Czeka nas fala podrabianych prezentów. To zjawisko przyszło z Tik Toka

W 2023 roku wiele osób znajdzie pod choinką podróbki markowych i drogich produktów. Czy to dla nich powód do wstydu czy zażenowania? Niekoniecznie. O światowym zjawisku rosnącej popularności podrabianych produktów będących prezentami pisze Reuters.

Publikacja: 06.12.2023 11:51

Na TikToku istnieje bardzo wielu użytkowników prezentujących tańsze odpowiedniki produktów znanych i

Na TikToku istnieje bardzo wielu użytkowników prezentujących tańsze odpowiedniki produktów znanych i drogich marek.

Foto: Rob Laughter Unsplash

Za tańszymi wersjami markowych produktów klienci rozglądają się już nie tylko po to, aby kupić je dla siebie, ale także – by podrabiane rzeczy podarować bliskim jako świąteczne prezenty. Coraz częściej kupowane są podrabiane perfumy, kosmetyki, a także ubrania czy akcesoria.

Podróbki jako prezenty. W tym roku są szczególnie popularne

Konsumenci coraz śmielej decydują się na kupno tańszych odpowiedników markowych produktów – pisze Reuters. W okresie przedświątecznym w tym roku takie popularne sklepy internetowe notują wzrost zainteresowania ubraniami czy perfumami znanych i drogich marek.

Nietrudno domyślić się genezy tego zjawiska. W rezultacie kryzysu gospodarczego i inflacji siła nabywcza wielu konsumentów na Zachodzie spadła. Drożyzna i coraz większe koszty życia dotyczą bardzo wielu konsumentów. Z tego powodu szukanie tańszych produktów stopniowo przestaje być powodem do wstydu – i staje się normą.

Czytaj więcej

Zawrotna kariera kalendarzy adwentowych. Marki luksusowe je pokochały

Tańsze wersje oryginalnych produktów kupują przede wszystkim młodsi konsumenci – dwudziestolatkowie i trzydziestolatkowie. Choć dla przedstawicieli starszych pokoleń taki sposób kupowania prezentów jest raczej nie do pomyślenia, to decyduje się na niego coraz większe grono Zetek i milenialsów.

Jest to o tyle łatwiejsze, o ile prezent kupuje się przyjacielowi lub przyjaciółce będącym w podobnym wieku i mającym równie liberalne podejście do kupowania produktów podrabianych. Zresztą, nie chodzi najczęściej o ordynarne podróbki oryginalnych wyrobów, ale o produkty mniej lub bardziej znanych marek o jakości porównywalnej do wyrobów z wyższej półki.

Dlaczego kupujemy podróbki? Są tańsze – oraz modne

Młodzi konsumenci nie mają przeważnie żadnego problemu z kupowaniem podróbek. Sprzyja temu ogromna popularność treści na TikToku promujących tego typu produkty, a to medium dla wielu młodych użytkowników stało się źródłem trendów i inspiracji.

Na TikToku funkcjonuje duża grupa influencerów specjalizujących się w polecaniu swoim fanom podróbek. Recenzują oni tańsze odpowiedniki produktów drogich marek takich jak Skims (bieliźniana marka Kim Kardashian), Birkenstock (słynne klapki), Ugg („najbrzydsze buty świata”, ale za to miękkie, wygodne i ciepłe), Lululemon (odzież sportowa), Abercrombie & Fitch, Tom Ford, Dior i wielu innych. Tego typu treści budzą ogromne zainteresowanie użytkowników TikToka.

W niektórych przypadkach internauci częściej szukają tańszych odpowiedników niż oryginalnych produktów – zarówno w mediach społecznościowych, jak i w sklepach online. Całe zjawisko wspierają zresztą same sklepy, tworząc na swoich stronach porównywarki produktów. Jeżeli dana rzecz jest tańsza, a jej jakość – wystarczająco dobra, to konsument nie ma wątpliwości, na który produkt się zdecydować.

Dodajmy do tego zjawisko deinfluencingu, które od pewnego czasu robi furorę w social mediach. Polega ono na tym, że popularni kreatorzy treści – zwłaszcza na TikToku, ale również na Instagramie – rezygnują z reklamowania produktów w ramach współpracy z markami.

Zamiast tego, „deinfluencerzy” publikują szczere recenzje produktów, wypunktowując zarówno ich zalety, jak i wady. Zachęcają też do podejmowania bardziej przemyślanych i powściągliwych decyzji zakupowych, a także do refleksji nad tym, czy dana rzecz rzeczywiście jest nam potrzebna – i warta swojej wysokiej ceny.

Za tańszymi wersjami markowych produktów klienci rozglądają się już nie tylko po to, aby kupić je dla siebie, ale także – by podrabiane rzeczy podarować bliskim jako świąteczne prezenty. Coraz częściej kupowane są podrabiane perfumy, kosmetyki, a także ubrania czy akcesoria.

Podróbki jako prezenty. W tym roku są szczególnie popularne

Pozostało jeszcze 91% artykułu
Społeczeństwo
Pokolenie Z narzuca swoje zasady w pracy. „Office ghosting” zmorą pracodawców
Społeczeństwo
Firmy znalazły sposób, jak zarabiać na naszym niewyspaniu. Rośnie nowa branża
Społeczeństwo
Kolejna branża zagrożona przez „Efekt Ozempiku”. Potentaci boleśnie to odczują
Społeczeństwo
Czy uroda pomaga w karierze? Raport z badania wśród 43 tysięcy osób z MBA
Społeczeństwo
Sondaż: Zmiany w 800+ dla Ukraińców mają ponadpartyjne poparcie