„Cleanfluencerzy” robią furorę w sieci. Nakręcili modę na pedantyczne sprzątanie

Cleanfluencerzy to specjaliści od czyszczenia i sprzątania, którzy pokazują w mediach społecznościowych tajniki swojej pracy. Od pewnego czasu robią furorę w mediach społecznościowych. Chcemy oglądać, jak inni sprzątają, a przede wszystkim – chcemy poznać sekret idealnie czystych domów, bo coraz częściej mamy z tym problem.

Publikacja: 01.03.2024 17:03

Cleanfluencerzy działają głównie na Instagramie i TikToku. Pokazują, jak łatwo pozbyć się ze swojego

Cleanfluencerzy działają głównie na Instagramie i TikToku. Pokazują, jak łatwo pozbyć się ze swojego mieszkania brudu i jak zaprowadzić idealny porządek. Mają miliony widzów.

Foto: Josue Michel Unsplash

Japońska influencerka i pisarka Marie Kondo, do której przylgnął przydomek „królowej porządku”, zyskała godnych następców w osobach cleanfluencerów. Ci ludzie w mediach społecznościowych pokazują, jak perfekcyjnie posprzątać mieszkanie czy dom. Wydawałoby się, że to rzecz prozaiczna, ale cleanfluencerzy przyciągąją setki tysięcy widzów.

Kim są cleanfluencerzy?

Sprzątanie to jedna z koniecznych, a zarazem najmniej lubianych i najmniej przyjemnych czynność. Jednym z niewielu wyjątków od tej reguły jest Marie Kondo. Już od kilkunastu lat japońska gwiazda mediów jest wzorem do naśladowania dla tych, którym zależy na zaprowadzeniu w domu porządku, ale nie za bardzo wiedzą, jak się za to zabrać.

Czytaj więcej

Marka dla „młodych i pięknych” odradza się. Koniec z toksycznym wizerunkiem

Tymczasem od pewnego czasu furorę w mediach społecznościowych robią influencerzy, którzy specjalizują się czyszczeniu i sprzątaniu. Przylgnęło do nich określenie „cleanfluencerzy” – od angielskiego czasownika „clean”, czyli „czyścić”. Na TikToku funkcjonuje dodatkowo hasztag #CleanTok, który na tej platformie ma już kilka miliardów odsłon.

@dominikauznanskaa enjoy☁️🤍 #dc #fyp #sprzatanie #cleaning #cleantok #motywacja #satisfying #aesthetic ♬ Jazz Bossa Nova - TOKYO Lonesome Blue

Cleanfluencerzy działają głównie na Instagramie i TikToku. Pokazują, jak łatwo pozbyć się ze swojego mieszkania brudu i jak zaprowadzić idealny porządek. Prezentują triki, jak skutecznie usunąć trudne do wywabienia plamy, osady i zacieki, jak porządkować ubrania w szafkach, jak przechowywać kuchenne utensylia, kosmetyki i wszelkiego rodzaju przedmioty, które łatwo tworzą w domu chaos.

Cleanfluencerzy: pokazują, jak perfekcyjnie posprzątać mieszkanie

Z czego wynika fenomen cleanfluencerów? Można przypuszczać, że popularność ich filmowych poradników wynika ze względów praktycznych: ci twórcy są po prostu potrzebni. W dobie kumulacji różnego rodzaju informacji w mediach społecznościowych to właśnie w social mediach ludzie szukają rozwiązań niemal każdego problemu traktując TikToka czy Youtube jak wyszukiwarkę.

Oprócz prezentowania praktycznych rozwiązań i zwyczajnej rozrywki, filmiki cleanfluencerów bywają też relaksujące. Niektóre z nich wpisują się w treści typu ASMR (ang. Autonomous Sensory Meridian Response), czyli takie, które wywołują w ciele oglądającego przyjemne impulsy – i przynoszą ukojenie.

Filmiki ASMR ze sprzątaniem w roli głównej, oprócz tego, że pokazują satysfakcjonujące czynności, to dodatkowo zawierają dźwięki czyszczenia, które również wywołują pozytywne emocje. Takie połączenie przynosi uczucie relaksu i komfortu.

Wiele osób nie znosi sprzątania. Pamiętamy słynną wypowiedź autorki bestsellerowych kryminałów Agathy Christie o tym, że pomysły na fabułę przychodziły jej do głowy w trakcie zmywania, które pisarka uważała za wybitnie głupią czynność. A jednak zdaniem ekspertów sprzątanie przynosi wiele korzyści dla psychiki.

Umiarkowana aktywność fizyczna, która wiąże się ze sprzątaniem, redukuje stres i poprawia nastrój. Sprzątanie daje też poczucie kontroli nad własną przestrzenią – i życiem. Być może więc obserwatorzy cleanfluencerów zdążyli już dostrzec te pozytywne aspekty sprzątania, co przekłada się na rosnącą popularność całego zjawiska.

Japońska influencerka i pisarka Marie Kondo, do której przylgnął przydomek „królowej porządku”, zyskała godnych następców w osobach cleanfluencerów. Ci ludzie w mediach społecznościowych pokazują, jak perfekcyjnie posprzątać mieszkanie czy dom. Wydawałoby się, że to rzecz prozaiczna, ale cleanfluencerzy przyciągąją setki tysięcy widzów.

Kim są cleanfluencerzy?

Pozostało 90% artykułu
Społeczeństwo
Koniec ery przyjaźni w pracy? Dlaczego nie chcemy już bliskich relacji w biurze
Społeczeństwo
Kolejna branża odczuła „efekt Ozempicu”. Chce na tym zarobić miliony
Społeczeństwo
„Urlop dla nieszczęśliwych”. Pomysł milionera na toksyczną atmosferę w pracy
Społeczeństwo
„Hollyweird” to nowy fenomen: rośnie wiara w wielki spisek gwiazd szołbiznesu
Społeczeństwo
Czy warto być lojalnym pracownikiem? Szef to wykorzysta – ostrzegają badacze