Naczelny lekarz USA ostrzega: 13 lat to za wcześnie na media społecznościowe

13-latkowie mogą korzystać z większości serwisów społecznościowych. Dr Vivek Murthy, naczelny lekarz USA, uważa jednak, że to stanowczo za wcześnie na to, by nastolatki wkraczały do świata social mediów. Jego wypowiedź cytuje serwis CNN.

Publikacja: 30.01.2023 12:11

„Challenge” taneczne stały się jednym z trendów, dzięki któremu Tiktok błyskawicznie zyskuje popular

„Challenge” taneczne stały się jednym z trendów, dzięki któremu Tiktok błyskawicznie zyskuje popularność wśród nastolatków.

Foto: Yan Berthemy

Firma Meta, właściciel Facebooka czy Instagrama, a także popularny wśród nastolatków TikTok pozwalają, aby z tych serwisów społecznościowych mogły korzystać osoby, które ukończą 13 lat. Naczelny lekarz USA, jedna z najważniejszych osób w amerykańskim systemie opieki zdrowotnej, jest zdania, że tak duża dostępność social mediów odbywa się ze szkodą dla nastolatków.

Naczelny lekarz USA: 13 lat to za wcześnie na social media

Wiele już powstało artykułów i prac naukowych na temat negatywnego wpływu mediów społecznościowych na psychikę młodych ludzi, a zwłaszcza nastolatków. Po raz kolejny kwestię tę podniósł doktor Vivek Murthy, 

Zdaniem Murthy’ego 13 lat to stanowczo za mało na korzystanie z mediów społecznościowych. Lekarz podkreśla, że dzieci w tym wieku dopiero zaczynają rozwijać swoją tożsamość, a treści, które pojawiają się w social mediach, skutecznie zaburzają ten proces.

Czytaj więcej

„Titanic w górach”. Najpiękniejszy opuszczony dworzec świata będzie hotelem

„Bazując na danych z badań, osobiście uważam, że 13 lat to za wcześnie. Musimy pamiętać, że to newralgiczny okres w budowaniu poczucia własnej wartości i oceny relacji z innymi, a środowisko social mediów często działa w tych dziedzinach na niekorzyść dzieci” — podkreślił Murthy w trakcie niedzielnego programu „CNN Newsroom”.

Doktor Vivek Murthy, naczelny lekarz USA podczas konferencji w Białym Domu w 2021 roku.

Doktor Vivek Murthy, naczelny lekarz USA podczas konferencji w Białym Domu w 2021 roku.

The White House, domena publiczna, Wikimedia Commons

„Zasady dotyczące wieku w serwisach społecznościowych są niekonsekwentne” — dodaje Murthy. „Mamy najlepszych projektantów i deweloperów na świecie, którzy tworzą te platformy tak, aby maksymalnie wydłużyć czas ich używania. Jeżeli powiemy dzieciom, aby użyły siły swojej woli i kontrolowały czas, jaki spędzają na tych platformach, to stawiamy je naprzeciwko najlepszych projektantów świata. To nierówna walka” — dodaje Murthy, podkreślając wagę pomocy, jakiej potrzebują w tej kwestii dzieci, a także zmiany zasad bezpieczeństwa w serwisach społecznościowych.

Media społecznościowe jak używki?

Media społecznościowe uzależniają — nie trzeba być nastolatkiem, aby przyłapać się na kompulsywnym zaglądaniu na te platformy, wielokrotnie w ciągu dnia. To jednak właśnie młodzież jest najbardziej podatna na wpływ social mediów na psychikę.

W ostatnich latach przeprowadzono wiele badań na temat wpływu social mediów na ludzką psychikę — zarówno młodzieży, jak i młodych dorosłych. Jedno z najnowszych udowadnia nawet, że ów wpływ odbywa się na poziomie biochemicznym.

Raport jednego z najnowszych badań ukazał się w styczniu na łamach czasopisma „JAMA Network”, wydawanego przez Amerykańskie Towarzystwo Medyczne. Wynika z niego, że ci uczniowie szóstych i siódmych klas, którzy regularnie korzystali z social mediów, wykazywali później nadwrażliwość na sytuacje społeczne wiążące się z nagradzaniem lub karaniem. Nadwrażliwość ta skutecznie zaburza normalne funkcjonowane w społeczeństwie.

Wcześniejsze badania udowadniają z kolei, że długa ekspozycja na ekrany smartfonów, tabletów czy komputerów osłabia u dzieci ich kompetencje językowe. Trudniej przychodzi im nauka zarówno języka rodzimego, jak i języków obcych.

Dość powiedzieć, że lwia część treści, które pojawiają się w mediach społecznościowych, skutecznie podkopuje u młodych ludzi poczucie własnej wartości. Winni są temu między innymi reklamodawcy, którzy od lat tworzą nierealne standardy piękna lub promują zachowania, które nie powinny być udziałem młodzieży. Przekaz marketingowy skupia się właśnie w social mediach, które dla wrażliwych nastolatków są — jak na razie — na wyciągnięcie ręki.

Społeczeństwo
„Urlop dla nieszczęśliwych”. Pomysł milionera na toksyczną atmosferę w pracy
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Społeczeństwo
„Hollyweird” to nowy fenomen: rośnie wiara w wielki spisek gwiazd szołbiznesu
Społeczeństwo
Czy warto być lojalnym pracownikiem? Szef to wykorzysta – ostrzegają badacze
Społeczeństwo
Nowa obsesja generacji Z. Powinny ratować zdrowie, stały się symbolem zamożności
Społeczeństwo
Hopecore: nowy trend ma pomóc generacji Z walczyć z lękiem przed światem