Angielskie słowo roku. Zdaniem ekspertów pokazuje ono siłę „myślenia magicznego”

Redakcja znanego na całym świecie słownika Cambridge wybrała słowo 2024 roku. Zdaniem ekspertów jego popularność pokazuje rosnącą w społeczeństwach popularność afirmacji.

Publikacja: 21.11.2024 12:22

Wybór słowa odbywa się na podstawie analizy wiodących tematów, które pojawiły się w dyskursie public

Wybór słowa odbywa się na podstawie analizy wiodących tematów, które pojawiły się w dyskursie publicznym w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy, a także fraz, które najczęściej padały w mediach.

Foto: Jean Carlo Emer Unsplash

Redakcja Cambridge Dictionary ogłosiła słowo 2024 roku które, jej zdaniem, najlepiej oddaje dominujące nastroje we współczesnych społeczeństwach Zachodu. Tym razem wybór redaktorów padł na słowo „to manifest” – i zdaniem ekspertów sygnalizuje on, że w pozytywnym myśleniu ludzie zaszli już nieco za daleko.

Angielskie słowo roku 2024 według redakcji słownika Cambridge

Jak co roku redaktorzy Cambridge Dictionary ogłosili angielskie słowo roku 2024. Wybór słowa odbywa się na podstawie analizy wiodących tematów, które pojawiły się w dyskursie publicznym w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy, a także fraz, które najczęściej padały w mediach.

Czytaj więcej

Prezes słynnego domu mody krytykuje branżę luksusową. „Zdradziliśmy klientów”

W roku 2024 redakcja słownika wybrała czasownik „to manifest” czyli „manifestować”. Był on najczęściej sprawdzanym słowem w internetowym słowniku Cambridge – od początku roku zebrał prawie 130 tysięcy odsłon.

W słowniku Cambridge definicja słowa „manifestować” brzmi: „używać takich metod jak wizualizacja (obrazowanie sobie czegoś w umyśle) i afirmacja (powtarzanie pozytywnych fraz), aby wspomóc wyobrażanie sobie czegoś w nadziei, że taka praktyka wpłynie na zaistnienie tego zjawiska”. Możemy zatem manifestować sobie na przykład, że już za chwilę w naszym życiu pojawi się miłość czy bogactwo.

Autorzy Cambridge Dictionary zauważają, że liczba wzmianek zawierających słowo „manifestować” rosła już od czasów pandemii, zwłaszcza na TikToku i innych mediach społecznościowych. Na platformach tych pojawiły się miliony postów zawierających hasztag #manifest, które łącznie zebrały miliardy odsłon.

Słowo roku 2024: Dlaczego ludzie stawiają na myślenie magiczne i afirmacje?

Eksperci podkreślają, że wiara w siebie i swoje możliwości jest bardzo skutecznym motorem pozytywnych zmian, jakie możemy zaprowadzić w naszym życiu. Niemniej, istnieje znacząca różnica między pozytywnym myśleniem a myśleniem magicznym, do którego sprowadza się manifestowanie.

Skuteczność tej praktyki nie ma bowiem żadnego potwierdzenia w nauce. Z tego powodu manifestowanie może doprowadzić do potężnego rozczarowania z powodu nierealistycznych oczekiwań wobec życia, a niekiedy może być też niebezpieczne. Niektórzy ludzie wyznają bowiem przekonanie, że dzięki sile umysłu uda im się na przykład wypędzić chorobę z organizmu.

„Manifestowanie jest tym, co psycholodzy nazywają »myśleniem magicznym« lub ogólną iluzją, że pewne mentalne rytuały mogą zmienić świat wokół nas” – tłumaczy doktor Sander van der Linden, psycholog społeczny z Uniwersytetu w Cambridge.

Eksperci zauważają, że do popularności słowa „manifestować” przyczynili się przede wszystkim popularni celebryci i celebrytki, którzy często manifestują swój sukces na swoich kanałach społecznościowych. Część z nich zachęca też swoich followersów, aby poszli w ich ślady.

Przypomnijmy, że w ubiegłym roku redaktorzy słownika Cambridge słowem roku ogłosili „halucynować” w odniesieniu do negatywnych aspektów sztucznej inteligencji, która „majaczy” i „produkuje fałszywe informacje”. Wydaje się więc, że kolejne angielskie słowo roku ponownie uwypukla narastające oderwanie wielu ludzi od rzeczywistości.

Społeczeństwo
Milionerzy jak pokolenie Z. Eksperci o zjawisku, które zmienia definicję luksusu
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Społeczeństwo
Zamożni klienci marek luksusowych „głosują nogami”. Nowy kłopot gigantów branży
Społeczeństwo
Tinder podsumowuje rok. Nanorelacje, Loud Looking: nadchodzą nowe typy związków
Społeczeństwo
Biznesowe imperium Gwyneth Paltrow zmienia formułę. Pozew i zwolnienia
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Społeczeństwo
Brytyjczycy wybrali słowo roku. Młodzież w Polsce używa go regularnie