Dlaczego ludzie kupują podróbki wyrobów luksusowych? Okazuje się, że chodzi nie tylko o sam fakt, że są one tańsze od swoich oryginalnych odpowiedników. W grę wchodzi też pewien aspekt psychologiczny, a nawet ideologiczny. Najnowsze badanie rzuca nowe światło na przyczyny zjawiska, które na całym świecie zatacza coraz szersze kręgi.
Dlaczego kupujemy podróbki? Wyniki badania
Coraz więcej ludzi kupuje podróbki takich luksusowych wyrobów jak torebki, buty, perfumy i innych produktów z wyższej półki. Z drugiej strony przybywa producentów fałszywek, którzy nierzadko wytwarzają je z nie mniejszą pieczołowitością niż manufaktury produkujące dla luksusowych marek.
Czytaj więcej
W rodzinie Ruperta Murdocha, amerykańskiego giganta medialnego, jednego z najbogatszych ludzi na świecie, trwa zażarta wojna o sukcesję w jego imperium. Dziennikarskie śledztwo „New York Timesa” ujawniło treść dokumentów sądowych.
Według danych Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) w 2022 roku w globalnym obiegu krążyły podróbki o łącznej wartości około trzech bilionów dolarów. To aż trzy razy więcej w porównaniu z danymi z roku 2013, wyraźnie więc widać, że rynek podróbek bardzo dynamicznie się rozwija.
Co skłania konsumentów do wybierania podróbek zamiast oryginalnych wyrobów? Odpowiedź na to pytanie starał się znaleźć zespół brytyjskich i szwedzkich naukowców. Wyniki pięciu badań, które przeprowadzono w grupie dwóch tysięcy respondentów ze Szwecji i Stanów Zjednoczonych opublikowano w lipcu tego roku w naukowym czasopiśmie „Journal of Consumer Psychology”.