Rosjanie zhakowali nowojorski system taksówek. Wpuszczali kierowców bez kolejki

Dwóch nowojorczyków zostało oskarżonych o to, że wspólnie z rosyjskimi hakerami włamali się do systemu obsługującego taksówki na nowojorskim lotnisku JFK i przejęli nad nim kontrolę, zarabiając na wpuszczaniu kierowców bez kolejki – informuje CNBC.

Publikacja: 22.12.2022 12:05

W Nowym Jorku jeździ blisko 14 tysięcy taksówek.

W Nowym Jorku jeździ blisko 14 tysięcy taksówek.

Foto: Taton Moïse

Nowojorskie taksówki to jeden z symboli tego miasta. Charakterystyczne żółte samochody są wszechobecne i wciąż, mimo rozwoju metra, kolei, sieci autobusów czy wreszcie usług takich jak Uber, pozostają ważnym środkiem komunikacji dla mieszkańców Nowego Jorku. W niektórych sytuacjach są wręcz nieodzowne, choćby na lotniskach, skąd zabierają dziennie tysiące pasażerów.

Do obsługi tego ruchu stworzono specjalny system, który steruje taksówkami na lotniskach. Dzięki niemu każdy kierowca otrzymuje miejsce w kolejce i czeka na zlecenie, zdarza się, że wiele godzin. Czekanie nikomu się nie podoba, ale to dochodowe zlecenia, a system taksówkowy zapewnia względną równość – każdy czeka, nie da się ominąć kolejki.

System taksówkowy w Nowym Jorku zhakowany przez Rosjan

Dwaj mieszkańcy Nowego Jorku – Daniel Abayev i Peter Leyman postanowili na tym zarobić. Wspólnie z rosyjskimi hakerami włamali się do systemu zawiadującym kolejką taksówek na nowojorskim lotnisku JFK i przejęli nad nim kontrolę. Postanowili zarabiać na sterowaniu ruchem taksówek czekających na lotnisku. O sprawie informuje amerykański serwis internetowy CNBC.

Czytaj więcej

Nowy Jork: najwyższy apartamentowiec świata chwieje się i trzeszczy. „To bubel”

Kierowcy, którzy zapłacili Abayevowi i Leymanowi 10 dolarów, mogli ominąć kolejkę i zabrać pasażerów z lotniska bez wielu godzin oczekiwania. „Wiem, że Pentagon da się zhakować, więc dlaczego my mielibyśmy nie zhakować biznesu taksówkowego” – SMS-a tej treści, wysłanego przez Abayeva do jednego z hakerów w Rosji w 2019 roku przytacza CNBC powołując się na akt oskarżenia.

„System” stworzony przez Abayeva i Leymana zaczął działać jesienią 2019 roku i funkcjonował do listopada 2020 roku. Jak pisze CNBC, oskarżeni dziennie pomagali ominąć kolejkę na lotnisku tysiącu kierowców, każdy z nich płacił 10 dolarów za „usługę”. Wieść o „systemie” Abayeva i Leymana rozchodziła się pocztą pantoflową – kierowcy przekazywali sobie informacje, w jaki sposób można ominąć kolejkę na lotnisku. Jak podaje CNBC – niekiedy hakerzy rezygnowali z poboru opłat, pod warunkiem, że kierowca był w stanie wciągnąć do współpracy taksówkarzy, którzy byli gotowi płacić. 

W tym tygodniu odbyła się pierwsza rozprawa przed sądem. Abayev i Leyman oskarżeni są o włamanie do sieci komputerowej. Grozi im do 10 lat więzienia. 

Nowojorskie taksówki to jeden z symboli tego miasta. Charakterystyczne żółte samochody są wszechobecne i wciąż, mimo rozwoju metra, kolei, sieci autobusów czy wreszcie usług takich jak Uber, pozostają ważnym środkiem komunikacji dla mieszkańców Nowego Jorku. W niektórych sytuacjach są wręcz nieodzowne, choćby na lotniskach, skąd zabierają dziennie tysiące pasażerów.

Do obsługi tego ruchu stworzono specjalny system, który steruje taksówkami na lotniskach. Dzięki niemu każdy kierowca otrzymuje miejsce w kolejce i czeka na zlecenie, zdarza się, że wiele godzin. Czekanie nikomu się nie podoba, ale to dochodowe zlecenia, a system taksówkowy zapewnia względną równość – każdy czeka, nie da się ominąć kolejki.

Społeczeństwo
„Urlop dla nieszczęśliwych”. Pomysł milionera na toksyczną atmosferę w pracy
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Społeczeństwo
„Hollyweird” to nowy fenomen: rośnie wiara w wielki spisek gwiazd szołbiznesu
Społeczeństwo
Czy warto być lojalnym pracownikiem? Szef to wykorzysta – ostrzegają badacze
Społeczeństwo
Nowa obsesja generacji Z. Powinny ratować zdrowie, stały się symbolem zamożności
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Społeczeństwo
Hopecore: nowy trend ma pomóc generacji Z walczyć z lękiem przed światem