Reklama

Generacja Z marnuje w pracy średnio 1 dzień w tygodniu. Pracodawcy mają problem

Przedstawiciele generacji Z tracą w pracy średnio 1 dzień w tygodniu. Przyczyną jest depresja i przemęczenie – to wynik badania zleconego przez brytyjską firmę ubezpieczeniową Vitality.

Publikacja: 09.02.2024 13:30

Przeciętny pracownik bezproduktywnie spędza w pracy aż 50 dni w ciągu roku – twierdzą autorzy badani

Przeciętny pracownik bezproduktywnie spędza w pracy aż 50 dni w ciągu roku – twierdzą autorzy badania.

Foto: Studio Republic

Wyniki najnowszego badania wśród młodych, aktywnych zawodowo Brytyjczyków pokazują, że liczba bezproduktywnie spędzonych godzin w pracy daje ekwiwalent całego dnia w tygodniu. W skali roku to 52 dni – prawie półtora miesiąca.  Powodem tego zjawiska jest marna kondycja psychiczna pracowników – przedstawicieli pokolenia Z.

Generacja Z: młodzi pracownicy tracą czas w pracy

Od pewnego czasu sporo miejsca poświęca się w mediach najmłodszej grupie pracowników, a więc przedstawicielom pokolenia Z. W publikacjach nie zawsze przedstawia się młodych ludzi w pozytywnym świetle.

Generacji Z zarzuca się niekiedy stawianie wygórowanych wymagań w kwestii trybu pracy i wysokości wynagrodzenia, a także opieszałość w wykonywaniu obowiązków. Tymczasem brak produktywności niekoniecznie wynika z lenistwa, co potwierdzają wyniki najnowszego badania, które przytacza magazyn „Fortune”.

Czytaj więcej

Wypalona generacja Z: dwudziestolatkowie są zmęczeni i chcą zmienić pracę

Eksperci z brytyjskiej firmy ubezpieczeniowej Vitality przeprowadzili ankiety w gronie 4000 aktywnych zawodowo Brytyjczyków w różnym wieku. Okazuje się, że przeciętny pracownik bezproduktywnie spędza w pracy aż 50 dni w ciągu roku z powodu subiektywnie odczuwanej niemożności wykonywania zawodowych obowiązków. Co więcej, z tych 50 dni jedynie sześć dotyczy zwolnienia lekarskiego.

Reklama
Reklama

W przypadku osób poniżej 30. roku życia, a więc przedstawicieli pokolenia Z oraz najmłodszych milenialsów, sytuacja wygląda jeszcze gorzej. Najmłodsi pracownicy na Wyspach marnotrawią w pracy łącznie aż 60 dni w ciągu roku.

Dla porównania, przedstawiciele pokolenia X i boomersi tracą na bezproduktywnym spędzaniu czasu w pracy już tylko 36,3 dnia w roku. Autorzy raportu obliczyli, że zjawisko dotyczące młodych pracowników kosztuje brytyjską ekonomię 138 miliardów funtów rocznie.

Generacja Z: wypalona zawodowo i w depresji

Badacze sprawdzili, z czego wynika owa nieobecność pracowników duchem, choć ciałem są obecni na stanowisku pracy. Okazuje się, że główną przyczyną są problemy natury psychicznej, z jakimi zmagają się młodzi pracownicy, przede wszystkim depresja i wypalenie zawodowe.

Z badania wynikło, że problem depresji dotyczy dwukrotnie większej liczby młodych pracowników w porównaniu z przedstawicielami starszych pokoleń. Aktywni zawodowo zoomersi i milenialsi częściej doświadczają również wypalenia zawodowego.

Nie ma zaskoczenia, że problemy ze zdrowiem psychicznym dotyczą przede wszystkim pracowników o niższych dochodach, co idzie w parze z zaniedbywaniem tej sfery przez ich pracodawców. Respondenci zarabiający 30 tysięcy funtów rocznie czują się zaniedbywani w swoim miejscu pracy z prawdopodobieństwem wynoszącym aż 86 procent więcej w porównaniu z ich lepiej zarabiającymi kolegami.

Autorzy badania zauważają jednocześnie, że nawet jeżeli firmy oferują swoim pracownikom rozmaite formy wsparcia psychicznego, to z pomocy tej korzysta niewiele osób. Zadeklarował to jedynie co czwarty respondent.

Reklama
Reklama

Badacze przypuszczają, że cała sytuacja może wynikać z tego, że pracodawcy z jakiegoś powodu obawiają się wyciągnąć pomocną dłoń w stronę swoich podwładnych. Innym powodem mogą być zdaniem ekspertów obawy większości pracowników, aby tę pomoc przyjąć.

Społeczeństwo
Rusza szósta edycja kampanii #Lubiesiebie. Pora na rozmowę o samoakceptacji
Społeczeństwo
Młodzi budują związki inaczej niż ich rodzice. Raport pokazuje nowe priorytety
Społeczeństwo
Czy Polacy chcieliby dostać prezent „z drugiej ręki”? Badanie pokazuje zmianę
Społeczeństwo
Młode pokolenie nie chce podróżować jak rodzice. Całe wakacje w dwa dni
Społeczeństwo
Trendy na 2026 rok według Pinteresta. Młodzi pragną komfortu i myślą o ucieczce
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama