„Cleanfluencerzy” robią furorę w sieci. Nakręcili modę na pedantyczne sprzątanie

Cleanfluencerzy to specjaliści od czyszczenia i sprzątania, którzy pokazują w mediach społecznościowych tajniki swojej pracy. Od pewnego czasu robią furorę w mediach społecznościowych. Chcemy oglądać, jak inni sprzątają, a przede wszystkim – chcemy poznać sekret idealnie czystych domów, bo coraz częściej mamy z tym problem.

Publikacja: 01.03.2024 17:03

Cleanfluencerzy działają głównie na Instagramie i TikToku. Pokazują, jak łatwo pozbyć się ze swojego

Cleanfluencerzy działają głównie na Instagramie i TikToku. Pokazują, jak łatwo pozbyć się ze swojego mieszkania brudu i jak zaprowadzić idealny porządek. Mają miliony widzów.

Foto: Josue Michel Unsplash

Japońska influencerka i pisarka Marie Kondo, do której przylgnął przydomek „królowej porządku”, zyskała godnych następców w osobach cleanfluencerów. Ci ludzie w mediach społecznościowych pokazują, jak perfekcyjnie posprzątać mieszkanie czy dom. Wydawałoby się, że to rzecz prozaiczna, ale cleanfluencerzy przyciągąją setki tysięcy widzów.

Kim są cleanfluencerzy?

Sprzątanie to jedna z koniecznych, a zarazem najmniej lubianych i najmniej przyjemnych czynność. Jednym z niewielu wyjątków od tej reguły jest Marie Kondo. Już od kilkunastu lat japońska gwiazda mediów jest wzorem do naśladowania dla tych, którym zależy na zaprowadzeniu w domu porządku, ale nie za bardzo wiedzą, jak się za to zabrać.

Czytaj więcej

Marka dla „młodych i pięknych” odradza się. Koniec z toksycznym wizerunkiem

Tymczasem od pewnego czasu furorę w mediach społecznościowych robią influencerzy, którzy specjalizują się czyszczeniu i sprzątaniu. Przylgnęło do nich określenie „cleanfluencerzy” – od angielskiego czasownika „clean”, czyli „czyścić”. Na TikToku funkcjonuje dodatkowo hasztag #CleanTok, który na tej platformie ma już kilka miliardów odsłon.

@dominikauznanskaa enjoy☁️🤍 #dc #fyp #sprzatanie #cleaning #cleantok #motywacja #satisfying #aesthetic ♬ Jazz Bossa Nova - TOKYO Lonesome Blue
Reklama
Reklama

Cleanfluencerzy działają głównie na Instagramie i TikToku. Pokazują, jak łatwo pozbyć się ze swojego mieszkania brudu i jak zaprowadzić idealny porządek. Prezentują triki, jak skutecznie usunąć trudne do wywabienia plamy, osady i zacieki, jak porządkować ubrania w szafkach, jak przechowywać kuchenne utensylia, kosmetyki i wszelkiego rodzaju przedmioty, które łatwo tworzą w domu chaos.

Cleanfluencerzy: pokazują, jak perfekcyjnie posprzątać mieszkanie

Z czego wynika fenomen cleanfluencerów? Można przypuszczać, że popularność ich filmowych poradników wynika ze względów praktycznych: ci twórcy są po prostu potrzebni. W dobie kumulacji różnego rodzaju informacji w mediach społecznościowych to właśnie w social mediach ludzie szukają rozwiązań niemal każdego problemu traktując TikToka czy Youtube jak wyszukiwarkę.

Oprócz prezentowania praktycznych rozwiązań i zwyczajnej rozrywki, filmiki cleanfluencerów bywają też relaksujące. Niektóre z nich wpisują się w treści typu ASMR (ang. Autonomous Sensory Meridian Response), czyli takie, które wywołują w ciele oglądającego przyjemne impulsy – i przynoszą ukojenie.

Filmiki ASMR ze sprzątaniem w roli głównej, oprócz tego, że pokazują satysfakcjonujące czynności, to dodatkowo zawierają dźwięki czyszczenia, które również wywołują pozytywne emocje. Takie połączenie przynosi uczucie relaksu i komfortu.

Wiele osób nie znosi sprzątania. Pamiętamy słynną wypowiedź autorki bestsellerowych kryminałów Agathy Christie o tym, że pomysły na fabułę przychodziły jej do głowy w trakcie zmywania, które pisarka uważała za wybitnie głupią czynność. A jednak zdaniem ekspertów sprzątanie przynosi wiele korzyści dla psychiki.

Umiarkowana aktywność fizyczna, która wiąże się ze sprzątaniem, redukuje stres i poprawia nastrój. Sprzątanie daje też poczucie kontroli nad własną przestrzenią – i życiem. Być może więc obserwatorzy cleanfluencerów zdążyli już dostrzec te pozytywne aspekty sprzątania, co przekłada się na rosnącą popularność całego zjawiska.

Japońska influencerka i pisarka Marie Kondo, do której przylgnął przydomek „królowej porządku”, zyskała godnych następców w osobach cleanfluencerów. Ci ludzie w mediach społecznościowych pokazują, jak perfekcyjnie posprzątać mieszkanie czy dom. Wydawałoby się, że to rzecz prozaiczna, ale cleanfluencerzy przyciągąją setki tysięcy widzów.

Kim są cleanfluencerzy?

Pozostało jeszcze 89% artykułu
Reklama
Społeczeństwo
Wielki exodus milionerów z Europy. Dokąd przeprowadzają się najbogatsi?
Społeczeństwo
Dzień pracy, który się nie kończy. Raport ujawnia nowy trend wśród pracowników
Społeczeństwo
Ta branża była obiektem marzeń pracowników. Teraz firmom brakuje rąk do pracy
Społeczeństwo
Uroda pomaga w karierze? Wyniki badania: Polska w światowej czołówce
Społeczeństwo
Nowy sposób na nadmiar bodźców robi karierę w świecie biznesu. Ciemność i cisza
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama