Generacja Z marnuje w pracy średnio 1 dzień w tygodniu. Pracodawcy mają problem

Przedstawiciele generacji Z tracą w pracy średnio 1 dzień w tygodniu. Przyczyną jest depresja i przemęczenie – to wynik badania zleconego przez brytyjską firmę ubezpieczeniową Vitality.

Publikacja: 09.02.2024 13:30

Przeciętny pracownik bezproduktywnie spędza w pracy aż 50 dni w ciągu roku – twierdzą autorzy badani

Przeciętny pracownik bezproduktywnie spędza w pracy aż 50 dni w ciągu roku – twierdzą autorzy badania.

Foto: Studio Republic

Wyniki najnowszego badania wśród młodych, aktywnych zawodowo Brytyjczyków pokazują, że liczba bezproduktywnie spędzonych godzin w pracy daje ekwiwalent całego dnia w tygodniu. W skali roku to 52 dni – prawie półtora miesiąca.  Powodem tego zjawiska jest marna kondycja psychiczna pracowników – przedstawicieli pokolenia Z.

Generacja Z: młodzi pracownicy tracą czas w pracy

Od pewnego czasu sporo miejsca poświęca się w mediach najmłodszej grupie pracowników, a więc przedstawicielom pokolenia Z. W publikacjach nie zawsze przedstawia się młodych ludzi w pozytywnym świetle.

Generacji Z zarzuca się niekiedy stawianie wygórowanych wymagań w kwestii trybu pracy i wysokości wynagrodzenia, a także opieszałość w wykonywaniu obowiązków. Tymczasem brak produktywności niekoniecznie wynika z lenistwa, co potwierdzają wyniki najnowszego badania, które przytacza magazyn „Fortune”.

Czytaj więcej

Wypalona generacja Z: dwudziestolatkowie są zmęczeni i chcą zmienić pracę

Eksperci z brytyjskiej firmy ubezpieczeniowej Vitality przeprowadzili ankiety w gronie 4000 aktywnych zawodowo Brytyjczyków w różnym wieku. Okazuje się, że przeciętny pracownik bezproduktywnie spędza w pracy aż 50 dni w ciągu roku z powodu subiektywnie odczuwanej niemożności wykonywania zawodowych obowiązków. Co więcej, z tych 50 dni jedynie sześć dotyczy zwolnienia lekarskiego.

W przypadku osób poniżej 30. roku życia, a więc przedstawicieli pokolenia Z oraz najmłodszych milenialsów, sytuacja wygląda jeszcze gorzej. Najmłodsi pracownicy na Wyspach marnotrawią w pracy łącznie aż 60 dni w ciągu roku.

Dla porównania, przedstawiciele pokolenia X i boomersi tracą na bezproduktywnym spędzaniu czasu w pracy już tylko 36,3 dnia w roku. Autorzy raportu obliczyli, że zjawisko dotyczące młodych pracowników kosztuje brytyjską ekonomię 138 miliardów funtów rocznie.

Generacja Z: wypalona zawodowo i w depresji

Badacze sprawdzili, z czego wynika owa nieobecność pracowników duchem, choć ciałem są obecni na stanowisku pracy. Okazuje się, że główną przyczyną są problemy natury psychicznej, z jakimi zmagają się młodzi pracownicy, przede wszystkim depresja i wypalenie zawodowe.

Z badania wynikło, że problem depresji dotyczy dwukrotnie większej liczby młodych pracowników w porównaniu z przedstawicielami starszych pokoleń. Aktywni zawodowo zoomersi i milenialsi częściej doświadczają również wypalenia zawodowego.

Nie ma zaskoczenia, że problemy ze zdrowiem psychicznym dotyczą przede wszystkim pracowników o niższych dochodach, co idzie w parze z zaniedbywaniem tej sfery przez ich pracodawców. Respondenci zarabiający 30 tysięcy funtów rocznie czują się zaniedbywani w swoim miejscu pracy z prawdopodobieństwem wynoszącym aż 86 procent więcej w porównaniu z ich lepiej zarabiającymi kolegami.

Autorzy badania zauważają jednocześnie, że nawet jeżeli firmy oferują swoim pracownikom rozmaite formy wsparcia psychicznego, to z pomocy tej korzysta niewiele osób. Zadeklarował to jedynie co czwarty respondent.

Badacze przypuszczają, że cała sytuacja może wynikać z tego, że pracodawcy z jakiegoś powodu obawiają się wyciągnąć pomocną dłoń w stronę swoich podwładnych. Innym powodem mogą być zdaniem ekspertów obawy większości pracowników, aby tę pomoc przyjąć.

Wyniki najnowszego badania wśród młodych, aktywnych zawodowo Brytyjczyków pokazują, że liczba bezproduktywnie spędzonych godzin w pracy daje ekwiwalent całego dnia w tygodniu. W skali roku to 52 dni – prawie półtora miesiąca.  Powodem tego zjawiska jest marna kondycja psychiczna pracowników – przedstawicieli pokolenia Z.

Generacja Z: młodzi pracownicy tracą czas w pracy

Pozostało 89% artykułu
Społeczeństwo
„Efekt przymierzalni”. Dlaczego w sklepach z ubraniami wpadamy w kompleksy?
Społeczeństwo
Znów głośno o zjawisku „Nepo Babies”. Kto ma prawo robić karierę w świecie mody?
Społeczeństwo
Ideały piękna w czasach sztucznej inteligencji. Nowa kampania marki Dove
Społeczeństwo
Generacja Z ma nową rozrywkę. Eksperci o popularności „klubów czytelniczych”
Społeczeństwo
„Najbardziej lubiany człowiek w internecie” ma kłopoty. Pozew na 54 strony