i milenialsów – stwierdziło to odpowiednio 42 i 40 procent z nich.

Te dane stoją w pewnym sensie w sprzeczności z dość powszechnym przekonaniem, że młodzi ludzie zainteresowani są głównie wykonywaniem przypisanych ich zadań i nie czują potrzeby, by angażować się w życie firmy – czy też, że przedstawiciele pokolenia Z traktują pracę jak miejsce zarabiania pieniędzy i oddzielają ją od życia prywatnego. Z raportu Randstad wyłania się nieco inny obraz – młodzi ludzie z pokolenia Z bardzo cenią i angażują się relacje budowane w miejscu pracy, do tego stopnia, że przyjaźnie i znajomości z biura stawiają wyżej niż dobrą pensję. 

Polak w pracy: szkoda nam czasu na dobrostan i mindfullness

W wielu aspektach dane zawarte w raporcie Randstad „Workmonitor 2025” dotyczące Polaków w dużej pokrywają się z globalnymi statystykami. O ile wynagrodzenie niezmiennie stanowi kluczowy aspekt (wskazało na to 84 procent respondentów z Polski), to jednak mamy coraz większe wymagania wobec swojego miejsca pracy – zwłaszcza w kwestii spójności systemu wartości firmy z naszym własnym oraz warunków zatrudnienia.

Znakomita większość, bo 83 procent polskich respondentów wskazało na to, że istotny jest dla nich balans między pracą a życiem prywatnym, z kolei 80 procent wymieniło poczucie przynależności do społeczności kolegów i koleżanek z pracy. Nieco mniej, bo odpowiednio 71 i 68 procent wskazało z kolei na elastyczność firmy pod względem godzin i miejsca pracy.

Co w sytuacji, jeśli jest inaczej? Prawie jedna trzecia respondentów stwierdziła, że odeszła z pracy ze względu na różnice światopoglądowe lub brak perspektyw własnego rozwoju w firmie, zaś 43 procent pożegnało się z szefem z powodu toksycznej atmosfery w pracy. Co dość niepokojące, aż 79 procent ankietowanych przyznało, że pracodawca wywołuje w nich poczucie frustracji.

Badacze przygotowujący raport Randstad zauważyli również, że polscy pracownicy stawiają przede wszystkim na rozwijanie twardych kompetencji w pracy. W największym stopniu liczą na szkolenia z zakresu sztucznej inteligencji, na co wskazało 19 procent badanych. Z kolei jedynie po siedem procent wyraziło potrzebę organizowania przez pracodawcę zajęć wspierających dobrostan i „mindfullness”.

Firma Randstad opublikowała swój najnowszy raport podsumowujący współczesne motywacje i potrzeby pracowników. Przynosi on sporo zaskakujących wniosków, szczególnie w kontekście przedstawicieli pokolenia Z.  Jak na tym tle wypadają Polacy?

Pokolenie Z: przyjaźń w pracy ważniejsza niż pensja

Pozostało jeszcze 93% artykułu
Społeczeństwo
„Terapeutyczne lenistwo” będzie trendem 2025 roku. Pokolenie zmęczonych ma dość
Materiał Promocyjny
Jaką Vitarą na różne tereny? Przewodnik po możliwościach Suzuki
Społeczeństwo
Pokolenie Z na celowniku hakerów. Globalny raport pokazuje skalę problemu
Społeczeństwo
Soft quitting: nowe zjawisko wśród pracowników. Pracodawcy mają kłopot
Społeczeństwo
Pokolenie Z stawia na zakupowy detoks. Radykalny trend noworoczny podbija sieć
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Społeczeństwo
Najnowsza teoria spiskowa coraz popularniejsza. Ma już nazwę: Fogvid-24
Materiał Promocyjny
Psychologia natychmiastowej gratyfikacji w erze cyfrowej