Polacy mniej dbają o czystość w domach. Te dane pokazują, że polubiliśmy kurz

Sprzątamy coraz rzadziej. Coraz więcej Polaków sięga po odkurzacz dopiero, gdy zauważy wyraźną warstwę kurzu w domu. Takie wnioski przynosi nowy raport Global Dust Study zlecone przez firmę Dyson.

Publikacja: 24.05.2023 11:01

55 procent polskich respondentów przyznało, że zabiera się za sprzątanie dopiero wtedy, gdy zauważy

55 procent polskich respondentów przyznało, że zabiera się za sprzątanie dopiero wtedy, gdy zauważy widoczną warstwę brudu lub kurzu.

Foto: Pegah Sharifi

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) nieco ponad dwa tygodnie temu oficjalnie ogłosiła koniec pandemii koronawirusa. Jednak ludzie na całym świecie — również Polacy — już od dawna „wrzucili na luz” i w coraz mniejszym stopniu dbają o czystość we własnych mieszkaniach.

Obsesja na punkcie czystości, której doświadczyło wiele osób w czasie pandemii, to już przeszłość. Świadczą o tym wyniki badania, które przeprowadzono na początku tego roku na zlecenie firmy Dyson, producenta odkurzaczy.

Domy Polaków porastają kurzem

W trakcie pandemii wielu ludzi wzięło sobie do serca kwestie dotyczące higieny i porządku. Korzystaliśmy z płynów do dezynfekcji, regularnie czyściliśmy wnętrza samochodów. Wiele osób zmuszonych do pracy z domu, znacznie więcej czasu poświęcało na sprzątanie i dbało o czystość we własnym M.

Czytaj więcej

Najpiękniejsza willa w Europie stoi nad Narwią. „Oscar architektury” dla Polaków

Okazuje się jednak, że spadek ryzyka zachorowania na koronawirusa przekłada się na mniejszą gotowość do dbania o czystość w domu. Mniej przejmujemy się kurzem i brudem w naszym mieszkaniu, przez co rzadziej sprzątamy.

Takie są wyniki płynące z ogólnoświatowego, dorocznego badania „Global Dust Study 2023”, które przeprowadzono na zlecenie marki Dyson, producenta odkurzaczy i urządzeń do oczyszczania powietrza. Autorzy opublikowanego niedawno raportu przeanalizowali ankiety, które zebrano między 11 stycznia a 6 lutego 2023 roku w 39 krajach.

Ankiety online przeprowadzono wśród 33 997 respondentów z całego świata — również Polaków. Pytano ich między innymi o nawyki dotyczące sprzątania, a także o wiedzę na temat tego, jaki jest skład kurzu domowego, a także o to, jaki może być wpływ kurzu na nasze zdrowie i samopoczucie.

Polacy sprzątają mniej niż podczas pandemii

Z raportu wynika, że jedynie 41 procent badanych Polaków zadeklarowało, że sprząta regularnie w swoich mieszkaniach — to o 15 procent mniej niż przed rokiem. Z kolei 55 procent polskich respondentów przyznało, że zabiera się za sprzątanie dopiero wtedy, gdy zauważy widoczną warstwę brudu lub kurzu. Grono tych osób wzrosło aż o 21 procent w porównaniu z sytuacją sprzed roku.

Jak Polacy wypadają pod tym względem na tle reszty świata? Okazuje się, że o czystość w swoich domach dbamy nieco lepiej od przeciętnego użytkownika odkurzaczy i innych sprzętów sprzątających. Z raportu wynika, że 60 procent międzynarodowego grona respondentów w badaniu Dysona przyznało, iż sprząta dopiero wtedy, kiedy dostrzeże brud lub kurz gołym okiem.

W porównaniu z wynikami ubiegłorocznego badania odsetek osób niezbyt regularnie dbających o czystość w domu wzrósł aż o 20 procent. Grono to powiększyło się więc o podobną wartość, jak w Polsce.

Jeżeli natomiast chodzi wiedzę Polaków na temat tego, co kryje się w kurzu domowym, wciąż utrzymuje się ona na dość niskim poziomie. Jedynie 51 procent respondentów, a więc co drugi Polak zdaje sobie sprawę, że kurz może zawierać potencjalnie uczulające pyłki roślin. Z kolei tylko 37 procent ma świadomość, że w kurzu mogą znajdować się odchody roztoczy, które również są pełne alergenów.

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) nieco ponad dwa tygodnie temu oficjalnie ogłosiła koniec pandemii koronawirusa. Jednak ludzie na całym świecie — również Polacy — już od dawna „wrzucili na luz” i w coraz mniejszym stopniu dbają o czystość we własnych mieszkaniach.

Obsesja na punkcie czystości, której doświadczyło wiele osób w czasie pandemii, to już przeszłość. Świadczą o tym wyniki badania, które przeprowadzono na początku tego roku na zlecenie firmy Dyson, producenta odkurzaczy.

Pozostało 86% artykułu
Społeczeństwo
Koniec ery przyjaźni w pracy? Dlaczego nie chcemy już bliskich relacji w biurze
Społeczeństwo
Kolejna branża odczuła „efekt Ozempicu”. Chce na tym zarobić miliony
Społeczeństwo
„Urlop dla nieszczęśliwych”. Pomysł milionera na toksyczną atmosferę w pracy
Społeczeństwo
„Hollyweird” to nowy fenomen: rośnie wiara w wielki spisek gwiazd szołbiznesu
Społeczeństwo
Czy warto być lojalnym pracownikiem? Szef to wykorzysta – ostrzegają badacze